De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
Heel eenvoudig: bij een klein onderhoud worden enkel de olie en de oliefilter ververst, terwijl bij een groot onderhoud alle vloeistoffen (gaande van olie over koelvloeistof tot rem- en zelfs versnellingsbakolie toe) gecontroleerd worden.
Een kleine beurt is vaak uitsluitend het verversen van de olie en het vervangen van het oliefilter. Waarom uitsluitend deze twee? Omdat deze daadwerkelijk het meest werken, zorgen voor de smering en koeling in de auto, en daardoor vrij veel te verduren krijgen.
Bij een kleine beurt worden 45 essentiële punten gecontroleerd. Van de carrosserie en de remmen tot de schokdempers en de uitlaat. Een grote beurt is eigenlijk een uitbreiding van de “kleine” onderhoudsbeurt met extra werkzaamheden.
De kosten van een grote beurt aan uw auto zijn hoger dan de kosten van een kleine beurt. Dit komt omdat er, zoals de naam al zegt, veel meer gecontroleerd en vervangen wordt tijdens een grote beurt.
Wat doen onze monteurs bij een grote beurt? Alles wat onze monteurs bij een kleine beurt nalopen, komt ook bij een grote beurt aan bod. Dus ook bij een grote beurt wordt het oliefilter vervangen en de olie ververst. Daarnaast worden het brandstoffilter, luchtfilter en interieurfilter gecontroleerd en meestal vervangen.
Je kunt zelf (zo om de 15.000 km) controleren of het luchtfilter aan vervanging toe is. Open de behuizing en inspecteer het luchtfilter op verontreiniging. Algemeen wordt aanbevolen een luchtfilter om de 20.000 km te vervangen.
Zoals alle filters zijn ook brandstoffilters aan natuurlijke slijtage onderhevig en moeten daarom regelmatig worden vervangen. Het vervangen vindt normaal gesproken om de ca. 60.000 km plaats. Verstopping in de filters merk je vaak alleen door een onjuiste motorfunctie en verminderd vermogen.
De gemiddelde kosten liggen tussen de €200,- en de €400,-. Dit zijn de kosten die de garages rekenen voor de grote onderhoudsbeurt. Het is vaak een vast bedrag. Let wel op dat je dit bedrag moet betalen als er niets mis is met jouw auto.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Hoelang duurt een grote onderhoudsbeurt auto? Bij een grote onderhoudsbeurt auto wordt de hele auto nagekeken. Dit duurt dan ook meestal een halve dag.
Jaarlijks of na 15.000 kilometer
Hoe vaak je wagen aan een onderhoudsbeurt toe is, hangt van verschillende factoren af. Hoe ouder je auto en hoe meer kilometers je rijdt, hoe sneller een onderhoud zich opdringt. Over het algemeen kunnen we zeggen dat een jaarlijkse onderhoudsbeurt altijd een goed idee is.
De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren, dit is een Stelregel er zijn uitzonderingen mogelijk, een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of 2 jaar te gebeuren ook dit is een stelregel die u in grote lijnen kunt aanhouden.
Een klein onderhoud duurt ongeveer 45 minuten, een groot ongeveer anderhalf uur. De gemiddelde prijs van een werkuur bij de onafhankelijke garage is tussen de 40 en de 50€.
Ook kun je dit vinden in het onderhoudsboekje. Normaal gesproken hebben auto's elke 10.000 of 15.000 kilometer een onderhoudsbeurt nodig. Als je minder dan dit rijdt per jaar kun je beter elk jaar je auto laten controleren, dit valt meteen te combineren met de APK die ook jaarlijks moet gebeuren.
Er bestaat een handige manier om te controleren of de filters in de afzuigkap nog goed werken. Houd een papiertje tegen de metaalfilters aan wanneer de kap aan staat. Metaalfilters zijn de zichtbare filters onder de kap. Blijft het papiertje plakken, dan werken de filters nog goed.
Wat kost het om het brandstoffilter te vervangen? De materiaalkosten voor brandstoffilters liggen tussen de €10 en €50 en de kosten voor de werkzaamheden in een garage worden geschat op ongeveer €20 tot €150, zodat de totale kosten tussen de €30 en €200 liggen.
Een brandstoffilter vervangen moet periodiek gebeuren. In uw onderhoudsboekje staat beschreven bij hoeveel gereden kilometers het brandstoffilter moet worden vervangen, maar als richtlijn kunt u aanhouden dat dit iedere 50.000 kilometer is. Doorgaans wordt het brandstoffilter bij een grote beurt ook meteen vervangen.
Meestal wordt het tussen elke 10 en 25 duizend kilometer gedaan. Het hangt er daarnaast vanaf hoe vaak je de olie ververst, maar ook hoeveel kilometers je rijdt. Toch is het zeker geen slecht idee om te doen, dus je moet hier niet op bezuinigen.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Elke auto heeft vier hoofdfilters: het interieurfilter, oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter. De functie van al deze filters is om stromingen mogelijk te maken en onzuiverheden op te vangen: de stof en verontreinigingen in de lucht, de onzuiverheden in de brandstof of het vuil in de motorolie.
Wat de kosten voor een grote beurt zijn, is afhankelijk van de kilometerstand en de staat van onderhoud van de auto. Als we uitgaan van olieverversen, alle filters vervangen, bougies vervangen en een uitgebreide controle van schokbrekers, remmen en uitlaat moet u denken aan ongeveer € 300,- bij een Bovag garage.
De gemiddelde prijs voor een APK keuring is tussen de €25,- en de €50,- voor benzine auto's. Voor dieselauto's kun je rekening houden met een tarief tussen de €45,- en de €70,-. APK keuringen worden aangeboden in verschillende prijsklassen, want iedere garage bepaalt zijn eigen prijs.
Wat is het en wat doet het? De bewegende delen in een motor worden gesmeerd door olie. Nu heeft olie de eigenschap vuil op te nemen die door slijtage ontstaan, zoals verbrandingsresten, roet en metaaldeeltjes. Het oliefilter zuivert de olie van deze onregelmatigheden.