Welke administratie mag ik weggooien?

Als uw boekjaren de kalenderjaren volgen, betekent dit dat u na 31 december 2019 uw administratie over 2012 en eerdere jaren mag weggooien. Als u bepaalde documenten nog nodig hebt, bijvoorbeeld contracten, pensioen- en lijfrentepolissen, moet u deze echter nog wel bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op melkvee100plus.nl

Welke administratie kan ik weggooien?

Wat mag je opruimen volgens de bewaarplicht?
  • de debiteuren- en crediteurenadministratie.
  • de in- en verkoopadministratie.
  • de loonadministratie.
  • de kasadministratie.
  • de voorraadadministratie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op heinkoning.nl

Welke administratie mag weg in 2021?

Nadat de wettelijke bewaartermijn voor u is verstreken, mag u de basisgegevens van uw administratie opruimen, zoals het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie, de loonadministratie, de kasadministratie, de voorraadadministratie en de gegevens die hieraan ten grondslag ...

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijntipsenadvies.nl

Welk boekjaar mag weg in 2022?

Wat kunt u nu opruimen? U kunt dus na het verlopen van de bewaartermijn uw oude administratie weggooien. Als het boekjaar van uw BV gelijk is aan het kalenderjaar, betekent dit dat u na 31 december 2020 uw administratie over 2013 en eerdere jaren mag weggooien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op shamrockadvies.nl

Hoe lang moet je de administratie bewaren voor de Belastingdienst?

Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Administratie challenge stap 4

21 gerelateerde vragen gevonden

Welke documenten moet je bewaren?

Maar wat moet je nu eigenlijk bewaren en voor hoe lang? Bewaar alleen documenten die een bewijsfunctie hebben of informatie bevatten die je niet zo makkelijk elders kunt opvragen. Van alle overige papieren kun je met een gerust hart afscheid nemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op organizedbyme.nl

Wat moet je bewaren pensioen?

We raden u wel aan het pensioenoverzicht te bewaren. U behoudt dan alle gegevens die voor de opbouw van uw pensioen belangrijk zijn. Mocht u ooit vermoeden dat er iets niet klopt aan uw pensioen, dan kunt u dat nagaan aan de hand van de pensioenoverzichten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op pfdhl.nl

Hoe lang moet je de administratie van een overledene bewaren?

Houdt er rekening mee dat u de administratie van de overledene minimaal vijf jaar dient te bewaren. Indien u daar behoefte aan heeft, vraag dan rouwbegeleiding aan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ntrs.nl

Wat valt er onder de fiscale bewaarplicht?

Volgens de wettelijke bepalingen moet je boeken, bescheiden én gegevensdragers die voor de belastingheffing van belang zijn, bewaren zoals je ze hebt ontvangen. In de originele staat, dus de primaire vastlegging van de brongegevens.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Hoe lang facturen bewaren particulier?

Er is geen verschil met de papieren facturen. Alle facturen en kopieën van facturen moet u voor de FOD Financiën gedurende zeven jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Hoe lang moet een bedrijf documenten bewaren?

Hoe lang moet ik de boekhoudkundige documenten bewaren? De boekhoudkundige documenten – en alle stukken aan de hand waarvan het bedrag van de belastbare inkomsten kan vastgesteld worden – moeten bewaard worden gedurende de 7 jaren (of de 7 boekjaren) die volgen op de belastbare periode waarop ze betrekking hebben.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Hoe lang moet je facturen bewaren voor de belasting?

U bewaart de facturen in de vorm waarin u ze hebt verstuurd of ontvangen. Digitale facturen drukt u dus niet af, maar slaat u digitaal op. U bewaart de facturen 7 jaar. Facturen over onroerende zaken bewaart u 10 jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Hoe lang moet je betalingsbewijzen bewaren?

Facturen, kredieten en erelonen

Als algemeen principe geldt dat u, zodra de verjaringstermijn verstreken is, het document niet meer kunt gebruiken om uw gelijk te bewijzen. De Federale overheidsdienst Economie raadt u wel aan om al uw facturen hoe dan ook gedurende 10 jaar te bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Welke informatie mag de Belastingdienst opvragen?

U bent verplicht informatie te geven als wij daarom vragen. Daarbij gaat het alleen om informatie die van belang kan zijn voor uw eigen belastingheffing. Hebt u bijvoorbeeld nog bankafschriften en bonnetjes? Dan moet u het mogelijk maken dat wij deze inzien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Hoe lang moet een personeelsdossier bewaard worden?

Wettelijke bewaartermijnen

U moet gegevens uit de salarisadministratie die fiscaal van belang zijn, 7 jaar bewaren nadat de medewerker uit dienst is. Loonbelastingverklaringen en een kopie van het identiteitsbewijs van de medewerker moet u 5 jaar na het einde van het dienstverband bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op autoriteitpersoonsgegevens.nl

Waarom moet je een pakbon bewaren?

Je zult wellicht denken dat je een pakbon niet hoeft te bewaren, omdat de order ook al op de factuur staat vermeld. Het tegendeel is waar. Pakbonnen vallen onder de basisgegevens en zijn een ondersteuning van de bedrijfsadministratie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op facturatieoffice.nl

Hoe vaak controleert de Belastingdienst?

De Belastingdienst controleert alle 12 miljoen aangiftes inkomstenbelasting die elk jaar binnenkomen. Want controleren behoort tot onze kerntaak. Dat moeten we doen, zodat we juist en volledig belastingen kunnen heffen en innen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op over-ons.belastingdienst.nl

Waar boekhouding bewaren?

In principe moet u de boekhouding bijhouden op de zetel van uw vennootschap. Dat uw boekhouding tijdelijk bij uw boekhouder ligt om bijgewerkt te worden, is op zich geen probleem, maar permanent (een deel van) uw boekhouding elders bijhouden, kan niet zomaar (parl. vr. nr.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fiskodata.be

Wie worden aangemerkt als Administratieplichtigen?

Administratieplichtigen zijn gehouden van hun vermogenstoestand en van alles betreffende hun bedrijf, zelf- standig beroep of werkzaamheid naar de eisen van dat bedrijf, dat zelfstandig beroep of die werkzaamheid op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevens ...

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op autoriteitpersoonsgegevens.nl

Wat te doen als laatste ouder overlijdt?

Het allereerste dat moet gebeuren, is het overlijden melden aan de huisarts, naasten, uitvaartverzorger en de gemeente waarin je dierbare is overleden. Als je de uitvaart bij ons regelt, doen wij aangifte van overlijden voor jou en regelen de Akte van Overlijden. Zodat jij je kunt richten op de uitvaart.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dela.nl

Hoelang papieren overledene bewaren?

Bij andere officiële papieren, zoals jaarrekeningen van gas, water en licht, salarisstrookjes, huurovereenkomsten of verzekeringen, is 2 jaar voldoende. Nabestaanden zijn verplicht de administratie van de overledene af te wikkelen. Ze moeten allerlei lopende uitgaven stopzetten, net als de toeslagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maxvandaag.nl

Wat valt er onder de financiele administratie?

Financiële administratie is het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken van financiële gegevens ten behoeve van het besturen, functioneren en beheersen van een onderneming en het afleggen van verantwoording daarover.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-boekhouden.nl

Hoe thuis administratie bijhouden?

Koop een ordner met tabbladen, een perforator, paperclips en een archiefbakje. Woon je samen met een partner, koop dan 3 ordners en 3 archiefbakjes. Maak stapels van onbetaalde rekeningen, betaalde rekeningen en overige brieven. Gooi alle brieven met reclame na het lezen weg als je er niets mee wil doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op budgetcoachnieuwegein.nl

Welke post moet je bewaren?

Deze documenten moet je daarom 5 jaar bewaren:
  • Alle gegevens die nodig zijn om je belastingaangifte te doen.
  • Beschikking toeslagen.
  • Aangiften en aanslagen inkomstenbelasting.
  • Salarisstroken.
  • Bank- en creditcard afschriften.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op gewoonopgeruimd.nl

Hoe lang moet je een notariële akte bewaren?

Elke notaris moet alle akten die hij heeft verleden, evenals deze die werden verleden door zijn voorgangers binnen hetzelfde kantoor, 75 jaar lang bewaren. Na deze termijn moet hij ze verplicht in bewaring geven in het algemeen rijksarchief.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op izimi.be

Populaire vragen