Een aantal huishoudens maakt al gebruik van deze techniek en kan daarmee dus met de elektrische auto stroom terugleveren aan het net, maar dit is alleen bij specifieke accu's mogelijk. Twee bekende automodellen waarbij dit mogelijk is, zijn de Renault ZOE en de Nissan Leaf.
Niet iedere elektrische auto kan energie terugleveren aan het elektriciteitsnet, ookwel vehicle-to-grid genoemd. Je hebt daarvoor een auto nodig die bidirectioneel kan laden. De bekendste elektrische auto die dit kan is de Nissan Leaf.
Stroom delen
Vanaf 2022 wordt de Volkswagen ID. 3 compatibel met bidirectioneel laden, ook wel vehicle-to-grid-technologie (V2G) genoemd. Door het toenemende aantal elektrische auto's is er steeds meer vraag naar elektriciteit. Gelukkig is iedere stekkerauto theoretisch ook een opslagplaats voor extra stroom.
Auto's die geschikt zijn voor bidirectioneel laden
De Nissan Leaf is een van de elektrische voertuigen die twee kanten uit kunnen laden. Andere merken en modellen zijn de Nissan E-NV200, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Kia Soul.
Alle elektrische auto's van Volkswagen, Audi, Skoda, Seat en Cupra die vanaf 2022 worden gemaakt en op het MEB-platform staan, zijn dan geschikt voor V2G. Deze zullen dan, als de eigenaars toestemming geven, deel gaan uitmaken van een “gedistribueerd net”.
Vehicle to home (V2H)
Je elektrische auto is dan een enorme thuisbatterij. Op de piekmomenten is stroom duur (en vaak ook niet groen). Je kunt je auto opladen als de stroom weer groen en goedkoop is. Met een dynamisch energiecontract kies je de uren waarop stroom het groenst en goedkoopst is.
V2X is een verzamelnaam voor de technologie waarbij een elektrische auto, zoals de IONIQ 5 van Hyundai, via de laadkabel stroom teruglevert aan het elektriciteitsnet. Met andere woorden, de elektriciteit stroomt niet meer alleen de elektrische auto (EV) in, maar de EV kan ook elektriciteit terugleveren.
Bi-directioneel laden is niet mogelijk met de EV's van Volvo.
Met de bidirectionele technologie is het mogelijk om de kosten van het opladen voor klanten te optimaliseren en dit op grote schaal uit te breiden. De bidirectionele Renault ZOE wordt ingezet als deelauto door We Drive Solar.
Bidirectioneel opladen verwijst naar het vermogen van de auto om elektriciteit van het net te halen en ook weer terug te sturen. Het staat ook bekend als Vehicle to Grid (V2G)-technologie. U kunt een instapmodel bidirectionele laadpaal kopen voor de prijs vanaf € 5775.
Toyota MIRAI en Honda Clarity bieden ook V2H-oplossingen door elektriciteit te genereren met behulp van waterstof en elektriciteit te leveren aan huizen. Zowel de MIRAI als CLARITY zijn in staat om 9 KW elektriciteit te leveren, die een typisch huishouden tot 6-7 dagen van stroom kan voorzien !.
De dc-laders, en helemaal modellen die geschikt zijn voor v2x, zijn behoorlijk aan de prijs. In het laatste geval kosten ze soms wel 10.000 euro. Daar komt bij dat het aantal auto's dat CHAdeMO ondersteunt, zeer beperkt is en wereldwijd juist afneemt.
De prijzen van een V2G laadpaal thuis starten vanaf € 5.000 (excl. btw, incl. plaatsing). Let op: de uiteindelijke kostprijs hangt sterk af van het merk, de opties, de capaciteit van de laadpaal, maar ook van de nodige voorbereidende werken, …
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
Over het algemeen is een kleinere thuisbatterij iets duurder per kWh capaciteit dan een groter exemplaar. Een thuisbatterij van 3 kWh heeft een richtprijs van ongeveer 4.000 euro. Een batterij van 8 kWh een richtprijs van 5.000 tot 8.000 euro en een batterij van 14 kWh is de richtprijs zo'n 10.000 euro.
Zo ondersteunt Tesla geen bidirectioneel laden.
De enige manier om te ontladen is via de USB-poorten in de auto. Daarnaast zijn vrijwel alle laadpalen standaard niet geschikt om stroom te ontvangen. Kortom, zowel laadpalen als auto's moeten aangepast worden. Daarmee staat de techniek nog in de kinderschoenen.
Een elektrische auto kan stroom leveren dankzij de vehicle-to-grid-technologie (V2G) of de vehicle-to-everything (V2X) waardoor ze als buffer kunnen worden ingesteld. De allereerste elektrische auto in Nederland die stroom terug heeft kunnen leveren aan het net is van Nissan met het model Leaf.
Om een idee te geven: een volledig geladen Audi e-tron accu kan een gezinshuishouden een week lang van energie voorzien. Dit principe staat bekend als 'bidirectional charging' of V2H (Vehicle to Home).
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Laadpaal advies voor de Nissan Leaf
De Nissan Leaf kan maximaal 6,6KW op 1 fase laden. Dit vertaald zich in 29 Ampère. Een normale huisaansluiting heeft of een 1 fase met 35 of 40 Ampère of een aansluiting met 3 fase 25 Ampère(dus 25 Ampère maximaal per fase).
Bidirectioneel laden kan bijdragen aan het opslaan van stroom van zonnepanelen en windmolens tussen momenten dat er veel aanbod is en momenten dat er vraag is. Dat maakt het opwekken en gebruiken van meer groene stroom makkelijker en ontlast het elektriciteitsnet.
Een kijkje in de toekomst met Vehicle to Load (V2L)
Vooralsnog zijn er slechts drie typen elektrische auto's op de markt die deze functie aanbieden namelijk de Kia EV6, de Hyundai IONIQ 5 en de MG Marvel R.
V2X is een verzamelnaam voor de technologie waarbij een elektrische auto via de laadkabel stroom teruglevert aan het elektriciteitsnet, een woning, een gebouw of ander apparaat. Onder deze verzamelnamen vallen de technologieën V2G, V2V en V2L. De begrippen hebben allen betrekking op het laden van de elektrische auto.
Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 6.6 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 20 uur. Snelladen is mogelijk via een CHAdeMO aansluiting.