Personeelsadministratie of personeelsbeheer: personeelsadministratie beschrijft alle administratieve en transactionele taken in HR. Hieronder vallen ook formaliteiten die nodig zijn voor het aannemen en onboarden van medewerkers, bijvoorbeeld contracten opstellen en een digitaal personeelsdossier aanmaken.
Een Human resource medewerker is werkzaam binnen het vakgebied van Human Resource Management (HRM). Dit wordt ook wel HR of personeelszaken genoemd. Als HR-medewerker ben je samen met je collega's verantwoordelijk voor potentiële en huidige werknemers van de organisatie.
HR administratie speelt een essentiële rol in het beheren en ondersteunen van medewerkers binnen je organisatie. Deze vorm van administratie biedt inzicht in de personeelsgegevens en -prestaties. Hierdoor worden beslissingen over verloning, bevorderingen en andere zaken genomen op basis van feiten.
Als je kijkt naar de top 3 belangrijkste taken, dan zijn dat Duurzame Inzetbaarheid, Talent Management en Strategische Personeelsplanning.
Takenpakket van een HR-manager
Human resources-beleid uitstippelen, voeren en opvolgen. Werving en rekrutering, maar ook ontslag en outplacement. Procedures voor personeelsadministratie controleren. Interne communicatie tussen management en personeel.
HR is de afkorting van Human Resources, ook wel personeelszaken of P&O (Personeel & Organisatie) genoemd. HR omvat dus alles wat te maken heeft met (de zorg voor je) personeel. Denk aan het werven, selecteren, inwerken, belonen, beoordelen en opleiden van personeel. Het opstellen van een vacaturetekst?
Wat is een HR-afdeling? Eenvoudig gezegd is de HR (Human Resources)-afdeling een groep die verantwoordelijk is voor de levenscyclus van werknemers, oftewel het werven, aannemen, onboarden, trainen en ontslaan van werknemers; en voor het beheren van secundaire arbeidsvoorwaarden.
Personeelszaken/P&O is over het algemeen uitvoerend, HRM/HR is vaak strategisch van aard. In de basis zijn het allemaal afdelingen die de organisatie ondersteunen in alle onderdelen die te maken hebben met de arbeidsrelatie tussen werkgever en werknemer.
Als administratief medewerker voer je elke dag diverse werkzaamheden uit. Zo beantwoord je telefoontjes, verwerk je de post, handel je e-mails af, maak je brieven, houd je dossiers bij, maak je afspraken, controleer je formulieren en archiveer je stukken.
In Nederland bedraagt het gemiddelde bruto maandsalaris van een HR Manager ongeveer € 4.500.
Een goede HR-manager is betrouwbaar en eerlijk. Sociaal: Je vindt het leuk om met mensen om te gaan en hebt van nature veel belangstelling voor anderen. Je hebt een groot netwerk en een spontaan karakter en weet waar het op aankomt als je het hebt over goede en fijne communicatie.
Belangrijke taken van een leidinggevende zijn het aansturen van een team of afdeling, het opstellen van doelstellingen en het zorgen voor goede werkomstandigheden.
Met een gemiddeld vast salaris van €108.700 is de HR-directeur de best verdienende functie binnen het HR-vakgebied. Ongeveer een derde van de respondenten ontvangt een bonus, die gemiddeld (ook procen tueel) het meest significant is bij de HR-managers en HR-directeuren.
Als fulltime hr-medewerker verdien je gemiddeld tussen €2.596 en €2.743 bruto per maand. Lekker salaris toch?! Dat is ongeveer €34.603 per jaar.
Om hr-adviseur te worden, heb je minimaal een bachelordiploma in human resources of een gerelateerd vakgebied nodig. Veel hr-adviseurs hebben ook een masterdiploma in human resource management (HRM) of een aanverwant vakgebied. Sommige hr-adviseurs hebben zelfs een doctoraat in HRM of een gerelateerd vakgebied.
Deze taken kunnen variëren van het verwerken van gegevens, het opstellen van documenten en het afhandelen van correspondentie. Maar, ook het onderhouden van personeelsdossiers, bijhouden van financiële administratie en het verzorgen van klantenservice vallen onder administratieve werkzaamheden.
Alle gegevens over uw onderneming die u vastlegt op papier of in digitale vorm, horen bij uw administratie. Voorbeelden hiervan zijn: kasadministratie (ook kladaantekeningen) en kassabonnen. financiële aantekeningen, zoals het inkoop- en verkoopboek.