De THP-motor is een veel toegepaste motor tussen 2008 en 2016 in de merken Citroën en Peugeot.Maar ook in de Mini en in sommige BMW-modellen. Ook zijn er verschillende uitvoeringen van de motor. De meest voorkomende is de 156 PK versie.
De e-THP motor is rond 2014 geintroduceerd. Het lijkt wel dat daar een verbeterslag heeft plaatsgevonden en krijgt het zeker de voorkeur voor een 5008 vanaf dat bouwjaar te kiezen. Maar in het algemeen kleeft er dus een verhoogd risico aan dit motortype.
Het resultaat is de THP-motor (N13 in BMW, N14 en N18 in Mini), die naast andere geavanceerde technologieën BMW's VANOS (variabele kleptiming), intergekoelde turbocompressor en GDI (directe benzine-injectie) omvatte. Zoals verwacht waren de resultaten fantastisch.
De VTI-motoren zijn vrijwel gelijk aan de THP-motoren, maar missen de turbo. Olieverbruik en problemen met distributie komen nog wel voor. In de occasiontest van de 5008 leest u meer ervaringen van de Wegenwacht.
De 2e generatie benzine motoren (vanaf 2010 in de 'R56' serie Mini's) zijn door BMW in samenwerking met PSA (Peugeot/Citroën) ontwikkelde motoren. Bij het pre-facelift model 'R50' (2006-2010) had je het N12-motorblok (Cooper of VTi) en het N14-motorblok (Cooper S of THP).
Met het oog op kostenbesparingen wisselen autobouwers hun krachtbronnen onderling uit. De motor van de Mini Cooper S uit 2010 was het resultaat van een samenwerking tussen PSA en BMW.
De 2e generatie benzine motoren (vanaf 2010 in de 'R56' serie Mini's) zijn door BMW in samenwerking met PSA (Peugeot/Citroën) ontwikkelde motoren. Bij het pre-facelift model 'R50' (2006-2010) had je het N12-motorblok (Cooper of VTi) en het N14-motorblok (Cooper S of THP).
U vraagt wat de beste brandstof is voor een THP motor. Bij deze motoren is er nog weleens sprake van inwendige vervuiling. In principe is de gebruikelijke euro 95 goed genoeg voor deze motoren en ook gewoon voorgeschreven.
Het motorenaanbod van de Peugeot 3008 bestaat uit de 130 pk sterke driecilinder PureTech en de 165 en 180 pk viercilinder THP-motoren. Sinds het einde van 2019 zijn er ook twee hybridevarianten.
PSA (Citroën en Peugeot) heeft in samenwerking met BMW de THP motor ontwikkeld. THP staat voor Turbo High Pressure de motor is gemaakt om een groot vermogen te leveren tegen een relatief laag brandstof verbruik. Dat is prima gelukt de THP is een geweldige motor met veel trekkracht bij lage toeren.
Er zijn ook varianten ontwikkeld met een motorinhoud van 1.4 liter en 1.6 liter zonder turbo de VTi motoren, dit zijn indirect ingespoten brandstof motoren. Deze motor wordt geleverd in een 1.4 liter (EP4) en een 1.6 liter (EP6).
Bij de THP (Turbo High Pressure) zoals hij formeel heet, wordt de brandstof onder zeer hoge druk in de verbrandingskamers gespoten. De turbo zorgt voor de benodigde luchttoevoer. Bovendien heeft de motor een variabele drukregeling en kleptiming.
Peugeot 5008 1.2 96 kW = Distributieketting. Controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. Peugeot 5008 1.6 16V 88 en 115 kW = Distributieketting. Controleren en eventueel vervangen na 10 jaar.
De distributieketting van uw Peugeot 508 moet vervangen worden. Het oprekken van de ketting en interne vervuiling is een bekend probleem bij de THP-motoren. In 2012 is er een modificatie doorgevoerd.
Distributieketting vervangen Peugeot 308 kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
De Peugeot 207 blijkt de meest betrouwbaarste auto, terwijl de Audi A6 de allerminst betrouwbare auto is. Van de 207 modellen moet het afgelopen jaar slechts 1 op de 17 naar de garage voor de reparatie van een onverwacht defect.
De Peugeot 3008 is een bijzondere SUV. Hij ziet er stoer en robuust uit en vooral van binnen is hij anders dan veel auto's. Een piepklein stuurwiel, een volledig digitaal instrumentarium en een aanraakscherm in combinatie met tuimelschakelaars. Het ziet er allemaal fraai uit en laat zich eenvoudig bedienen.
De GT Line is gebaseerd op de uitvoering Allure en ziet er sportiever uit dankzij de aangepaste voorbumper met GT grille en LED-koplampen, matte 18 inch velgen en zwarte buitenspiegelkappen.
Verder is de 2008 comfortabeler geveerd en presteert hij dankzij een lager gewicht aanzienlijk beter. Maar de 3008 is inherent de beste SUV. Hij is ruimer en beter moduleerbaar. Daarnaast zijn er tal van kleine details en een superieure afwerking om zijn hogere tariefstelling te rechtvaardigen.
Wat kost het inwendig reinigen van de motor? Personen- en bedrijfauto's met cylinder inhoud tot 4,5 liter – € 85 Boot motor met 1 luchtinlaat – € 105 Mobiele service toeslag – € 35 Alle anderen op aanvraag.
5W30 is de juiste olie voor THP motoren volgens Citroën…
PURETECH-MOTOREN
De PEUGEOT PureTech-familie van driecilinderbenzinemotoren bestaat uit een combinatie van efficiëntie en geavanceerde technologie. In 2015, 2016 en 2017 verkozen tot motor van het jaar in zijn categorie, is het volledige PEUGEOT-gamma van de 108 tot de 5008 met deze familie uitgerust.
Mercedes CLA 200
De eerste versies van de Mercedes CLA 200 kwamen uit in 2013. Bovendien was het de eerste voorwielaangedreven Sedan van het merk. Maar dus wel met een Renault motor. Het maximale vermogen is 136 pk en de maximale koppel 200 Nm.
Mercedes zegt Renault dieselmotor vaarwel. Mercedes-Benz heeft sinds 2020 afscheid genomen van haar Renault dieselmotor in de A-Klasse, B-Klasse en CLA. In 2021 is er afscheid genomen van de samenwerking tussen Daimler en Renault, in dit jaar verkocht Daimler officieel de aandelen.