Nieuwe samenstelling Dow Jones Sustainability Indices bekend: ASML, Ahold Delhaize en NN verwijderd uit World index. PostNL duurzaamste logistieke e-commercebedrijf ter wereld. WUR voor achtste keer op rij duurzaamste universiteit ter wereld, Groningen derde. Slokker Bouwgroep wint tiende editie van Forest50.
Google loopt, zoals gebruikelijk, voorop. Hun datacenters gebruiken 50% minder energie dan de meeste andere en 91% van het totale afval wordt niet op stortplaatsen gestort. Ze staan ook bekend als pleitbezorgers voor het milieu. Ze dragen bij aan de bescherming van kritieke mariene habitats door tools te bieden voor duurzame visserij.
Vanaf boekjaar 2024 moeten grote beursgenoteerde ondernemingen met meer dan 500 medewerkers verplicht verslag uitbrengen over duurzaamheidsbeleid en prestaties. Vanaf boekjaar 2025 en 2026 gaat dit voor nog meer bedrijven gelden.
Leeftijd is meer onderscheidend. Van 18- tot 25-jarigen vindt 80 procent het milieu belangrijk, van de 65-plussers 90 procent. Ook opleiding is relevant, maar de verschillen in opvattingen tussen de laagopgeleiden (88 procent vindt milieu belangrijk) en hoogopgeleiden (92 procent) zijn beperkt.
Circa de helft (53%) van de 25- tot 35-jarigen geeft aan dat zij het belangrijk vinden om duurzame keuzes te maken in hun dagelijks leven.
De oorsprong van het 'driepijler'-paradigma wordt op verschillende manieren toegeschreven aan het Brundtland-rapport, Agenda 21 en de Wereldtop over Duurzame Ontwikkeling uit 2002 (Moldan et al.
Bijna 23 procent van de bedrijven heeft vooral gewerkt aan duurzaamheid op het gebied van energie, terwijl 15 procent zich richtte op circulaire economie, en 8 procent probeerde de uitstoot te verminderen.
Duurzaamheidsrapport: voor wie is het verplicht?
Momenteel is het wettelijk verplicht dat in de commerciële bedrijfswereld alleen beursgenoteerde ondernemingen en grote ondernemingen die tot de verzekeringsbanksector behoren, een duurzaamheidsrapport indienen.
Voor wie geldt de CSRD? De huidige NFI-richtlijn geldt alleen voor beursgenoteerde ondernemingen. Onder de CSRD gaan alle grote bedrijven vallen die aan twee van de volgende criteria voldoen:de omzet is hoger dan €50 miljoen per jaar.
Sun Life — Sun Life ziet klimaatverandering als een bepalend probleem van onze tijd. We werken aan het aanpakken van klimaatverandering en ondersteunen de overgang naar een koolstofarme economie. We hebben onszelf ten doel gesteld om netto nul broeikasgasemissies te bereiken in 2050 voor zowel onze investeringen als onze activiteiten.
Aan de onderkant van de ranglijst, onder de minst duurzame merken, vinden we merken als BURGERKING (173) en FEBO (172) en domineert de airline-industrie met Easyjet (175) en Ryanair (176).
Zonnepanelen zijn een van de meest herkenbare voorbeelden van duurzame ontwikkeling. Ze kunnen op gebouwen van elke vorm of grootte worden gemonteerd en kosten minder om te installeren dan ooit tevoren.
We willen mensen de mogelijkheid geven om duurzamer te leven. Daarom focussen we op betaalbare producten die zuinig zijn en op de benodigde energie en grondstoffen. Met zonnepanelen voor thuis, vegetarische hotdogs en energiebesparende oplossingen leggen we de weg open naar duurzamere woningen voor velen.
Slaafvrije Cacao: Een belangrijk doel van Tony's Chocolonely is het produceren van 100% slaafvrije chocolade. Ze streven ernaar om de cacaoketen transparanter te maken en werken direct samen met cacaoboeren om eerlijke arbeidsomstandigheden te bevorderen en moderne slavernij uit te bannen.
Wat is duurzaam ondernemen? Bij duurzaam ondernemen gaat het om het evenwicht tussen de 3 p's: people, planet, profit. Naast het maken van winst, heeft u ook oog voor mens, dier en milieu. Dit betekent dat u in uw bedrijfsvoering let op de gevolgen voor uw omgeving.
Organisaties zijn nu verplicht om hun milieu-, sociale en governance (ESG) risico's en impacts openbaar te maken via duurzaamheidsrapporten . Deze rapporten bieden een uitgebreid overzicht van de duurzaamheidsprestaties van een organisatie en worden gebruikt om te voldoen aan de eisen van investeerders, klanten en werknemers.
Vanaf het boekjaar 2025 geldt de verplichting voor alle grote ondernemingen. Met ingang van boekjaar 2026 moeten beursgenoteerde mkb-ondernemingen een ESG-rapportage opnemen. Ook ondernemingen van buiten de EU kunnen met ingang van boekjaar 2027 verplicht zijn een ESG-rapportage te maken.
Sterker nog, meer dan 80% van de bedrijven zegt nu dat ze van plan zijn om meer te investeren in duurzaamheid. Hier zijn vier specifieke strategieën die een bedrijf kan gebruiken om te laten zien dat het zich inzet voor duurzaamheid.
Redenen om duurzaam te ondernemen
Ten eerste is er de intrinsieke motivatie: de wil om goed te doen en een positieve impact op de wereld te hebben. Bedrijven willen hun ecologische voetafdruk verkleinen en bijdragen aan een betere toekomst. Ten tweede biedt duurzaamheid een duidelijk concurrentievoordeel.
Duurzaamheid is een van onze kernwaarden. Om de voordelen van deze kernwaarde te maximaliseren in alles wat we als bedrijf doen, houden we altijd rekening met de 4 P's: People, Planet, Prosperity en Plastics.
Milieu, Maatschappij en Bestuur vormen de drie pijlers van ESG. ESG gaat over het op verantwoorde wijze creëren van langetermijnwaarde voor het bedrijf.
Het 5P's model van duurzaamheid – People, Planet, Profit, Peace en Partnership – biedt een uitgebreid kader voor het begrijpen en toepassen van duurzaamheid in je bedrijf.