De belangrijkste documenten en/of attesten zijn: het bodemattest, het stedenbouwkundig uittreksel, het postinterventiedossier (PID), een keuringsverslag van de elektrische installatie en het energieprestatiecertificaat (EPC).
Verkopers van 'risicogrond' (bijvoorbeeld als er vroeger aardolie werd opgeslagen of als er afvalstoffen werden verwerkt) moeten eerst een oriënterend bodemonderzoek laten uitvoeren om te achterhalen of er sporen van vervuiling zijn. Is dat het geval, dan volgt nog een beschrijvend bodemonderzoek.
U informeert uw notaris
Zowel de koper als de verkoper nemen contact op met de notaris van hun keuze en geven hem alle nodige informatie voor de opstart van het dossier.
Wat moet ik meenemen naar de notaris voor de overdracht van mijn huis? Alleen een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De rest van de stukken die nodig zijn voor de overdracht heeft de notaris al ontvangen.
Akte van levering opmaken
De notaris controleert het koopcontract op details, zodat onjuistheden zo snel mogelijk worden besproken en opgelost. De notaris doet ook onderzoek naar jouw achtergrond en die van de verkopende partij. Ligt er bijvoorbeeld beslag op het huis? Dan zal de notaris hier melding van maken.
In geval het PID ontbreekt kan men dit navragen bij de veiligheidscoördinator. De verkoper dient zelf een PID op te maken of kan dit uitbesteden aan een veiligheidscoördinator. Wanneer? Het PID moet bij het verlijden van de akte overhandigd worden.
Het ereloon van de notaris
Zo beloopt het ereloon op een aankoop van € 125.000 ongeveer 1,3 %, op een aankoop van € 200.000 ongeveer 1 % en op een aankoop van € 250.000 ongeveer 0,9 %.
Het grote voordeel van Biddit is dat de procedure snel wordt afgewikkeld. Er moet geen compromis worden getekend en je hoeft geen drie tot vier maanden te wachten vooraleer je de notariële koopakte kan tekenen en de aangekochte woning kan betrekken.
Ook de volgende kosten zijn de verantwoordelijkheid van de koper: eventuele bodemonderzoeken, overige keuringsattesten, kosten voor het opvragen van stedenbouwkundige inlichtingen, de vastgoedmakelaar ... Al deze zaken maken deel uit van de leveringsplicht van de verkoper.
Op dit moment kost een verkennend bodemonderzoek gemiddeld 5.000 euro, net als een gedetailleerd bodemonderzoek. Voor een risico-onderzoek moet men ongeveer 3.000 euro rekenen. Deze cijfers zijn echter geen absolute waarde, aangezien de prijs afhangt van verschillende factoren.
Een bodemattest blijft in principe onbeperkt geldig, tenzij het gaat om een risicogrond. Zo'n attest kan wel telkens maar voor één overdracht gebruikt worden. Zijn er risico's gekoppeld aan de grond van een appartementsgebouw, laat dan als syndicus nog dit jaar een oriënterend bodemonderzoek uitvoeren.
De koper zal bij een aankoop op Biddit een forfait betalen waarvan het bedrag gelijk is aan hetgeen hij zou betalen in het kader van een verkoop uit de hand. Bij een verkoop uit de hand zijn de eigenlijke aktekosten en de andere bijkomende kosten van de koop wettelijk ten laste van de koper (art. 1593 BW) .
Geschatte kosten voor online aankoop
Noteer dat het gebruik van Biddit.be kosteloos is voor de (kandidaat-)koper.
Het notariaat stelt dat er gemiddeld 3 op 4 eigendommen die via Biddit aangeboden werden ook effectief verkocht zijn en 40% van de kopers jonger zijn dan 35 jaar. Wordt uw gewenste verkoopprijs niet behaald, dan kan u er steeds voor kiezen om uw woning niet langer via Biddit aan te bieden.
Als jij je huis verkoopt, dan betaalt je koper de notariskosten en de registratiebelasting. De verkoopprijs is dus volledig voor jou.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
Wat u over houdt is het verkoopbedrag minus de hoogte van de hypotheek of lening die u open heeft staan. Dit wordt ook wel de overwaarde genoemd. En de overwaarde kunt u verzilveren als de woning gepasseerd is bij de notaris. Éen of twee dagen later, kunt u de overwaarde zien op de bankrekening die u heeft opgegeven.
Bij de verkoop van een woning of appartement bent u als verkoper in de meeste gevallen verplicht om een postinterventiedossier (PID) voor te leggen aan de koper.
Is het postinterventiedossier verplicht? Het PID is verplicht bij elk gebouw (huis, appartement, kantoorgebouw, etc.) waarvan de bouw na 1 mei 2001 is gestart, of waaraan sinds die datum werken zijn uitgevoerd door één of meerdere aannemers.
Het postinterventiedossier (PID)
Het PID is verplicht af te geven aan de nieuwe eigenaar van elk pand waarvan de bouw of grote renovatie aanving sinds 1 mei 2001. De verkoper dient zelf een PID op te maken of uit te besteden. De prijs varieert en kan gaan van €400 tot €1000.
De notaris mag niets delen, ook niet met uw (zaken)partner. De notaris moet Belastingdienst, politie en justitie op hun verzoek wel inzicht geven in het betalingsverkeer. Ook is de notaris verplicht om ongebruikelijke transacties op de bankrekening te melden.
De notaris is als enige bevoegd om jouw nieuwe woning over te dragen. Hiervoor maakt hij een notariële akte op. Het gaat dan om de leveringsakte (overdrachtsakte) en de hypotheekakte. Beide akten zijn verplicht bij het kopen van een huis met hypotheek.
Heel simpel, omdat notarissen sinds 1999 grotendeels zelf mogen bepalen welk prijskaartje ze aan hun diensten willen hangen. Voor die tijd was dat anders. Toen hanteerden alle notariskantoren dezelfde tarieven en betaalde u bij elk kantoor dezelfde (hoge) prijs.
Elk bod is bindend!
Je kan uiteraard niet achterhalen wie de andere bieders zijn. Potentiële kopers kunnen in alle discretie op een of meerdere panden bieden, zonder dat de verkoper en de andere bieders hun identiteit kennen. Enkel de notaris die de verkoop organiseert, weet wie biedt.