Met welk type DSG versnellingsbak de auto is uitgevoerd hangt af van de motor en de grote van de auto. Zo is de DQ200 veelal te vinden in de kleine auto's zoals de VW Polo en de VW Golf met de lichtere motoren.
Het grootste verschil tussen de DSG6 en de DSG7 is door LuK Clutch Systems ontwikkelde koppeling. Waar de DSG6 gebruik maakt van natte lamellenkoppelingen, gebruikt de DSG7 versnellingsbak twee droge platenkoppelingen. Daarnaast heeft de DSG7 een extra uitgaande as waar de achteruitversnelling aan gekoppeld is.
De modellen die tot nu toe beschikbaar zijn met een DSG-versnellingsbak zijn: Volkswagen: Passat (ook als Variant), Passat CC, Golf, Touran, Eos, Sharan (2011), Jetta, Caddy en Tiguan, Polo (2009) en Scirocco. Audi: A3, TT, Audi A4, Audi A5, Audi A6 en Audi Q5 (Ook wel "S-Tronic" genoemd in nieuwere modellen).
Levensduur DSG koppeling
Digicar adviseert iedere 100.000 km de 'DSG koppeling' te laten controleren. Met een gemiddelde levensduur van c.a. 150.000 km tot 250.000 km wat uiteraard afhankelijk is van rijgedrag en rij-omstandigheden!
DSG staat voor Direct Shift Gearbox. Het is een manier van automatisch schakelen waarbij een combinatie wordt gemaakt tussen schakelen en koppelen. Een normale automatische versnellingsbak schakelt met behulp van één koppeling naar een andere versnelling. Maar de DSG schakelt naar een andere koppeling.
Verschil tussen een natte koppeling en een droge koppeling.
In principe is het enige verschil dat een droge koppeling een koppeling zonder vloeistof. Een groot nadeel aan een droge koppeling is dat ze herrie kunnen maken. De twee koppelingsplaten gaan bij het stationair draaien van de motor rammelen.
Er bereiken ons wel eens klachten, maar op het totale aantal rondrijdende auto's met DSG kunnen we stellen dat de betrouwbaarheid is verbeterd. Wanneer u een auto op het oog heeft is het natuurlijk heel erg belangrijk om te kijken of al het onderhoud is uitgevoerd zoals is voorgeschreven.
Een complete DSG-versnellingsbak vervangen is een kostbare zaak en moet je rekenen op ongeveer € 2.000 tot € 3.500 aan kosten. Dit is onder andere afhankelijk van de gebruikte onderdelen, want je kunt de bak vervangen voor een nieuwe, maar ook voor een gereviseerde versnellingsbak.
Re: Welke automaatbak heb ik? Er zit een papieren sticker in je kofferbak, achter 'GKB' vind je de bakcode.
Tuner laat 1.200+ pk's los op een standaard DSG-bak.
Is er een verschil tussen DSG en S tronic? De twee transmissies zijn identiek. DSG is de handgeschakelde versnellingsbak met dubbele koppeling van de Volkswagen Groep, terwijl hetzelfde onderdeel bij Audi S tronic wordt genoemd.
De nieuwe Porsche 911 is de eerste auto waarin de bestuurder zich door 7 versnellingen kan poken. Een BMW zal waarschijnlijk de volgende zijn, maar het zou ook zomaar een ander merk kunnen zijn. Sinds het effect van een extra versnelling zich heeft bewezen zijn er ongetwijfeld meerdere fabrikanten met dit plan.
DSG 7 traps
Daarnaast schakelt de nieuwe DSG nog weer iets sneller. Groot nadeel van de 7-traps versie is echter dat hij nog minder koppel aan kan dan de 6-traps. Het maximale koppel bedraagt 250 Nm en daarom zal voor alle motoren die krachtiger zijn die 6-traps versie nog gewoon gebruikt worden.
DSG Olie Verversen is noodzakelijk om schade en schakelklachten aan uw DSG bak te voorkomen! DSG olie verversen dient volgens fabrieksprotocol, iedere 60.000 km te worden uitgevoerd.
DSG Spoelen - Het Flushen of Spoelen van uw DSG versnellingsbak is een methode om klachten aan de DSG bak te voorkomen of zelfs te verhelpen. Slecht schakelgedrag, bonken, slippen of zelfs het schommelen van het toerental zijn bekende problemen waarbij een vakkundige methode van DSG Spoelen uitkomst biedt!
DSG oliewissel is bij DSG Service Dealer erg gunstig:
Olie verversen van een DSG + nieuw oliefilter + DSG Check diagnose €179,- DSG DL501 0B5 automaat olie verversen + nieuw oliefilter + DSG Check diagnose €215,- GTE DSG DQ400 0DD Bak olie verversen zonder oliefilter + DSG Check diagnose €225,-
Wat kost het spoelen? Het spoelen van een automaat kan vanaf een €299,- incl btw. Afhankelijk van de hoeveelheid en type olie en benodigde tijd voor aansluiten van de connectoren. Mocht er een filter in het systeem zitten die ook vervangen dient te worden kunnen de kosten hoger uitvallen.
Een aantal redenen om uw DSG versnellingsbak te laten chiptunen: Verhogen koppelbegrenzer en schakeldruk. Hierdoor kan de DSG versnellingsbak het motorvermogen beter overbrengen zonder verlies van duurzaamheid en stabiliteit. Schakeltijd wordt geoptimaliseerd.
Wat is 4Motion? Zoals vele andere autofabrikanten heeft Volkswagen een interne benaming voor de vierwielaandrijving. Bij Volkswagen heet dat 4Motion. Hiermee worden alle vier de wielen door de motor aangedreven, wat invloed heeft op onder andere een betere trekkracht, wegligging en acceleratie.
Maar wat is nou DCT? Een innovatieve volautomatische versnellingsbak met dubbele koppeling. DCT staat voor Dual Clutch Transmission wat inhoudt dat er een versnellingsbak in zit met 2 koppelingen. De ene koppeling bestuurt de even versnellingen en de andere de oneven versnellingen.