Welke artikelen mag je niet retourneren?

Welke producten mag ik niet retour sturen?
  • Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen.
  • Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op thuiswinkel.org

Welke producten mag je niet retourneren?

Ook bij zaken die specifiek voor een klant worden gemaakt of aangepast (denk aan een t-shirt met fotoprint of een zakdoek met geborduurd monogram), kan de klant geen aanspraak maken op retour. Bij het aanbod van dergelijke producten dien je wel duidelijk te vermelden dat het herroepingsrecht is uitgesloten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ictrecht.nl

Heb je altijd recht op retour?

In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Kun je sale artikelen retourneren?

Alles wat je voor of na de sale verkoopt moet je binnen 14 dagen retour nemen als de klant ze terug stuurt. Helaas voor de webshop eigenaren, als het daarna voor jou onverkoopbaar is geworden, dan moet je het toch terug nemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mrsecommerce.nl

Wat zijn wettelijk uitgesloten producten?

Een paar voorbeelden die wettelijk zijn uitgezonderd, zijn: gepersonaliseerde producten; producten die snel kunnen bederven; producten die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling is verbroken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtswinkeleindhoven.org

Dit gebeurt er met je retourzending | VPRO Tegenlicht

15 gerelateerde vragen gevonden

Kan een webshop een retour weigeren?

Alleen wettelijk bepaalde uitzonderingen mag je weigeren

De wet is helder: bij een verkoop op afstand geldt het herroepingsrecht. Bij wettelijk bepaalde uitzonderingen geldt dit recht niet. Je mag niet zelf bepalen welke zaken wel en welke niet retour mogen!

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op webwinkelkeur.nl

Wat als retour niet wordt geaccepteerd?

Als je een artikel weigert omdat deze niet voldoet aan de retourvoorwaarden, dan dien je eerst contact op te nemen met de klant.Geef aan waarom je de retour weigert.Vervolgens stuur je de retour op eigen kosten terug naar de klant.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op partnerplatform.bol.com

Wat is ruilen juridisch gezien?

Ruilen of retourneren (terugbrengen) is geen recht, maar een extra service van een verkoper. De verkoper bepaalt daarvoor de regels, zoals: Binnen 7 dagen ruilen. Annuleringskosten betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Heb je altijd bedenktijd als je iets koopt?

Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat valt onder Hygieneproducten?

Kortom, het gaat over producten die vanwege hygiënische redenen naar hun aard niet meer verkocht kunnen worden nadat de verzegeling op de verpakking is verbroken. Voorbeelden zijn: onderbroeken, (hand)tandenborstels, wc-borstels en seks speeltjes.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vandiepen.com

Is een winkel verplicht om te ruilen?

Er bestaat geen wettelijk recht op ruilen. Veel winkels hebben een eigen beleid ('ruilen binnen dertig dagen op vertoon van uw kassabon'), maar dit is in feite een gunst van de winkelier. Een winkel is dus in het algemeen niet verplicht om een product van u terug te nemen als het product u niet bevalt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op judex.nl

Is ruilen hetzelfde als retourneren?

Bij ruilen maakt een consument gebruik van een recht of afspraak buiten de wet om. Aan die regeling kunnen dus andere voorwaarden worden gesteld dan aan het ontbindingsrecht. Daarom zou je kunnen zeggen dat iemand een product wel mag ruilen, en dan geen kosten voor de retourzending hoeft te dragen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op charlotteslaw.nl

Heb je altijd recht op 14 dagen bedenktijd?

Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Hoe lang mag je iets terugbrengen?

Als je iets hebt besteld bij een webwinkel, heb je vanaf de dag van ontvangst 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd kun je, zonder te vertellen waarom je iets wilt retourneren, afzien van je koop.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Kun je boodschappen terugbrengen?

Ga met je kassabon naar de servicebalie en je krijgt het artikel eenmalig gratis mee. Heb je van het artikel meer stuks gekocht, dan betalen we voor de rest het verschil in prijs terug. Alcohol, geneesmiddelen en zuigelingenvoeding mogen niet gratis worden meegegeven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ah.nl

Kan ik nog afzien van een aankoop?

Als u iets koopt via internet, telefoon, op straat of aan de deur, heeft u 14 dagen bedenktijd.Tijdens deze bedenktijd kunt u de koop ongedaan maken. De verkoper moet u vertellen over de bedenktijd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Kan je kleding terugbrengen?

Het is een service van de verkoper. Als je iets koopt zit je er in principe aan vast. Dit houdt in dat een verkoper niet de verplichting heeft om een product terug te nemen als je het toch niet wilt hebben. Als de verkoper het toestaat, mag je het product terugbrengen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op altijdrecht.nl

Wat zijn de 4 belangrijkste wetten van het consumentenrecht?

Consumentenrecht
  • Als u een eigen onderneming start en u verkoop producten of levert diensten aan consumenten, dan heeft u te maken met het consumentenrecht. ...
  • Wanneer heeft u te maken met het consumentenrecht? ...
  • Een goed (deugdelijk) product. ...
  • Regels voor consumentenkoop (dwingend recht) ...
  • Garantie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nielspicard.nl

Wat gebeurd er met spullen die je terug stuurt?

Een geretourneerd product moet worden gecontroleerd op verkoopbaarheid en dan opnieuw worden verpakt, ingevoerd in het systeem en teruggeplaatst in het magazijn. De (menselijke) handelingen die dat proces vereist kosten vaak meer dan het oplevert om ze opnieuw te verkopen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op volkskrant.nl

Hoe moet je een product retourneren?

Je kunt je pakket op verschillende manieren retour sturen:
  1. Meegeven aan de bezorger. Zorg dat je een verzendlabel voor retour op je pakket hebt geplakt, en dat er geen andere labels zichtbaar zijn.
  2. Afgeven bij een PostNL-punt in jouw buurt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op postnl.nl

Wat moet je doen als je geen geld terug krijgt van een webshop?

Wat als een webwinkel uw geld niet terug geeft?
  1. Neem telefonisch contact op met de webshop.
  2. Stuur de webwinkel een (schriftelijke)betalingsherinnering.
  3. Klacht indienen.
  4. Doe aangifte bij oplichting.
  5. Schakel een incassobureau in.
  6. Daag de webwinkel voor de rechter.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op billincasso.nl

Wie is verantwoordelijk bij retourzending?

De commissie geeft aan dat de verantwoordelijkheid van de ondernemer voor het retour zenden ophoudt, wanneer hij het etiket ter beschikking stelt. De verantwoordelijkheid voor de administratieve afhandeling van de retourzending ligt daarom geheel bij de consument.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Kan je kleding retourneren zonder label?

Een originele verpakking mag de verkoper niet eisen, maar er gelden wel de grenzen van redelijkheid en billijkheid: als de consument een product kan beoordelen zonder de verpakking te beschadigen, dan is er geen reden om de originele verpakking niet terug te sturen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bnnvara.nl

Wat is de wettelijke bedenktijd?

Tijdens bedenktijd kosteloos afzien van koop

Na het tekenen van het koopcontract heeft u nog 3 dagen bedenktijd. De bedenktijd gaat in op de dag nadat u het koopcontract heeft ontvangen. Tijdens de bedenktijd kunt u als koper alsnog afzien van de koop. U hoeft daarvoor geen reden op te geven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Kan je een koop ongedaan maken?

Nadat jij en de verkoper het voorlopig koopcontract hebben getekend, heb je nog 3 dagen bedenktijd. In deze termijn zitten minimaal 2 werkdagen, zon- en feestdagen zijn altijd uitgezonderd. Tijdens deze periode kan je de koop nog ongedaan maken, daarvoor heb je geen wettelijke reden nodig.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Populaire vragen