Per 2022 is de regelgeving rondom subsidies op elektrische auto's aangescherpt. Volgens de milieulijst 2022 vallen reguliere elektrische auto's niet meer onder de MIA en VAMIL. Elektrische bestelauto's en personenauto's met geïntegreerde zonnepanelen komen nog wel in aanmerking voor beide subsidies.
Elektrische en waterstofvoertuigen
Een elektrisch aangedreven personenauto met geïntegreerde zonnepanelen blijft wel in aanmerking komen. Van sommige elektrische bestelauto's, L7e- en waterstofvoertuigen is bij ons al bekend dat ze in aanmerking komen voor MIA en/of Vamil.
De MIA\Vamil maakt de marktintroductie en -verbreding van uw bedrijfsmiddel makkelijker door deze op de Milieulijst te zetten. Het budget voor 2022 voor MIA is € 144 miljoen. Voor Vamil is in 2022 € 25 miljoen beschikbaar.
De elektrische personenauto komt in 2022 niet meer in aanmerking voor MIA. Auto's met elektrische aandrijving die voorzien zijn van zonnepanelen met een vermogen van minimaal 1 kilowattpiek krijgen in 2022 36% MIA.
Maar Lightyear wil een extra stap zetten: naast een accu waarmee de auto 625 kilometer kan rijden, liggen er zonnepanelen op het dak. Die voegen nog eens 70 km per dag toe aan het rijbereik. Zelfs in een doorgaans bewolkt land als Nederland maken zonnepanelen verschil, stelt Hoefsloot.
Niet iedere elektrische auto kan energie terugleveren aan het elektriciteitsnet, ookwel vehicle-to-grid genoemd. Je hebt daarvoor een auto nodig die bidirectioneel kan laden. De bekendste elektrische auto die dit kan is de Nissan Leaf.
Samenloop van de MIA/EIA en de KIA is wel mogelijk. Als het bedrijfsmiddel nog niet in gebruik is genomen in het jaar van de investering, komt de MIA, EIA en KIA slechts in aanmerking voor het bedrag dat in het betreffende jaar is betaald. Het overige schuift door naar het volgende jaar.
Vanaf 3 januari 2022 09:00 uur is de regeling open en is er subsidiebudget beschikbaar voor nieuwe personenauto's. Het jaarbudget 2022 is voor nieuwe elektrische personenauto's € 71 miljoen. Dit geldt voor koop en lease samen. U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Wij hanteren voor het bepalen van de MIA\Vamil-steun de volgende berekening: MIA: investeringsbedrag (na eventuele aftopping) x voordeel MIA (45 %, 36% of 27%, afhankelijk van de lettercode) x 25% (nominaal belastingtarief) Vamil: investeringsbedrag (na eventuele aftopping) x 3%
Aanvragen met eHerkenning
Om uw MIA\Vamil-aanvraag te doen logt u in met eHerkenning. Voor uw aanvraag heeft u minimaal niveau 2+ met machtiging RVO-diensten op niveau eH2+ nodig.
Wanneer je MIA of VAMIL wilt aanvragen, is de eerste stap te (laten) checken of je investering of milieuvriendelijke techniek voorkomt op de Milieulijst van de RVO. De investeringen vind je per thema en met specifieke codes terug op deze lijst.
14.000 ondernemers dienden in 2021 een aanvraag in voor de 2 fiscale regelingen MIA en Vamil. Het totaalbedrag dat ondernemers via belastingvoordeel (netto fiscaal voordeel) ontvangen komt in 2021 naar verwachting uit op € 119 miljoen. Dit was in 2020 nog € 90 miljoen, een stijging van ruim 30%.
De bijtelling in 2023 is 22%. Dat geldt voor alle auto's die CO2 uitstoten, inclusief (plug-in) hybride auto's. Voor een volledig elektrische auto is de bijtelling 16% in 2023. Dat geldt tot een drempelbedrag van € 30.000 (de aanschafprijs van de auto).
Wat is de MIA regeling? De letters MIA staan voor 'Milieu-investeringsaftrek'. Dit is een regeling die het voor ondernemers aantrekkelijk maakt om over te stappen op volledig elektrische auto's met ingebouwde zonnepanelen. Door deze milieu-investeringsaftrek toe te passen kun je de fiscale winst verlagen.
Om in aanmerking te komen voor de subsidie op een nieuwe EV moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo moet de volledig elektrische auto een actieradius van minimaal 120 kilometer hebben. Ook moet de catalogusprijs minimaal € 12.000 bedragen, maar mag deze ook niet hoger zijn dan € 45.000.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Subsidie voor zonnepanelen
Heeft u een kleinverbruikers aansluiting (maximaal 3x80A) en investeert u in minimaal 15.000 Wp aan zonnepanelen – dit zijn ongeveer 50 a 60 panelen – dan komt de investering in aanmerking voor EIA. In 2022 mag u over de hele installatiekosten 45,5% ten laste brengen van uw winst.
In 2020 is de maximale MIA in totaal 13,5% voor een elektrische auto tot een maximum bedrag van 40.000 euro. Dit percentage is aanzienlijk verlaagd als je de MIA voor een elektrische auto vergelijkt met 2019. In 2019 was dit percentage nog 27% met een maximum bedrag tot 40.000 euro.
U moet uw investering melden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, binnen 3 maanden na aankoop van het bedrijfsmiddel. Na uw melding kunt u de MIA verwerken in uw belastingaangifte. U kunt de milieu-investeringsaftrek gebruiken naast de Vamil-regeling.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
Een elektrische auto kan stroom leveren dankzij de vehicle-to-grid-technologie (V2G) of de vehicle-to-everything (V2X) waardoor ze als buffer kunnen worden ingesteld. De allereerste elektrische auto in Nederland die stroom terug heeft kunnen leveren aan het net is van Nissan met het model Leaf.
Stroom delen
Vanaf 2022 wordt de Volkswagen ID. 3 compatibel met bidirectioneel laden, ook wel vehicle-to-grid-technologie (V2G) genoemd. Door het toenemende aantal elektrische auto's is er steeds meer vraag naar elektriciteit. Gelukkig is iedere stekkerauto theoretisch ook een opslagplaats voor extra stroom.