Een aantal huishoudens maakt al gebruik van deze techniek en kan daarmee dus met de elektrische auto stroom terugleveren aan het net, maar dit is alleen bij specifieke accu's mogelijk. Twee bekende automodellen waarbij dit mogelijk is, zijn de Renault ZOE en de Nissan Leaf.
Op dit moment zijn de Nissan Leaf en de Renault Zoe bekende voorbeelden van elektrische auto's die ook als thuisbatterij kunnen fungeren. Ook Audi is bezig om een dergelijk systeem te ontwikkelen. Houd er wel rekening mee dat uw auto voor vertrek weer voldoende is opgeladen.
Ja, met een elektrische auto heb je de mogelijkheid om de auto op te laden maar ook om deze te laten ontladen. Je kunt hierbij stroom opslaan en vervolgens deze stroom op een later tijdstip gebruiken voor je huishouden waardoor je gebruik maakt van gratis stroom voor je elektrische apparaten.
Een aantal huishoudens maakt al gebruik van deze techniek en kan daarmee dus met de elektrische auto energie terugleveren aan het net, maar dit is alleen bij specifieke accu's mogelijk. Twee bekende automodellen waarbij dit mogelijk is, zijn de Renault ZOE en de Nissan Leaf.
Auto's die geschikt zijn voor bidirectioneel laden
De Nissan Leaf is een van de elektrische voertuigen die twee kanten uit kunnen laden. Andere merken en modellen zijn de Nissan E-NV200, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Kia Soul.
Welke auto's hebben Vehicle to Load? Vehicle to Load is momenteel nog geen gemeengoed bij elektrische auto's. Kia en Hyundai zijn ermee begonnen, met respectievelijk de EV6 en de Ioniq 5. Je kunt er dus vanuit gaan dat ook de toekomstige modellen van Kia en Hyundai deze functionaliteit ook krijgen.
De Volvo EX90 is een voorbeeld van een wagen die bidirectioneel kan laden. Deze zal beschikbaar zijn vanaf 2024. Wagens die 'bidirectioneel laden' ondersteunen, zijn vandaag nog een minderheid. In de toekomst zullen ze wel steeds vaker voorkomen, en dat is goed nieuws voor u.
BMW en terugleveren
We weten dat BMW werkt aan bidirectioneel laden. Bijvoorbeeld door te testen met een speciaal aangepaste BMW i3 in samenwerking met Eneco.
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is € 3.300. De kostprijs is wel afhankelijk van het vermogen: Accu van 5 kWh: 3.758 euro (excl. btw)
Toch blijkt de thuisbatterij uit onderzoek van Test Aankoop vandaag zelden een rendabele investering. De zon schijnt alleen overdag.Aangezien je ook 's morgens, 's avonds en op sombere dagen energie nodig hebt, is het onmogelijk om alle stroom van je zonnepanelen meteen te verbruiken.
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus: Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.
Voor een Tesla Powerwall 2 betaal je momenteel €7.500,-. Dit is exclusief btw en benodigde hardware. De hardware kost ongeveer €750,-. Totale kosten komen daarmee op €8.250 voor de Tesla Powerwall 2.
Met de bidirectionele technologie is het mogelijk om de kosten van het opladen voor klanten te optimaliseren en dit op grote schaal uit te breiden. De bidirectionele Renault ZOE wordt ingezet als deelauto door We Drive Solar.
Voor nieuwe eigenaars van zonnepanelen is een batterij dus erg interessant. Er is een mooie installatiepremie voor thuisbatterijen - voor wie een digitale meter heeft. Die premie is op z'n hoogst in 2021, tot 2.550 euro. Geschatte terugverdientijd voor deze doelgroep, tot ongeveer 6 à 7 jaar.
Bidirectionele laadpalen kunnen echter alleen werken met compatibele voertuigen, die in twee richtingen gelijkstroom kunnen opladen. Ze zijn veel gesofisticeerder en dus duurder dan gewone laadpalen omdat ze geavanceerde elektronica bevatten om de energiestroom van en naar de wagen te beheren.
3, Seat/Cupra Born, Skoda Enyaq, Audi Q4 E-Tron, ...) vanaf 2022 de mogelijkheid krijgen om bidirectioneel te laden. Heb je voldoende stroom over in je accu omdat je de volledige capaciteit niet gebruikt, dan zou die kunnen dienen om bijvoorbeeld tijdens verbruikspieken even je huis te voorzien van energie.
Bidirectioneel opladen verwijst naar het vermogen van de auto om elektriciteit van het net te halen en ook weer terug te sturen. Het staat ook bekend als Vehicle to Grid (V2G)-technologie. U kunt een instapmodel bidirectionele laadpaal kopen voor de prijs vanaf € 5775.
1. Toyota Corolla. Met meer dan veertig miljoen verkochte exemplaren is de Toyota Corolla de onbetwiste koning. In Nederland wordt de Corolla op dit moment niet gevoerd, in de Verenigde Staten alleen worden er per dag al 1.000 geregistreerd.
De prijzen van een V2G laadpaal thuis starten vanaf € 5.000 (excl.btw, incl.plaatsing). Let op: de uiteindelijke kostprijs hangt sterk af van het merk, de opties, de capaciteit van de laadpaal, maar ook van de nodige voorbereidende werken, …
Vanaf 2022 wordt de Volkswagen ID.3 compatibel met bidirectioneel laden, ook wel vehicle-to-grid-technologie (V2G) genoemd. Door het toenemende aantal elektrische auto's is er steeds meer vraag naar elektriciteit.
De fabrikant zegt dat alle ID-modellen die zijn uitgerust met de 77kWh-batterij via de update in staat zullen zijn om bidirectioneel te laden. Dat wil zeggen dat ze zowel stromen kunnen accepteren als afstaan.
Om een idee te geven: een volledig geladen Audi e-tron accu kan een gezinshuishouden een week lang van energie voorzien. Dit principe staat bekend als 'bidirectional charging' of V2H (Vehicle to Home).