Er zijn verschillende manieren waarop je de markt kunt verkennen: het maken van een SWOT-analyse, het opstellen van een concurrentieanalyse, het maken van een marketinganalyse en het houden van interviews en/of enquêtes.
Marktonderzoek is onder te verdelen in kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Dit zijn twee verschillende benaderingen die worden gebruikt in verschillende disciplines, waaronder marketing en bedrijfskunde.
De aanbevolen vijf kernstappen in het marktonderzoeksproces zijn: definieer het probleem of de kans, ontwikkel uw marktonderzoeksplan, verzamel relevante gegevens en informatie, analyseer gegevens en rapporteer bevindingen en breng uw onderzoek in de praktijk .
Een marktonderzoek bestaat uit drie onderdelen: een brancheonderzoek, een concurrentieanalyse en een klantenonderzoek. Indien het voor een bestaande onderneming is, kan ook worden gekeken naar verdere ontwikkelingen in de markt voor groei.
Binnen data analyse wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende analyses, de beschrijvende, diagnostische, voorspellende, adviserende en cognitieve analyses.
Wat is een onderzoeksmethode? De onderzoeksmethode is de benadering die je gebruikt om tot een antwoord op je onderzoeksvraag te komen. Het gaat daarbij over de manier waarop je data verzamelt en die vervolgens analyseert.
Marktonderzoek bestaat uit het verzamelen van feedback van consumenten over je product of dienst en het verzamelen van relevante informatie over de markt. Deze informatie is onder meer wat je concurrenten doen en welke prijzen ze hanteren. Het is een essentiële stap bij het opstellen van je ondernemingsplan.
Enquêtes. Enquêtes, of (online) vragenlijsten, is een veel gebruikte manier van marktonderzoek doen. Je stuurt simpelweg een vragenlijst naar jouw doelgroep om inzicht te krijgen in wie ze zijn, wat hun behoeften zijn, of wat ze van jouw (nieuwe) product, communicatiemiddel of merk vinden.
Wat is kwalitatief marktonderzoek? Bij kwalitatief onderzoek wordt, in tegenstelling tot kwantitatief onderzoek, niet gestuurd op het verkrijgen van cijfermatige informatie, maar juist op het achterhalen van achterliggende motieven en meningen.
Met een soortenmanagementplan (SMP) maakt een gemeente op basis van uitgebreid ecologisch onderzoek een biodiversiteitplan voor de gehele gemeente. Zo'n plan voorziet niet alleen in de wettelijke bescherming van kwetsbare dieren, maar ook in een “plus” voor duurzame bescherming van populaties.
Bekijk de omzetcijfers van vergelijkbare bedrijven: vraag in het Handelsregister jaarrekeningen en uittreksels op van je concurrenten. Kijk hoe je concurrenten hun producten en diensten leveren en hoe jij je kunt onderscheiden van hen. Volg tot slot ook de ontwikkelingen in je branche.
Je kunt je onderzoeksvraag op verschillende manieren beantwoorden. De meest gebruikte methode is literatuuronderzoek. Maar er zijn meer mogelijkheden. Je kunt enquêtes of interviews afnemen, observeren of een experiment doen.
PowerBI, Qlikview, Tableau, Google en zelfs Excel bieden snel en eenvoudig mogelijkheden voor analyses. Complexere situaties vragen om complexere oplossingen waar specialistische kennis voor nodig is. In die gevallen kunt u gebruik maken van de DATA kennisbank.
De statistische wetenschap heeft een aantal technieken ontwikkeld voor data-analyse zoals de regressieanalyse, de T-toets, de variantieanalyse, de Chi-kwadraattoets, de correlatieanalyse, de clusteranalyse, de factoranalyse, de discriminantanalyse, de cohortanalyse en de time series-analyse.