Eigenlijk zijn elektrische auto's en hybride auto's niet ontworpen om een aanhanger of caravan te trekken. Het gaat bij deze auto's vooral om zuinigheid en milieueisen — niet om met je auto op vakantie te gaan.
Op elke type en model auto kan een trekhaak gemonteerd worden. Bij auto's met een kleine motor en weinig vermogen is het niet altijd verstandig een trekhaak te gebruiken, omdat de trekkracht van de auto onvoldoende is. Wel is het altijd mogelijk een trekhaak te monteren voor het gebruik van een fietsendrager.
Bij vrijwel alle elektrische auto's en bij veel hybrides is het niet mogelijk om een trekhaak te installeren. Dat heeft te maken met bezorgdheden over de veiligheid. Met de aanhangwagen naar het containerpark of een uitstap met de caravan zijn dus niet mogelijk.
De accu zit in de weg
De accu is één van de kostbaarste en belangrijkste onderdelen van een elektrische auto. Bij het monteren van een trekhaak zit hij alleen erg in de weg. Het grote risico is dat de accu tijdens de montage beschadigd raakt, waardoor er gevaarlijke stoffen kunnen lekken of er zelfs brand ontstaat.
Op dit moment zijn er maar enkele elektrische auto's die met een trekhaak geleverd kunnen worden. Daaronder vallen de Tesla Model X en 3, de Jaguar I-Pace, de Audi e-tron en de Mercedes-Benz EQC (nog niet leverbaar).
Daarnaast zijn de hybride auto's van zichzelf al een stuk zwaarder, wat zorgt voor extra druk voor de remmen en ophanging. Daarnaast is het plaatsen van een trekhaak ook net even anders dan bij een 'gewone' auto. De trekhaak zou in het verlengde van de batterij(en) van je hybride auto geplaatst worden.
Nissan heeft de LEAF (beide generaties) niet gehomologeerd als trekauto. Dat wil zeggen dat er geen typekeuring is geweest op dit onderdeel. De LEAF mag wettelijk dus geen aanhangers trekken (op de openbare weg).
In tegenstelling tot trekken, mag een elektrische wagen wel dragen. Dat betekent dat je dus wel een fietsendrager zou mogen monteren. Het probleem waar je dan tegen aanloopt, is dat je geen trekhaak kunt installeren. Tegenwoordig valt dit op te lossen met een speciale trekhaak geschikt voor elektrische modellen.
Over het algemeen mag een elektrische auto alleen maar dragen. Dat betekend dat voor elektrische auto's er wel een fietsendragertrekhaak mogelijk is, maar geen trekhaak waarmee een aanhanger getrokken mag worden.
De prijs voor een trekhaak ligt tussen de 100 en 600 euro. Daarnaast is er een elektrische kit (kabelset) nodig, die gemiddeld 100 euro kost. Tot slot moeten ook de arbeidskosten worden berekend als je voor inbouw achteraf naar een werkplaats rijdt.
De elektrische modellen zijn: Hyundai Ioniq 5, Hyundai KONA 64 kWh, Kia EV6, Kia e-Niro 64 kWh, Audi Q4 e-tron, Audi Q4 e-tron Sportback, BMW i4, BMW iX, Mercedes-Benz EQA, Mercedes-Benz EQS, MG MG5 Electric, MG ZS EV, MG Marvel R, Volkswagen ID.
U kunt kiezen voor een wegdraaibare trekhaak of een afneembare trekhaak als u een trekhaak geen zicht vindt op de Toyota Yaris. Het kan ook zijn dat het niet mogelijk is om een bepaalde trekhaak op uw Toyota Yaris te monteren, de mogelijkheden verschillen immers per type Toyota Yaris.
De aanschaf van een trekhaak en kabelset kan in de honderden euro's lopen. U zult zich afvragen waarom u zoveel betaalt voor een metalen knobbel achter uw auto. Die kosten zitten vooral in de technische ontwikkeling, het testen en het produceren van de trekhaak.
De trekhaak zelf monteren mag dat? Volgens de wet en regelgeving geldt dat de trekhaak zonder keuring aan het voertuig mag worden aangebracht. Wel moet de trekhaak deugdelijk gemonteerd zijn en voldoen aan de APK-eisen. Ook moet de trekhaak een Europees goedkeuringsmerk hebben.
Autofabrikanten leveren auto's af met en zonder trekhaakvoorbereiding. Dit is niet aan de buitenkant zichtbaar en ook niet af te leiden uit de voertuiggegevens. Brink ondervangt dit probleem door bij de voertuig specifieke kabelsets een extra kabelboom te leveren.
Bij een zeer zwaar belaste Toyota Prius dient de benzinemotor extra te assisteren voor het verlenen van veel vermogen, maar dient deze ook de hoogvoltage accu bij te laden. Hierdoor wordt de benzinemotor dusdanig zwaar belast dat het extra trekken van een aanhanger vanuit technisch perspectief niet wenselijk is.
Voor nu kunnen wij je al wel meer melden over het trekgewicht en de kogeldruk van de Yaris Cross. Elke Yaris Cross heeft een maximale kogeldruk van 75kg (ideaal voor fietsendragers in combinatie met elektrische fietsen) en mag de Hybrid versie 750kg trekken en de benzine maar liefst 1350kg!
Ja, je kunt met een elektrisch voertuig een paardentrailer trekken. Echter kan dat niet met elke elektrische auto. Er zijn een aantal elektrische modellen die wel aanhangers kunnen trekken. Dan verschilt het nog per model hoeveel trekgewicht het aankan.
Er zijn trekhaken beschikbaar voor hybride en elektrische auto's, maar het assortiment waarmee u een aanhanger, caravan, boot- of paardentrailer mag trekken is beperkt. In veruit de meeste gevallen heeft de voertuigfabrikant namelijk al bepaald dat uw hybride of elektrische auto geen objecten mag trekken.
De VW ID. 3 heeft net als veel andere elektrische en hybride auto's geen trekgewicht in de autopapieren staan. Hierdoor is het dus niet mogelijk om een caravan, aanhanger of kar te trekken.
De Renault ZOE, de BMW I3, de Opel Ampera-e, de Nissan Leaf, de Tesla model S en de Hyundai IONIQ electric en Volkswagen e-Golf mogen niet voorzien worden van een trekhaak.
Voor de i3 is geen trekhaak beschikbaar en constructief ook niet haalbaar. De Chevroltet Volt mag feitelijk niets trekken maar is een trekhaak wel mogelijk. Formeel echter met een maximaal toegestane kogeldruk van 52,5 kg.
Welke elektrische auto mag 1.500 kg trekken? Bij 1.500 kg heb je nog best wat keuze. De Ssang Yong Korando e-Motion, Polestar 2, Volvo XC40 P8 en Nissan Ariya mogen dit trekken.
Jaguar I-Pace (750 kg) Mercedes-Benz EQC (1800 kg) Sono Sion (750 kg) Tesla Model 3 (910 kg)