Na het uit laten voeren van een chiptuning is het in principe aan te bevelen een hogere kwaliteit brandstof te tanken. Normaal gesproken staat voor alle moderne auto's voorgeschreven (of aanbevolen) een brandstofsoort te tanken met een RON getal van 95. Oftewel RON95.
Ja, de tuner adviseert dat men EUR98 moet tanken in een getunede auto, omdat je anders je blok dus kapotrijdt. En dat is dan dus vanwege het octaan-gehalte.
Wordt mijn auto zuiniger met een chiptuning? Met een chiptuning is het mogelijk om wat zuiniger te rijden, reken op maximaal een paar procent. Hier moet wel de rijstijl naar zijn, wanneer u vaak het extra vermogen aan spreekt dan wordt dit weer teniet gedaan.
Met de juiste rijgewoonten kunt u het brandstofverbruik met wel 20% verhogen bij gebruik van RaceChip . Dit betekent dat een investering in onze chiptuningproducten zich snel terugbetaalt.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties. Geeft de tankdop niet weer welk type benzine je moet tanken?
Benzine 95 of 98: zuiniger
Het schijnt dat bij het gebruik van Euro 98 (E5) de auto zuiniger rijdt dan bij E 10 of Euro 95 het geval is. Behalve het zuiniger lopen van de motor, draait deze ook soepeler.
bp Ultimate Unleaded is onze meest geavanceerde performance benzine met een minimum octaangetal van 98 en een innovatieve formule die het schadelijke vuil in uw motor verwijdert en helpt voorkomen dat het terugkomt. Het is onze beste brandstof ooit voor het reinigen en beschermen van benzinemotoren, en levert ultieme prestaties voor uw auto!
Chiptuning biedt zowel voordelen als nadelen. Het verhoogt het vermogen en de efficiëntie van de motor, maar brengt ook risico's met zich mee zoals versnelde slijtage en mogelijk verlies van garantie. Of het de moeite waard is, hangt af van je prioriteiten en of je bereid bent de risico's te accepteren.
Door over te stappen op hoogwaardige luchtfilters, efficiënte uitlaatsystemen te installeren en na te denken over motorafstelling, kunt u de efficiëntie van de motor verbeteren, wat resulteert in een beter brandstofverbruik .
Is Chiptuning zichtbaar voor de dealer/garagist? Aan de elektronica is van buitenaf niks te zien, het vermogen van uw auto is wel meetbaar op een testbank. Dealers/garagebedrijven beschikken niet over een testbank.
Een van de meest voor de hand liggende risico's van chiptuning is het verlies van je fabrieksgarantie. De meeste autofabrikanten bieden garanties die specifiek van toepassing zijn op ongewijzigde voertuigen. Als je je motor laat aanpassen, kan de fabrikant weigeren om eventuele schade onder garantie te dekken.
Als je de prestaties van je auto verbetert (tunen), betaal je meestal meer premie voor je autoverzekering. Aanpassingen aan het uiterlijk van je auto hebben hier geen invloed op.
De gemiddelde dealer zal met z'n diagnose apparatuur niet kunnen herkennen dat er chiptuning is toegepast.
Chiptuning zonder turbo kan zorgen voor een bescheiden vermogenstoename en een verbeterde rijervaring, vooral door een snellere gasrespons. Hoewel de vermogenswinst beperkt is, biedt het voor sommige bestuurders genoeg voordelen om de tuning te overwegen.
Verschil in verbruik
Ethanol heeft een lagere energiedichtheid dan pure benzine. Daarom bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa tweeënhalf tot vijf procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.
Met RaceChip Chiptuning wordt het beschikbare koppel in het relevante toerentalbereik – voornamelijk het middelste toerentalbereik waarin auto's normaal gesproken rijden – verhoogd, waardoor er eerder geschakeld kan worden en er over het algemeen minder geschakeld hoeft te worden, wat het brandstofverbruik van uw auto verlaagt.
Wettelijk mag je in Nederland tot 20% extra vermogen toevoegen zonder dat er een aanpassing van het kenteken via de RDW nodig is. In België gelden andere regels! Vaak is tuning wel een probleem voor de originele fabrieksgarantie van de auto. Sommige tuners nemen die garantie over of bieden zelf een extra garantie aan.
Motorchiptuning kan een aantal voordelen bieden, waaronder meer vermogen en koppel, verbeterde gasrespons en efficiënter brandstofgebruik . Het kan ook helpen om de rijeigenschappen van een auto te verbeteren, waardoor het leuker wordt om te rijden.
U zoekt een auto met goede prestaties. Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel.
Als u professionele hulp krijgt voor het correct installeren van de performance chip tuning, kan dit het risico op schade aan de motor tot op zekere hoogte elimineren . De manier waarop de performance chip werkt, heeft echter de neiging om de fabrieksinstellingen van de originele motorcomponenten van de auto te breken.
Dat klinkt heel verleidelijk, maar pas op: ondeugdelijke chiptuning kan leiden tot grote problemen, zoals dure schades aan motor en versnellingsbak. Het klinkt geweldig: 30, 40, 50 pk en nog veel meer newtonmeters extra, voor pakweg 200 euro.
Benzine met een octaangetal van 98 is beter bestand tegen zelfontbranding dan benzine met een octaangetal van 95. Over het algemeen wordt aangenomen dat benzine met een octaangetal van 98 meer vermogen levert dan benzine met een octaangetal van 95.
Een hogere octaangetal (Research Octane Number, of RON) is de sleutel tot de verbeterde prestaties van Shell V-Power , want terwijl de meeste brandstof op Britse tankstations 95 RON is, verhoogt Shell V-Power de inzet naar 99 RON. In essentie voegt dit extra vermogen en prestaties toe aan octaangevoelige motoren.
Benzine heeft uitstekende reinigende eigenschappen voor de motor, maar als het niet goed wordt gebruikt, kan het leiden tot koolstofafzetting .