Spijbelen, een boze bui, niet luisteren, te laat thuis komen en ook liegen kunnen allemaal horen bij het gedrag van opgroeiende kinderen. Pas als dit soort gedrag leidt tot problemen in het functioneren van het kind, kun je spreken van opvoedingsproblemen.
Definitie. Van opvoedingsproblemen is sprake als problemen tussen ouders en kinderen niet meer binnen het gezin zelf opgelost kunnen worden.
Er zijn grofweg 4 stijlen van opvoeden: autoritair, toegeeflijk, democratisch en verwaarlozend.
Opvoedingsondersteuning heeft enerzijds als doel om de ouderlijke opvoedvaardigheden te verbeteren, opvoedcompetenties te vergroten, een positief ondersteunend opvoedklimaat te bevorderen en het sociale netwerk rondom gezinnen te versterken.
Onder 'opvoedsteun' of 'opvoedondersteuning' verstaan we het bieden van steun aan ouders bij opvoeding en ouderschap om een optimale ontwikkeling van de kinderen te bevorderen. Een manier om opvoedsteun aan ouders te bieden is het inzetten van 'opvoedprogramma's' of 'interventies'.
Deze factoren betreffen de leefomgeving of school, de ouders of het gezin, en het kind zelf. Ze omvatten ook levensgebeurtenissen. Risicofactoren en in stand houdende factoren zijn factoren die een bedreiging vormen voor de ontwikkeling van de jeugdige.
Het bieden van structuur. Bijvoorbeeld zorgen voor regelmaat en orde en consistent handelen; Het overdragen van kennis en het bijbrengen van waarden en normen. Bijvoorbeeld uitleg en informatie geven, eigen verantwoordelijkheid stimuleren, ongewenst gedrag ontmoedigen of negeren en goed gedrag belonen.
Het respecteren van de zelfstandigheid van je kind, het bieden van structuur en het stellen van grenzen horen ook bij het opvoeden. Net zoals het stimuleren van de ontwikkeling van je kind, het begeleiden van hoe je met elkaar omgaat en het bijbrengen van kennis, normen en waarden.
Het gedrag van je kind proberen te begrijpen en dat laten merken aan je kind. Luisteren en praten met elkaar. Duidelijkheid en structuur bieden.
Elke dag ontdekt een kind meer en gaat het een stapje verder. Voor opvoeders een pracht van een uitdaging. Het is normaal dat je als ouder vragen hebben rond opvoeding. Denk hierbij aan bijvoorbeeld; drift en koppigheid, slapen, eten, druk gedrag, bijten, angsten, huilen, rouwen, scheiding en zindelijkheid.
Van psychische of emotionele mishandeling is sprake wanneer ouders of andere opvoeders met hun houding en gedrag afwijzing en vijandigheid uitstralen tegenover het kind.
Responsief ouderschap/ Attachment parenting
Responsief opvoeden of attachment parenting houdt in dat je fysiek, emotioneel en affectief (vanuit je gevoel) reageert op de behoeften en signalen van je kind, waarbij je je kind genoeg ruimte geeft om de wereld in onafhankelijkheid te ontdekken.
Klachten die kunnen ontstaan zijn:
woedebuien. ruzies. seksuele problemen. identiteitsproblemen.
Hieronder staan enkele kenmerken van ouders en gezinsfactoren die het risico op kindermishandeling vergroten. Verstandelijk gehandicapt zijn, verslaving (alcohol, drugs, gokken), psychische of psychiatrische problemen of een chronische ziekte kunnen ouders beperken in het geven van voldoende ouderlijke zorg.
Effect van positief opvoeden op kinderen
Een kind dat opgroeit in een liefdevolle, stimulerende en stabiele omgeving heeft een grotere kans om zich goed te ontwikkelen. Over het algemeen leidt positief opvoeden tot zelfstandige, zelfverzekerde kinderen, die goed functioneren in onze maatschappij.
Als je positief opvoedt, geef je je kind een veilige, stimulerende omgeving om in op te groeien. Je helpt je kind dan op een positieve manier bij het aanleren van gedrag en vaardigheden. Dit doe je met liefde, positieve aandacht en ondersteuning.
Belangrijke redenen om te verhuizen voor een gezin kunnen een (te) kleine woning zijn, maar ook de behoefte aan een kindvriendelijke woonomgeving. Gezinnen zoeken vooral stabiliteit en veiligheid: een koopwoning met financiële zekerheid, in een veilige, groene woonomgeving voor hun kinderen.
Haar conclusie was dat opvoeding nauwelijks invloed heeft op de persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen, maar dat vooral de sociale omgeving van het kind en in het bijzonder de omgang met andere kinderen, hierbij een grote rol speelt.
Het gezin is bedoeld om Gods kinderen in rechtschapenheid te laten leren en groeien. Het huwelijk tussen man en vrouw is ook van Godswege geboden. Man en vrouw hebben de heilige taak om van elkaar en van hun kinderen te houden, en voor elkaar en hun kinderen te zorgen.
Meerdere factoren
Bij probleemgedrag spelen bijna altijd meerdere oorzaken een rol. Menselijk gedrag ontstaat door een ingewikkelde interactie van biologische, psychologische en sociale en fysieke omgevingsfactoren. Daarom is dé oorzaak van probleemgedrag meestal niet aan te wijzen en is er meestal niet één oplossing.
Bij het verminderen van gedragsproblemen en stoornissen zijn twee behandelprincipes het meest effectief, namelijk gedragstherapie en cognitieve gedragstherapie (CGT). Uitgangspunt bij gedragstherapie is dat gedrag bepaald wordt door wat eraan voorafgaat, en wat erop volgt.