Er zijn verschillende vormen door middel waarvan mensen met elkaar communiceren. We kunnen mondeling communiceren, schriftelijk, digitaal of via de media. Binnen de gezondheidszorg neemt de mondelinge communicatie de belangrijkste plek in. Tijdens deze mondelinge communicatie vindt het communicatieproces plaats.
Wat u zegt gaat gepaard met non-verbale klank, gebaren, mimiek, kleding en geur.Maar ook uw uiterlijk, houding, bewegingen en nabijheid die iemand toont zijn manieren waarop signalen van A naar B worden verzonden.
Verbale communicatie kan zowel gesproken als geschreven zijn. Bij het uiten van emoties speelt non-verbale communicatie een veel grotere rol dan verbale communicatie. Gesproken verbale communicatie gaat bijna altijd samen met non-verbale communicatie zoals handgebaren en gezichtsuitdrukkingen.
Er zijn vier belangrijke communicatiestijlen: passieve communicatie, agressieve communicatie, passief-agressieve communicatie en assertieve communicatie. Elke communicatiestijl kan verbaal, non-verbaal, of in geschreven vorm worden weergegeven.
Volgens Mehrabian bestaat rechtstreekse communicatie tussen twee personen uit drie elementen: woorden, intonatie en lichaamstaal.
Verbale communicatie omvat taal en spraak, terwijl non-verbale communicatie omvat lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en gebaren. Andere vormen van communicatie-uitingen omvatten bijvoorbeeld schriftelijke teksten, beelden, video's, geluid en multimedia.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon). Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
In dit artikel delen we het effect van geweldloze communicatie en de vier stappen hierin: waarnemen, gevoelens uiten, behoefte(n) onderkennen en verzoeken tot actie.
Een interview, een e-mail (inclusief bijlagen), een gesprek, een chat, een brief maar ook een les, een cursus of eigen documentatie, vallen allemaal onder persoonlijke communicatie. Standaard wordt in de tekst, tussen haakjes, de term persoonlijke communicatie en de datum gezet.
Mensen communiceren zowel digitaal (via cijfers, letters, woorden en taal) maar ook analoog (zoals via toonzetting, stijl en gebaren). Elke communicatie is symmetrisch of complementair (aanvullend): men is uit op gelijkheid of men benadrukt juist verschillen (machtsverschil).
Voorwaarden voor effectieve communicatie
Kort en bondig argumenteren, voor de ander relevante punten benoemen. Jouw eisen en verwachtingen zonder spanning op tafel leggen. Anderen motiveren en aanzetten tot actie. Je eigen doelen parkeren, actief luisteren en de juiste vragen stellen.
Wat is een communicatie proces? (zenden-ontvangen)
Rapport is de basis van communicatie bij het overbrengen van berichten. Met of zonder doel, bewust of onbewust. Het overbrengen vraagt altijd om een actie van twee mensen.
Communicatieve vaardigheden zijn wat je gebruikt om te interacteren met de mensen om je heen. Ze worden ook wel sociale vaardigheden genoemd. Het gaat verder dan alleen de woorden die je uitspreekt: ook lichaamstaal, uitstraling en non-verbale uitingen spelen een rol.
De kern bij agressieve communicatie is dat jij je niet meer openstelt voor een ander of eenzijdig jouw wil en zienswijze gaat spammen. Dat kan op een: Lieve manier: waarbij jij gaat betuttelen, bemoederen en bemoeien uit een soort van overmatige zorgzaamheid.
Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.