Wat is winstgevendheid? De winstgevendheid van je onderneming geeft aan hoeveel winst investeringen in je bedrijf opleveren. Het getal geeft investeerders snel inzicht in de (te verwachten) opbrengsten van geld dat ze in je bedrijf (willen) steken.
Meubels en matrassen De winstmarges zijn 80% en meer. Koop ze alleen tijdens de uitverkoop of onderhandel. Zoek op internet, als je de fabricagenummers, weet naar lagere prijzen. Cosmetica De meeste cosmetica zijn gemaakt van olie en nog wat goedkope ingrediënten.
Naar welke producten is momenteel veel vraag? T-shirts, milieuvriendelijke producten en sportkleding zijn trending producten waar altijd veel vraag naar is.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Zorg dat je in top of mind bent én blijft bij je klanten. De juiste marketing zorgt voor winst en cash. Motiveer, bemoedig en bekrachtig je klanten in de marketing en zorg dat je ongelofelijke waarde biedt. Laat je zelf zien dus.
Winst is het bedrag dat je overhoudt, wanneer je ALLE kosten van je omzet aftrek, inclusief inkoop, belastingen en salarissen. Dat is ECHTE winst. Dus: Winst= omzet – inkoop – salaris – vaste kosten – variabele kosten – belastingen. Vooral dat laatste vinden veel ondernemers nog lastig.
Wanneer men dit bedrijfsresultaat corrigeert voor overige baten en lasten, bijvoorbeeld rente, dan verkrijgt men de winst voor aftrek van belasting (fiscale winst). Wanneer men hierover belasting betaalt, dan resulteert de winst na belasting (economische winst). Er zijn aannames nodig om de winst te kunnen bepalen.
Tertiaire sector
Met commercieel worden bedrijven bedoeld die als doel hebben om winst te maken. Deze bedrijven zorgen dat de producten of diensten worden verkocht aan de consument.
Installateurs en monteurs: de energietransitie en nieuwbouw komen in versnelling, met nog meer vraag naar deze schaarse technici. Pedagogisch medewerkers: kinderopvang wordt betaalbaarder terwijl er nu al tekorten zijn. GZ-psycholoog: al jaren kansrijk, stijgt vermoedelijk door pandemie gerelateerde vraag.
De functies assistent supermarktmanager, IC-verpleegkundige en fietskoerier komen met stip binnen op de jaarlijkse lijst van kansrijke beroepen van Randstad. Dit heeft deels te maken met de heersende pandemie. Door de vele bezorgmaaltijden is er bijvoorbeeld dringend behoefte aan meer pizzabakkers.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
Met afstand staat op plaats 1 een product dat verder niet veel met tech te maken heeft: Coca-Cola. Wereldwijd worden er dagelijks bijna 1,8 miljard glazen Cola gedronken.
Dit alles steekt nog altijd magertjes af bij het meest waardevolle bedrijf aller tijden: de Verenigde Oost-Indische Compagnie, ofwel de VOC. Die was in 1637 78 miljoen gulden waard. In dollars van 2012 komt dat neer op ongeveer 7.400 miljard.
Tegelijkertijd werd Aramco gewaardeerd op 2,42 biljoen dollar. Het is voor het eerst sinds 2020 dat Aramco het meest waardevolle bedrijf ter wereld is. Als we de waarde van het aandeel Apple vergelijken met begin dit jaar is de waarde zelfs met 20% teruggelopen.
Shell. De lijst wordt aangevoerd door de Royal Dutch Shell. Shell is het grootste bedrijf van Nederland en ook nog eens een van de grootste oliebedrijven ter wereld. Het bedrijf is al actief sinds 1907 en heeft ruim 82.000 werknemers in dienst.