Ook bij zaken die specifiek voor een klant worden gemaakt of aangepast (denk aan een t-shirt met fotoprint of een zakdoek met geborduurd monogram), kan de klant geen aanspraak maken op retour. Bij het aanbod van dergelijke producten dien je wel duidelijk te vermelden dat het herroepingsrecht is uitgesloten.
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
Alles wat je voor of na de sale verkoopt moet je binnen 14 dagen retour nemen als de klant ze terug stuurt. Helaas voor de webshop eigenaren, als het daarna voor jou onverkoopbaar is geworden, dan moet je het toch terug nemen.
Een paar voorbeelden die wettelijk zijn uitgezonderd, zijn: gepersonaliseerde producten; producten die snel kunnen bederven; producten die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling is verbroken.
Alleen wettelijk bepaalde uitzonderingen mag je weigeren
De wet is helder: bij een verkoop op afstand geldt het herroepingsrecht. Bij wettelijk bepaalde uitzonderingen geldt dit recht niet. Je mag niet zelf bepalen welke zaken wel en welke niet retour mogen!
Als je een artikel weigert omdat deze niet voldoet aan de retourvoorwaarden, dan dien je eerst contact op te nemen met de klant.Geef aan waarom je de retour weigert.Vervolgens stuur je de retour op eigen kosten terug naar de klant.
Ruilen of retourneren (terugbrengen) is geen recht, maar een extra service van een verkoper. De verkoper bepaalt daarvoor de regels, zoals: Binnen 7 dagen ruilen. Annuleringskosten betalen.
Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.
Kortom, het gaat over producten die vanwege hygiënische redenen naar hun aard niet meer verkocht kunnen worden nadat de verzegeling op de verpakking is verbroken. Voorbeelden zijn: onderbroeken, (hand)tandenborstels, wc-borstels en seks speeltjes.
Er bestaat geen wettelijk recht op ruilen. Veel winkels hebben een eigen beleid ('ruilen binnen dertig dagen op vertoon van uw kassabon'), maar dit is in feite een gunst van de winkelier. Een winkel is dus in het algemeen niet verplicht om een product van u terug te nemen als het product u niet bevalt.
Bij ruilen maakt een consument gebruik van een recht of afspraak buiten de wet om. Aan die regeling kunnen dus andere voorwaarden worden gesteld dan aan het ontbindingsrecht. Daarom zou je kunnen zeggen dat iemand een product wel mag ruilen, en dan geen kosten voor de retourzending hoeft te dragen.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
Als je iets hebt besteld bij een webwinkel, heb je vanaf de dag van ontvangst 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd kun je, zonder te vertellen waarom je iets wilt retourneren, afzien van je koop.
Ga met je kassabon naar de servicebalie en je krijgt het artikel eenmalig gratis mee. Heb je van het artikel meer stuks gekocht, dan betalen we voor de rest het verschil in prijs terug. Alcohol, geneesmiddelen en zuigelingenvoeding mogen niet gratis worden meegegeven.
Als u iets koopt via internet, telefoon, op straat of aan de deur, heeft u 14 dagen bedenktijd.Tijdens deze bedenktijd kunt u de koop ongedaan maken. De verkoper moet u vertellen over de bedenktijd.
Het is een service van de verkoper. Als je iets koopt zit je er in principe aan vast. Dit houdt in dat een verkoper niet de verplichting heeft om een product terug te nemen als je het toch niet wilt hebben. Als de verkoper het toestaat, mag je het product terugbrengen.
Een geretourneerd product moet worden gecontroleerd op verkoopbaarheid en dan opnieuw worden verpakt, ingevoerd in het systeem en teruggeplaatst in het magazijn. De (menselijke) handelingen die dat proces vereist kosten vaak meer dan het oplevert om ze opnieuw te verkopen.
De commissie geeft aan dat de verantwoordelijkheid van de ondernemer voor het retour zenden ophoudt, wanneer hij het etiket ter beschikking stelt. De verantwoordelijkheid voor de administratieve afhandeling van de retourzending ligt daarom geheel bij de consument.
Een originele verpakking mag de verkoper niet eisen, maar er gelden wel de grenzen van redelijkheid en billijkheid: als de consument een product kan beoordelen zonder de verpakking te beschadigen, dan is er geen reden om de originele verpakking niet terug te sturen.
Tijdens bedenktijd kosteloos afzien van koop
Na het tekenen van het koopcontract heeft u nog 3 dagen bedenktijd. De bedenktijd gaat in op de dag nadat u het koopcontract heeft ontvangen. Tijdens de bedenktijd kunt u als koper alsnog afzien van de koop. U hoeft daarvoor geen reden op te geven.
Nadat jij en de verkoper het voorlopig koopcontract hebben getekend, heb je nog 3 dagen bedenktijd. In deze termijn zitten minimaal 2 werkdagen, zon- en feestdagen zijn altijd uitgezonderd. Tijdens deze periode kan je de koop nog ongedaan maken, daarvoor heb je geen wettelijke reden nodig.