In landen met het stuur links zijn linkerbochten meestal krapper dan rechterbochten, en net als een atleet op een atletiekbaan legt de rechterband, aan de buitenkant, meer afstand af, wat meer slijtage veroorzaakt dan links!
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
"Dit betekent dat wanneer u op de weg rijdt, uw auto van nature naar links helt, waardoor er belasting op uw linkerbanden komt," legt Steve uit. De linkerbanden dragen meestal een groter deel van het gewicht. Het resultaat? " Ze werken harder, wat betekent dat ze sneller slijten ."
Onregelmatige bandenslijtage
Onregelmatige slijtage aan de band kan op verschillende plaatsen optreden en is vaak te wijten aan een onjuiste bandenspanning. Als de profieldiepte aan de ene kant van de band kleiner is dan aan de andere kant is er sprake van een éénzijdige of ongelijke bandenslijtage.
Meer belasting in de schouders leidt tot snellere bandenslijtage aan de buitenranden. Een band die niet hard genoeg is opgepompt, buigt te veel door en wordt warmer. Hierdoor slijt het rubber sneller en wordt de rolweerstand hoger, waardoor uw voertuig meer brandstof verbruikt.
Een van de belangrijkste redenen dat banden op nieuwe auto's zo snel slijten, is de manier waarop ze worden geproduceerd . Vergeleken met banden die worden gekocht bij speciaalzaken voor banden, zijn banden op nieuwe auto's die uit de fabriek komen, uitgerust met zachter rubber. De banden hebben een iets betere prestatie door het gebruik van een zachtere samenstelling.
Temperatuurveranderingen, blootstelling aan de zon, opslagomstandigheden, gebruiks- en onderhoudsschema's dragen allemaal bij aan de veroudering van een band. Het is onmogelijk om de exacte levensverwachting van een band te bepalen, omdat er geen manier is om rekening te houden met de mate van invloed die een van deze factoren op een band kan hebben .
Ongelijkmatige bandenslijtage wordt meestal veroorzaakt door een verkeerde uitlijning, een te hoge of te lage bandenspanning of een versleten ophanging .
Bij zomerbanden geldt dat de banden al bijna zijn versleten bij een profieldiepte vanaf 2 mm. Is de profieldiepte 2 mm of minder, dan is het de hoogste tijd om je op vervanging te oriënteren. Bij winterbanden adviseren we over vervanging na te denken als de profieldiepte aan de 4 millimeter zit.
Als u de neiging heeft om snel te rijden, snel te versnellen en te vertragen, of scherpe bochten te nemen met hoge snelheden, dan kan het zijn dat uw banden sneller slijten dan nodig is. Agressief rijden legt extra druk op de banden en kan ervoor zorgen dat ze veel sneller slijten .
Alle autobanden hebben een draairichting. Dit wordt op de band aangegeven met een richtingsgebonden pijl of met de tekst Outside.
Voorbanden op een voertuig met vierwielaandrijving (AWD) slijten vaak sneller dan die op de achteras. Waarom? Omdat uw voorbanden het grootste deel van het remmen en sturen voor hun rekening nemen.
Bovendien hebben directionele banden doorgaans een kortere levensduur van het loopvlak .
Het slijtagepercentage van een autoband hangt sterk af van het type band, de rijstijl en de omstandigheden waarin gereden wordt. Gemiddeld slijt een band ongeveer 0.1 mm per 1.000 kilometer.
Je wisselt de banden op de velgen. Daar zit meer werk aan voor het wisselen. Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 115,00 voor vier banden of wielen komen.
De levensduur van autobanden hangt namelijk af van een aantal factoren. Zo is het aantal gereden kilometers van belang, de rijstijl, de juiste bandenspanning en de weersomstandigheden. De gemiddelde levensduur van autobanden ligt tussen de vijf en tien jaar.
Een zomerband slijt het minst hard van alle bandensoorten omdat het rubber in de band van een harder materiaal is gemaakt. Alleen tijdens koudere omstandigheden verminderd de grip van een zomerband. – Winterbanden: Winterbanden zijn autobanden met een speciaal profiel en een zachtere rubbersamenstelling.
Zelfs als delen van uw loopvlak dieper zijn dan 2/32", moet u de band nog steeds vervangen als er gebieden zijn die de penny-test niet doorstaan. Consistente slijtage rond de hele band is normaal , maar ongelijkmatige slijtage van het loopvlak kan een teken zijn van onjuiste spanning, verkeerde uitlijning van de wielen of een verscheidenheid aan andere dingen.
Bij een profieldiepte van 1,6 millimeter of minder worden deze goed zichtbaar. Bij winterbanden zijn deze al bij een profieldiepte van 4 millimeter te constateren. Zodra je deze minimale diepte bereikt, ben je eigenlijk al te laat. Wij raden je aan om je zomerbanden te vervangen als de profieldiepte minder dan 2 mm is.
Banden op de aangedreven as slijten het snelst vanwege de krachtoverbrenging, het vermogen en het koppel. Dit geldt zowel voor voertuigen met voorwielaandrijving als voor voertuigen met achterwielaandrijving. De voorbanden hebben het meest te lijden omdat de meeste auto's voorwielaandrijving hebben.
Hoewel je misschien 70.000 mijl uit een set banden kunt halen, leveren de meeste nieuwe banden niet zo'n lange levensduur . Als je hebt gemerkt dat je nieuwe autobanden meestal rond de 40.000 mijl vervangen moeten worden, komt dat waarschijnlijk door de manier waarop OEM-banden nu worden gebouwd.
Individuele rijstijl kan ongelijkmatige bandenslijtage veroorzaken . Als u tijdens het rijden een stoeprand raakt, kunt u dingen uit de uitlijning slaan, wat ongelijkmatige slijtage veroorzaakt. Scherpe bochten en snelle bochten kunnen soms resulteren in ongelijkmatige slijtage. Als u over een kuil rijdt, kan dit ook uw uitlijning en dus uw bandenslijtage beïnvloeden.
Gemiddeld slijten autobanden ongeveer 1 tot 1,5 mm per jaar, afhankelijk van de bovengenoemde factoren. Het is belangrijk om te weten dat deze slijtage niet alleen afhangt van de tijd, maar vooral van het aantal gereden kilometers. De gemiddelde levensduur van een band ligt tussen de 30.000 en 50.000 kilometer.
Stabiliteit: Met een betere constructie bieden 10-laags banden meer stabiliteit bij het dragen van grote ladingen, met name in snel verkeer of op ruw terrein. Een langere levensduur Vanwege hun verhoogde duurzaamheid gaan banden met 10-laags over het algemeen langer mee dan banden met 8-laags banden , met name in zware gebruiksomstandigheden.
Vroeger waren de autobanden standaard wit in plaats van de zwarte die we nu kennen. Het witte rubber was niet goed voor de tractie en duurzaamheid van de banden.