Een goede hr-adviseur is sociaal vaardig, heeft kennis van zaken, is analytisch en is in staat om individuen en teams te overtuigen. In dit artikel lees je over welke eigenschappen en over welke belangrijke vaardigheden een hr-adviseur moet beschikken.
Vaardigheden in HR zijn belangrijke eigenschappen die HR-medewerkers helpen hun verantwoordelijkheden uit te voeren en de doelen van een bedrijf te ondersteunen . Deze vaardigheden helpen u bij het werven en trainen van sollicitanten, het beheren van werknemersvoordeelprogramma's, het beheren van de salarisadministratie en het communiceren van ideeën tussen hoger en lager management.
Fundamentele HR-vaardigheden zijn een kerncompetentie van HR. Deze omvatten het vermogen om HR-beleid te ontwikkelen, te onderhouden, te beheren en te verbeteren en de relaties tussen werkgever en werknemer met succes te beheren. De belangrijkste rol van de HR-afdeling is immers om voor uw team te zorgen.
Opleiding en ontwikkeling, strategische personeelsplanning en duurzame inzetbaarheid.
Uitgangspunten van HRM
Mensen binnen organisaties zijn geen kostenpost, maar worden gezien als activa. Het beter benutten van menselijk potentieel zorgt voor betere prestaties van de organsiatie. Verschillende personeelsinstrumenten moeten op elkaar worden afgestemd en geïntegreerd worden toegepast.
HRM draagt in de eerste plaats bij tot de verwezenlijking van doelstellingen, door de planning van kwalitatieve en kwantitatieve personeelsbehoeften. Hiervoor worden de medewerkers ingedeeld in personeelsgroepen, rekening houdend met hun strategisch belang voor het bedrijf.
Belangrijkste inzichten: Een human resource management (hrm) medewerker houdt zich bezig met personeelszaken, zoals het opstellen van vacatureteksten, het bijhouden van hrm-systemen en het opstellen van arbeidsovereenkomsten en sollicitatieprocedures.
Wat is nu de HRM betekenis en wat bedoelen we met HR? Het verschil tussen beiden is dat bij HR verwezen wordt naar de afdeling die zich met personeelszaken bezighoudt. De HRM betekenis gaat over de werkelijke activiteiten en de bijbehorende processen.
Globale HRM-managers moeten een diepgaand begrip hebben van culturele nuances, juridische kaders en effectieve communicatie tussen diverse teams en locaties . Het navigeren door de culturele, juridische en operationele aspecten van verschillende landen brengt echter ook unieke uitdagingen met zich mee voor internationale HRM-administrators.
Je werkzaamheden bestaan dan bijvoorbeeld uit HR-advies geven aan leidinggevenden, verzuimprotocollen maken, HR-processen vormgeven en het ontwikkelen van een langetermijnvisie op het omgaan met personeel. Je kunt ook gaan voor een meer specialistische rol, bijvoorbeeld verzuimcasemanager.
Zachte HR instrumenten
Hierbij gaat het bijvoorbeeld om instrumenten voor coaching, training, teambuilding en feedbackmechanismen. Zachte instrumenten richten zich op de menselijke interactie, ontwikkeling van vaardigheden en het creëren van een positieve werkcultuur.
De meerwaarde van HRM in uw organisatie
U zult resultaten boeken in productiviteit, kwaliteitsverbetering, innovatie, minder verzuim en personeelsverloop. Uw personeelsdossiers voldoen aan de wettelijke verplichtingen vanuit de Wet Werk en Zekerheid. Een goed personeelsbeleid draagt bij aan: gemotiveerde medewerkers.
Eenvoudig gezegd zijn soft skills de vaardigheden die gerelateerd zijn aan mensen en sociale situaties, in tegenstelling tot technische vaardigheden. Een aantal veelvoorkomende voorbeelden van soft skills zijn onder andere: relaties opbouwen, samenwerken, communiceren, problemen oplossen en leidinggeven.