Grasmaaiers zijn nagenoeg altijd voorzien van 4-takt motoren en werken op loodvrije benzine. Aspen 4 is te gebruiken in alle viertaktmotoren waarin Euro 98 ongelood gebruikt wordt. WIJ ADVISEREN OM GEEN E10 TE GEBRUIKEN! In plaats van E10 kunt u beter E5 benzine gebruiken, de 98 ongelood.
Je kunt Euro 98 gebruiken voor je grasmaaier. Het nadeel is dat net als bij Euro 95 en Euro 95 E10 de houdbaarheid slechts 3 tot 4 weken is. Je kunt dan eventueel een brandstofstabilisator toevoegen. Als beter alternatief kun je een alkylaatbenzine zoals Aspen4 (4takt) of Aspen2 (2takt) gebruiken.
De meest voorkomende oliën voor motoren voor tuinmachines variëren van SAE 5W30 tot 10W40. Voor professionele diesels zelfs 15W40.
Al deze premium 98- en 102-benzines zonder ethanol zijn minstens een jaar houdbaar. Helemaal aan de top staat de benzeen- en tolueenvrije Ecomaxx-oldtimerbenzine. Die is niet verkrijgbaar aan de pomp, maar in 20-litercans bij een netwerk van meer dan 100 verkooppunten in heel Nederland.
Veel mensen gaan er nog altijd vanuit dat 4 takt benzine gewoon 4 takt benzine is. Dat is niet correct. We onderscheiden wat dit betreft namelijk de 98 oc en 95 oc uitvoeringen. Het wordt algemeen aangeraden om gebruik te maken van 98 oc benzine omdat deze over een optimale verbranding beschikt.
Staat uw oldtimer dus langere tijd stil dan is het sowieso aan te raden om een premium benzine te tanken, met een zo laag mogelijk alcoholgehalte (Super 98, V-power, Excellium e.d.). Er zijn leveranciers die additieven voor E10 aanbieden, speciaal ontwikkeld om de schadelijke effecten op oldtimers tegen te gaan.
Grasmaaiers zijn nagenoeg altijd voorzien van 4-takt motoren en werken op loodvrije benzine. Aspen 4 is te gebruiken in alle viertaktmotoren waarin Euro 98 ongelood gebruikt wordt. WIJ ADVISEREN OM GEEN E10 TE GEBRUIKEN! In plaats van E10 kunt u beter E5 benzine gebruiken, de 98 ongelood.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren. '
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
De nummers zonder de W zijn getest bij 100 ° C, die wordt gezien als een benadering van de bedrijfstemperatuur van de motor. Met andere woorden, een SAE 30 motorolie heeft dezelfde viscositeit als een 10W-30 of 5W-30 bij 100 ° C. Het verschil is, wanneer de viscositeit wordt getest bij lagere temperaturen.
Functie en voordelen van goede motorolie
Bij de 5W40 olie zal de viscositeit lager zijn dan bij de 10W40. Als grasmaaier een koude start maakt, wil je een dunne olie hebben die snel in alle onderdelen komt. Er wordt gezegd dat de motor al veel slijt bij een koude start.
Over het algemeen wordt hiervoor olie gebruikt van het type SAE30. De hoeveelheid is afhankelijk van uw type motor. Voor de kleinere grasmaaiers is dit meestal 0,6 Liter. Indien u geen olie heeft van het type SAE30, kan u ook olie gebruiken van het type 5w30, 10w30 of 15w30.
Een benzine grasmaaier kopen bij HORNBACH!
Bij een benzine grasmaaier worden de voordelen, zoals kracht, en het gemak van snoerloos maaien gecombineerd. HORNBACH heeft in het assortiment een ruime keuze aan bezine grasmaaiers. Bekijk het assortiment online en kom erachter welke grasmaaier het bestje bij jou past.
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Vanaf 1 oktober 2019 wordt Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine wordt dan verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
De brandstofkwaliteit kan per tankstation verschillen
Het is niet hard te maken dat bijvoorbeeld alle tankstations van Shell dezelfde kwaliteit brandstof verkopen. Het kan namelijk afwijken. De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie.
Zo maakt de motor optimaal gebruik van het beschikbare octaangetal en levert Shell V-Power Benzine betere prestaties. Is je auto geschikt voor Euro 95 dan kan je ook altijd Shell V-Power Benzine tanken.
Het verschil tussen Euro 95 en Super Plus 98 is het octaangetal, wat de zogenaamde klopvastheid aangeeft. Hoe hoger de klopvastheid van benzine, des te minder snel zal de brandstof spontaan, vóór de onstekingsvonk, ongecontroleerd ontbranden. Dat verschijnsel wordt ook detonatie of pingelen genoemd.
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
Men noemt de in % uitgedrukte verhouding tussen het gehalte octaan en heptaan het octaangetal. Volgens de Europese richtlijn heeft benzine SP98 een octaangetal van 98 en is het samengesteld uit 98% octaan en 2% heptaan; benzine SP95 heeft een octaangetal van 95 en is samengesteld uit 95% octaan en 5% heptaan.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Benzine 4 takt scooter: doorgaans Euro95
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.