Per 1 januari 2022 geldt de milieuzone Stad Rotterdam alleen voor vrachtauto's met een emissieklasse 5 of lager. Voor personen- en bestelauto's gelden geen beperkingen. Zij mogen de milieuzone inrijden ongeacht leeftijd of emissieklasse.
Milieuzones ingevoerd
Toegang alleen voor dieselauto's met emissieklasse 4 en hoger. Sinds 1 maart 2021 worden weer boetes uitgeschreven na een gewenningsperiode vanwege invoering van de milieuzone voor personenauto's op 1 november 2020.
De milieuzone is sinds 1 april 2021 strenger voor personen- en bestelauto's op diesel. Dieselauto's mogen alleen de milieuzone in als ze emissieklasse 4 of hoger hebben. Hiervoor was dat emissieklasse 3 of hoger. De strengere milieuzone is een van de maatregelen om de luchtkwaliteit in de stad verder te verbeteren.
In Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Arnhem ben je in de milieuzone niet langer welkom met een oudere dieselauto. De 'harmonisatie' per 2020 maakt het ook andere Nederlandse steden makkelijk om vervuilende diesels te weren.
Er komen steeds meer zones in binnen- en buitenland waar je met een oudere dieselauto niet welkom bent. Dat geldt soms al voor auto's met bouwjaar 2006 en ouder.
06 december 2019 De milieuzone voor personenauto's in Rotterdam wordt opgeheven. Dat gebeurt in twee stappen. Sinds 1 juli 2018 worden benzineauto's van vóór 1 januari 1992 weer toegelaten en per 1 januari 2020 worden dieselauto's van vóór 1 januari 2001 weer toegelaten.
Heb je geen milieusticker, heb je een oude rode sticker of rijdt je met een gele sticker in een Umweltzone waar de groene sticker verplicht is? Dan riskeer je een boete van €100.
Zij zijn weer welkom in de stad, ongeacht leeftijd of emissieklasse. De milieuzone voor vrachtverkeer (emissieklasse 5 of lager) blijft wel gelden. De milieuzone Rotterdam omvat onder andere: het stationsgebied, de Stadsdriehoek, de wijk Cool en het Oude Westen.
De moderne dieselmotor is zo zuiver, dat je - zolang de spelregels niet veranderen - ook na 2028 nog binnen mag in de meeste lage emissiezones. OPGELET: Euro 6- of Euro 6Dt-motoren zijn vanaf 2028 NIET meer welkom.
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Dit is de zesde en nieuwste euro emissienorm welke werd geïntroduceerd in September 2015. Voor dieselauto's is het toegestane NOx niveau verlaagd van 0,18 g/km bij de Euro 5 norm naar 0,08 g/km. Deze maatregel is genomen na studies die resulteerde dat deze emissies in verband staan met ademhalingsproblemen.
Zo kunnen in Brussel, Antwerpen en Gent wagens die normaal gezien verboden zijn tot maximaal acht keer per jaar de stad in als de bestuurders een dagpas kopen van € 35. In Antwerpen en Gent kunnen vanaf 1 januari 2020 ook geen dieselwagens met norm Euro 4 de stad meer in, tenzij ze een bijdrage betalen.
Voor auto's die op diesel rijden en jonger zijn dan 40 jaar gelden de nieuwe verkeersregels voor milieuzones. Afhankelijk van de hoeveelheid schadelijke uitstoot van het voertuig (de emissieklasse) mogen zij wel of niet een milieuzone inrijden. U checkt de emissieklasse van uw voertuig via de Milieuzonecheck.
Over het algemeen ontvangen voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2000 en vóór 1 januari 2006 een gele milieusticker. Leverde de fabrikant echter al in deze periode het voertuig af met een motor in emissieklasse Euro-4, dan ontvangt het voertuig een groene milieusticker.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Rijdt u een milieuzone in waar u niet in mag met uw voertuig, dan volgt er een boete. Voor personen- en bestelauto's en autobussen is deze boete €100,-. Daar komen nog administratiekosten bij. Vrachtauto's betalen €250,-.
Milieuzone personenauto's en bestelauto's
De gele milieuzone mogen alle dieselvoertuigen met Euroklasse 3 of hoger betreden. In de groene milieuzone mogen dieselvoertuigen met Euroklasse 4 komen. Benzineauto's kunnen dus niet geweerd worden.
Vanaf 2022 wordt het verbod uitgebreid naar euro 4-voertuigen en vanaf 2025 naar euro 5-voertuigen.
Duitse tankstations mogen namelijk milieustickers verkopen, maar alleen als ze een garage of een werkplaats hebben waar ze je kentekenbewijs kunnen checken. Als je zeker wil weten dat een tankstation aan deze voorwaarde voldoet, kun je het beste langsgaan bij een station van de Tüv.
Verkrijgbaarheid milieusticker
De milieusticker is te bestellen in alle ANWB-winkels en via anwb.nl/webwinkel/milieusticker-duitsland. De sticker wordt dan binnen circa 5 werkdagen door TÜV Nederland thuisgestuurd. De kosten zijn € 13,95 inclusief verzendkosten.