Het was niet het uiterlijk of de wegligging die de vierde generatie Toyota Supra (A80) onsterfelijk maakte. Neen, boven alles was het de onverwoestbare 2JZ-GTE.
Twee stuks, op Nederlands kenteken. Wat werd er voor de Nederlandse Toyota Supra's neergelegd op de toonder? Voor we van wal steken: het achterhalen van het aantal Nederlandse Toyota Supra's is geen makkelijke klus.
Prijs. De Toyota Supra heeft al sinds zijn marktintroductie in 1979 de reputatie van betaalbare sportwagen. Dat uit zich ook bij het huidige model van de vijfde generatie: het startmodel is al verkrijgbaar vanaf € 65.995. De topversie met uitgebreide uitrusting en enorm comfort is vanaf € 90.395 te koop.
De snelheid van de Supra wordt automatisch begrensd bij 250 km/h. Om de Turbo afdoende te kunnen stoppen zijn de remmen extra zwaar uitgevoerd met vierzuiger-klauwen.
Supra betekent " hoger", "zie hoger" of "zie hierboven". Het is een term die in de academische en juridische wereld in schrijfstijl wordt gebruikt. Tegengestelde: infra (onder, zie onder, lager, zie lager).
Goedkoop wordt de nieuwe Toyota Supra niet; de vanafprijs bedraagt ongeveer 82 mille. Dat is echter nog altijd stukken minder dan een Amerikaanse Toyota-dealer voor een Supra Turbo uit 1994 vraagt. Daaraan hangt een prijskaartje van maar liefst 500.000 dollar (ca. 439.000 euro).
Er zijn momenteel 260.465 auto's van Toyota die in het grijs rondrijden.
In 1993 betaalde je namelijk voor een Toyota Supra 3.0i Twin Turbo (de versie die je wilt) een prijs van 177.355 gulden. Omgerekend naar euro's is dat 80.480 euro. Op 315 euro na kosten de twee Supra's nieuw dus exact hetzelfde.
De Toyota Supra met 2.000+ pk is eigendom van Ebrahim Kanoo, die hem al sinds 1993 heeft. Hij gebruikte de auto om naar school te rijden en voor hoogst illegale straatraces. Nu opereert Ebrahim aan de juiste kant van de wet en achtervolgt hij de titel van snelste straatlegale Supra ter wereld.
VideoDe snelste personenauto ter wereld is tegenwoordig een Toyota Supra. De bolide van E Kanoo Racing is goed voor een nieuw wereldrecord: van 0 naar 240 mph (dat is 387 km/u) in 6.05 seconden, over een afstand van 1.320 feet (400 meter).
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Waterstof wordt per kilo afgerekend en de gemiddelde prijs daarvoor is op dit moment zo'n 10 euro excl. BTW en 12,10 euro incl. BTW. Deze prijs kun je niet vergelijken met de literprijs van benzine of diesel.
De waterstofauto van de Japanners kost 65.995 euro, de Tesla Model S heeft een prijskaartje van net geen 80 mille. Je koopt met die Mirai bovendien een auto van een fabrikant die bekend staat om de hoogst mogelijke bouwkwaliteit en betrouwbaarheid en dat is iets wat je van Tesla niet kun zeggen.
Heel simpel: dat zijn er welgeteld twee. Allereerst is er de Toyota Mirai, ten tweede de Hyundai Nexo. Beide modellen staan gewoon in de Nederlandse prijslijsten, voor respectievelijk 80 mille en 83 mille. Je moet er dus een paar centen voor hebben, maar het kán.
De meeteenheid van waterstof is niet een liter, zoals bij benzine, maar een kilo. De prijs van waterstof zal gelijk zijn aan de huidige marktprijs en ligt rond de €10 per kg. Er gaat ongeveer 5 à 6 kilo in de tank van een waterstofauto. Op 1 kilo kun je gemiddeld 100 km rijden.
Al met al is waterstof geen geschikte brandstof om onze personenauto's op te laten rijden. De toekomst voor personenauto's ligt bij batterij-elektrisch rijden. Qua energierendement en de kosten van de energie is waterstof niet concurrerend met batterij-elektrisch rijden.
De hoeveelheid waterstof die nodig is om 100 kilometer te rijden is ongeveer anderhalf tot twee keer zo duur als de stroom om een elektrische auto dezelfde afstand te laten rijden. De waterstofauto is daarmee qua brandstofkosten nog wel iets goedkoper dan een gemiddelde benzineauto.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Hyundai is een van de weinige automerken ter wereld die auto's met een brandstofcel maakt en met zo'n 140 verkochte exemplaren in 2020 is de NEXO – met afstand – de bestverkochte waterstofauto in Nederland. En dit is nog maar het begin.
Remeha heeft op de Bouwbeurs als eerste Nederlandse cv-ketelproducent een prototype gepresenteerd van een waterstofketel. Deze ketel kan straks je huis verwarmen, zonder de extra isolatiekosten die een warmtepomp nodig heeft.