Ford en Volkswagen
De Ford-fabrieken zijn te vinden rond Keulen en in Saarland. Volkswagen is met 271.000 Duitse medewerkers en een jaaromzet van 200 miljard euro (2014) de grootste Duitse autofabrikant én de grootste van alle Duitse ondernemingen.
Auto's zijn goedkoper in Duitsland
De aanschafprijs ligt lager omdat Duitsers geen BPM kennen. Ook de BTW in Duitsland ligt 2% lager dan in Nederland. Een VW Golf kost in Nederland maar liefst €21.050,-, in Duitsland koop je een VW Golf vanaf €17.850,-.
Van alle Duitse autosites is Mobile.de zonder enige twijfel de grootste van allemaal. Op dit moment (17/12/18) staan er ruim 1.5 miljoen auto's te koop. Vrijwel alle Duitse dealers en handelaren adverteren hun auto's eerst op Mobile .de voordat ze ze ergens anders adverteren.
Elk land anders. Zo blijkt dat auto´s in Nederland gemiddeld tot 2,5% goedkoper zijn dan in België. In Groot-Brittannië, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland zijn de auto´s dan weer duurder dan in België en Nederland. Het is dan weer tot 8% goedkoper in landen zoals Bulgarije, Litouwen en Finland.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Onderhandelen met de Duitse verkoper
In 99% van de gevallen weten wij voor onze klanten minimaal 500,- euro van de prijs af te krijgen maar kortingen van 1000,- 2000,- en zelfs 5000,- euro zijn ons zeker niet vreemd. Bedenk je ook dat dit niet altijd alleen een korting op de prijs hoeft te zijn.
Waarom zou u een auto gaan importeren uit Duitsland? Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
AUDI AG is de Duitse autofabrikant van het merk Audi. Het bedrijf uit Ingolstadt is sinds 1965 een onderdeel (99,95%) van Volkswagen AG, de overige 0,05% staan genoteerd aan de Deutsche Börse.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
Sommige mensen kiezen ervoor om hun auto uit Amerika te halen, maar dat is alleen aan te raden voor speciale modellen die in Europa niet te vinden zijn. Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa.
Let ten eerste bij het kopen van een hele jonge tweedehands auto in Duitsland goed op de leeftijd en de kilometerstand. Dit kan namelijk implicaties hebben voor de BPM en/of de BTW. In de regel is het om BPM voordeel te behalen van belang auto's met minimaal 2.000 km. uit te zoeken en een eerste buitenlandse toelating.
Voor een nieuwe auto die je binnen de EU koopt, ben je wettelijk verplicht om 21% btw te betalen voordat je de 705-sticker op je kentekenbewijs krijgt. Voor de 705-sticker moet je bij het douanekantoor de factuur van aankoop van het voertuig, het certificaat van registratie en een geldig identiteitsbewijs laten zien.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
In Duitsland heet de APK Haupt Untersuchung, ofwel in het kort HU. Die moet er wel op zitten wil je importeren. Je moet de papieren in orde hebben voor een tijdelijk Duits kenteken, voor een eendaags Nederlands kenteken én de auto moet natuurlijk verzekerd zijn.
Het BTW-tarief in Duitsland bedraagt 19%. Dit betekent dat u 2% voordeliger uit bent wanneer u een auto importeert uit Duitsland. In Nederland wordt namelijk 21% gehanteerd. Omdat u in Duitsland Mehrwertsteuer (BTW) betaald hoeft u in Nederland geen BTW meer te betalen.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
Aankoop auto
Op een auto die je van een particulier koopt, betaal je, net zoals in België, geen BTW. De verkoper van de wagen moet je het Farhzeugschein (kentekenbewijs) deel 1 en 2, het onderhoudsboekje, het Duitse keuringsbewijs en gelijkvormigheidsattest van de auto kunnen voorleggen.
Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag. Bekijk ons volledige stappenplan voor meer informatie. Er zijn ook auto-importbedrijven die je kunnen helpen met dit proces, deels of geheel. En neem ook eens een kijkje naar onze pakketten als u overweegt een auto te importeren uit het buitenland.