Beschikt je boot over CE-certificaat A (oceaan) of B (zee), dan staat officieel vast dat je boot zeewaardig is.
Als je een goede kwaliteit aluminium sloep/tender zoekt, let dan op de dikte. Zeewaardige kwaliteit is bijvoorbeeld 50.83 (hardheid en samenstelling) en is 5 mm dik. De bouw begint met de bodem. Dan komen de spanten erin, de ribben van de sloep, waarna de aluminium platen om de spanten heen gebogen worden.
Zeewaardigheid is alle voorwaarden waaraan een schip moet voldoen om een voorgenomen reis te volbrengen en passagiers, bemanning en lading zonder aanmerkelijke schade te vervoeren.
Volledig afsluitbaar. Een boot die de zee op gaat moet volledig afsluitbaar zijn. Als dat niet het geval is zou het schip vol kunnen lopen, verliest het stabiliteit en kan uiteindelijk zinken.
Je schip moet zijn voorzien van marifoon, dieptemeter, windmeter etc. Je moet voldoende reddingsmiddelen aan boord hebben zoals reddingsvlot, zwemvesten, lifelines, vuurpeilen, evt. Epirp.
Met 25.000 euro komen kleine, nieuwe, zeewaardige boten binnen bereik. We zien nu ook speedboten en kleine wedstrijdzeiljachten. Voor dit bedrag is tevens een tweedehands kruiser te koop. Wie een halve ton te spenderen heeft kan denken aan een mooie vlet of een Grand Banks Classic motorboot.
Je boot hoeft alleen zeewaardig te zijn als je buiten 10 mijl van de kust vaart. De volgende zaken moeten aan boord zijn: zwemvesten voor alle opvarenden. lenspompen, minimaal 1 die met de hand bediend kan worden.
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/h, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt. Op brede rivieren en grote meren mogen kleine schepen vaak sneller varen.
Al maanden liggen ze er voor de Nederlandse kust. Vanaf het strand in Scheveningen kunnen je ze zien liggen. De cruiseschepen Nieuw Statendam en Zaandam van Holland-America Line en de Emerald Princess van Princess Cruises. Ze liggen daar bewust want aanmeren in de haven is veel te duur.
De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte. De twee grote zeiljachten in dit onderzoek (24 en 36 meter) besteden zelfs 4745 euro per meter scheepslengte.
De meeste zeiljachten hebben minder schip boven water, daardoor zijn ze ook meer geschikt voor het IJsselmeer. Motorjachten hebben juist meer schip boven water en zijn daardoor minder stabiel, zeker met zware windstoten en storm. Sloepen en open zeilboten zijn niet geschikt voor het IJsselmeer.
Klein Vaarbewijs 2
Dit vaarbewijs is geschikt voor dezelfde vaartuigen als Klein Vaarbewijs 1. U mag hiermee varen op: rivieren, kanalen en meren. de Eems/Dollard. de Waddenzee.
Het is voor pleziervaartuigen die op zee varen niet verplicht een zeebrief te hebben. Voor pleziervaartuigen die internationale zeereizen maken, wordt geadviseerd een zeebrief aan te vragen.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Voor het varen op de Noordzee is geen vaarbewijs nodig, wel voor de zeehavens. Het vaarbewijs is ook nuttig als je een schip vaart, waarvoor geen vaarbewijsplicht geldt. Dan heb je voldoende basiskennis van de reglementen, wetten en veiligheidsmaatregelen.
20 km/u geldt bijvoorbeeld in (veel) vaargeulen, maar daarbuiten hangt het af van het soort water waar je bent. Vaak geldt naast de vaargeul een lagere maximumsnelheid in Nederland.
Waarom liggen schepen stil voor de kust? Ze liggen voor anker en wachten op een plekje in de haven of op nieuwe opdrachtorders. Of – en dat is vaak het geval – ze liggen on spec, uit speculatieve overwegingen. Meestal zijn het tankers die wachten op een betere prijs voor de lading die ze aan boord hebben.
Shipspotting - alleen de allergrootste schepen
Maar om de allergrootste schepen van de wereld te kunnen zien, moet je aan de Maasmond zijn aan de ingang van de Nieuwe Waterweg. Dit kan in zowel Hoek van Holland als op de Tweede Maasvlakte.
Marine Traffic is zeer waarschijnlijk de meest populaire app voor het volgen van de (inter)nationale scheepvaart. Bijna alle waterwegen zijn wereldwijd beschikbaar en de deze app omvat dan ook de gehele binnenvaart in Europa.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
U kunt te allen tijde van de ene route op de andere overgaan, als u dat leuk vindt. Wat is onze ervaring: men vaart gemiddeld 3 a 4 uur per dag. De toegestane snelheid is 6 km per uur (dus gemiddeld 18km – 24 km per dag).
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
In Italië is op de meren vanaf 5 pk Klein Vaarbewijs I (ICC for inland waters) en het verzekeringsbewijs verplicht. Langs de kust is Klein Vaarbewijs II (ICC for inland and coastal waters) verplicht. Huurt u daarentegen in Italië een schip, dan heeft u pas vanaf 40,8 pk een vaarbewijs nodig.
Door de stroming tijdens het varen zorgen de elektrisch of hydraulisch aangestuurde vinnen voor een liftende of neerwaartse kracht waardoor het schip stabiel gehouden wordt.
Routes naar de Middellandse Zee
Bij Port-Saint-Louis-du-Rhône, in de buurt van Marseille, vaar je de weidse Middellandse Zee op. Voor de trip naar de Middellandse Zee moet je minimaal 30-35 dagen uittrekken.