Regel in Wet IKK: De vier pedagogische doelen van Riksen-Walrave – het bieden van emotionele veiligheid, het bevorderen van de persoonlijke competentie, het bevorderen van de sociale competentie en de socialisatie van kinderen door overdracht van algemeen aanvaarde normen en waarden – moeten zijn opgenomen in het ...
De wet IKK stelt dat er een actueel beleid moet zijn voor Veiligheid en Gezondheid. In het beleidsplan dat KindeRdam heeft opgesteld staan de mogelijke risico's op het gebied van veiligheid en gezondheid beschreven, evenals de maatregelen die wij treffen om die te beperken.
Pedagogische basisdoelen
Namelijk: het bevorderen van het welzijn van kinderen en van hun ontwikkeling tot personen die goed functioneren in de samenleving.
Verschillende wetten
Sinds 1 januari 2018 is de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk en een deel van de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang (Wet IKK) in werking. Het gaat om wijzigingswetten. Door de Harmonisatiewet wordt het peuterspeelzaalwerk omgevormd tot kinderopvang.
Het Avontuur Kinderopvang volgt de vier pedagogische basisdoelen van de opvoeding van kinderen die door Prof. Riksen-Walraven opgesteld zijn: Het bieden van emotionele veiligheid: Een veilige basis creëren, een 'thuis' waar kinderen zich kunnen ontspannen en zichzelf kunnen zijn.
Kijk goed naar alle ruimtes van het kinderdagverblijf. Laat jij je kind hier graag achter? Kijk onder andere naar oppervlakte, slaapmogelijkheden, speelgoed, de mogelijkheden om buiten te spelen en veiligheid. Het is ook altijd goed om even te kijken of je alles netjes, schoon en hygiënisch vindt.
Het is een krachtig middel om jongeren actiever te betrekken en zelfstandiger te maken. Zodat kinderen optimale kansen krijgen zich te ontwikkelen en hun talenten aan te laten spreken in een zorgzame, veilige en uitdagende omgeving. Waarbij kinderen veelzijdig competent worden.
De kinderopvangorganisatie mag maximaal 3 uur per dag afwijken van de beroepskracht-kindratio (BKR). Tijdens die uren mogen minder pedagogisch medewerkers worden ingezet. Dit heet de 3-uursregeling.
Verantwoorde kinderopvang
Dit is opvang die bijdraagt aan een goede en gezonde ontwikkeling van het kind in een veilige en gezonde omgeving.
U moet uw pedagogisch medewerkers elk jaar coaching geven. Dat geldt ook voor medewerkers die u flexibel inzet. Per fulltime fte moet u minimaal 10 uur coaching geven per jaar per kinderopvangorganisatie. U mag zelf de uren coaching over de medewerkers verdelen.
In totaal zijn er zes interactievaardigheden benoemd: sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten & uitleggen, structuur & continuïteit, ontwikkelingsstimulering en het begeleiden van interacties.
Uitwerking pedagogische kwaliteit
De persoonlijke competentie kan worden gespecificeerd in: veerkracht, zelfstandigheid en zelfvertrouwen, zelfregulatie, flexibiliteit en creativiteit. Ook motorische, taal- en cognitieve ontwikkeling zijn er onderdeel van.
Onder emotionele veiligheid verstaan we een stabiele omgeving waarin liefde voelbaar is en waar gehandeld wordt volgens bepaalde principes. Emotionele veiligheid is noodzakelijk voor een optimale ontwikkeling van kinderen, zowel van persoonlijke als van sociale competenties.
Een goed pedagogisch klimaat kenmerkt zich door vaste regels en structuur en geeft daardoor voorspelbaarheid en rust. Vaste afspraken, regels en routines, duidelijke verwachtingen, heldere structuren en kaders zorgen voor voorspelbaar leerkrachtgedrag. Leerlingen weten waar ze op kunnen rekenen.
Dat betekend dat de leraar de sturende persoon is. De leerstof wordt stapje voor stapje aangeboden zodat iedere leerling het op zijn/haar tempo kan verwerken. De leerstof wordt aangeboden op verschillende manieren. Leerlingen kunnen zelf bepalen of ze een les mee willen volgen of dat ze zelf aan het werk gaan.
Wat zijn volgens jou, met het oog op de opdracht, kernprincipes (a) voor het organiseren van een pedagogische omgeving (school of opleiding enz.) en (b) voor het directe pedagogische handelen.
In het schema ontwikkelingsaspecten en om- gevingsinteractie worden de volgende ontwik- kelingsgebieden onderscheiden: lichamelijke ontwikkeling, motorische ontwikkeling, cogni- tieve ontwikkeling, seksuele ontwikkeling, per- soonlijke ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Het doel van een protocol is te komen tot een eenduidige werkwijze binnen het dagverblijf en moeilijke en/of onveilige situaties zo goed mogelijk te signaleren en te hanteren. De volgende protocollen worden gehanteerd en zijn in te zien op de groep van uw kind(eren).
Er zijn verschillende pedagogische stromingen waarop visies op kinderopvang vaak gebaseerd zijn: de reformpedagogiek, geesteswetenschappelijke pedagogiek, empirisch-analytische pedagogiek en de kritisch emancipatorische pedagogiek.
Opvoeden houdt in dat ouders hun kind begeleiden bij de ontwikkeling tot iemand die zelfstandig kan meedoen aan de samenleving. Dit doen ouders door: Het bieden van een verzorgende en beschermende omgeving.
Bouwen aan een warme en liefdevolle relatie
Op een positieve manier naar je kind kijken, met realistische verwachtingen. Het gedrag van je kind proberen te begrijpen en dat laten merken aan je kind. Luisteren en praten met elkaar. Duidelijkheid en structuur bieden.