Van al onze verkochte dranken in Nederland wordt 84% in Dongen geproduceerd. Het water dat Coca‑Cola in Nederland in onze fabriek in Dongen hiervoor gebruikt komt uit de natuurlijke mineraalwaterbron De Wildert Ongeveer 90% van het water dat we gebruiken komt uit deze bron.
Coca-Cola claimt zo'n 2 liter water nodig te hebben om 1 liter cola te fabriceren, maar laat daarbij het water voor de productie van grondstoffen buiten beschouwing. Als dat wel wordt meegenomen, kost 1 liter in Nederland gemaakte Coca-Cola maar liefst 70 liter water, of 35 liter per halve liter.
In Nederland zijn de volgende merken verkrijgbaar: Coca‑Cola, Coca‑Cola zero sugar, Coca‑Cola light, Coca‑Cola Energy, Coca‑Cola signature mixers, Fanta, Sprite, Aquarius, Minute Maid, Royal Bliss, Chaudfontaine, Monster*, Fernandes*, Capri-Sun*, Fïnley en Fuze Tea.
85% van de producten die we in Nederland verkopen zijn gemaakt in onze fabriek in Dongen. De kans is inderdaad groot dat je Coca‑Cola in Nederland geproduceerd is met Nederlandse ingrediënten.
De joint venture Beverage Partners Worldwide werd in 2001 opgericht door Coca-Cola en Nestlé om met het ijstheemerk Nestea een antwoord te bieden op het succesvolle Lipton Ice Tea van Unilever en PepsiCo. Na meer dan 15 jaar, zetten de twee voedingsgiganten hun succesvolle samenwerking stop.
Fanta bestaat al sinds 1940 en is één van de bekendste frisdranken met sinaasappelsmaak. Na Coca‑Cola is dit het oudste drankje van The Coca‑Cola Company. Het grote verschil met Coca‑Cola, naast de smaak, is dat Fanta geen Amerikaanse, maar een Europese oorsprong heeft!
Suiker in vloeibare vorm
Dat zoveel cola niet goed is voor je lichaam, is geen verrassing. "In principe is alle frisdrank gewoon suikerwater: suikers in vloeibare vorm. Teveel daarvan is nooit goed", zegt voedingswetenschapper Jaap Seidell. "Je krijgt calorieën binnen, maar je eetlust wordt er niet minder van."
Cola is oorspronkelijk bedoeld als medicijn tegen lichamelijke klachten. Voor dat doeleinde is het dan ook erg geschikt! Het werkt tegen opkomende misselijkheid en diarree en bij een zere keel. Reizigers in Azië wordt bovendien vaak geadviseerd om na elke maaltijd een blikje te nemen.
Het recept van cola is door de jaren heen veel veranderd, maar de kleur van cola is nog nooit veranderd. Vroeger was cola ook bruin. Wel zat dit drankje in een groene fles. Dit verklaart misschien waarom mensen dachten dat cola vroeger groen was.
Deze week ontdekken we dat het duurste blikje frisdrank van Coca-Cola is en maar liefst € 188.000 kost. Het gekke aan het verhaal: er zit geen druppel cola in. Door een paar (zeldzame) foutjes van de fabrieken zijn er Coca-Cola blikjes die er zoals elk ander blikje uitzien, maar per ongeluk hartstikke leeg zijn.
Cola verdiend namelijk alles behalve lof als het gaat om het leveren van essentiële voedingsstoffen. Het levert louter calorieën door de suiker en een stoot cafeïne. Melk daarentegen levert eiwitten en is een bron van de vitamines B2, B12 en calcium.
Door de toevoeging van veel suiker wordt dit voor de menselijke smaak gemaskeerd. Wat tandbederf kan veroorzaken, slechte tanden en kiezen kan schade veroorzaken aan je gehele gezondheid. Slecht genoeg dus, om je zoon aan te zetten tot het minder drinken van cola. Hou het op maximaal 1 glas per dag.
Wat telt als vocht? Vaak denkt men dat water drinken als enige telt om je vocht binnen te krijgen, maar dat is zeker niet het geval. Denk bijvoorbeeld aan koffie en thee, hierdoor krijg je ook vocht binnen. Andere opties zijn bijvoorbeeld cola zero/light en water met een smaakje toegevoegd.
In cola zit het gas koolzuur (CO2) opgelost, wat zorgt voor de prik. Een fles cola wordt onder druk gevuld, waardoor er veel koolzuur in de cola kan worden opgelost. Als je de fles opendraait, dan verdwijnt de druk en kan er minder koolzuur in de cola worden opgelost (wet van Henry, principe van Le Châtelier).
Mensen die dagelijks producten zoals cola-light drinken, hebben 43 procent meer kans op hart- en vaatziekten. Cola-drinkers die denken dat ze gezonder af zijn door light te drinken hebben het mis. Elke dag een cola light schijnt stukken slechter te zijn voor hart en vaten dan de 'gewone' drankjes.
In cola, van welk merk dan ook, zit ontzettend veel suiker. Suiker heeft een verslavende werking op mensen doordat het ons een gelukkig gevoel geeft en zelfs een korte energie uitbarsting. Per liter cola zit er vaak 106 gram suiker in. Dat is 26,5 gram suiker per glas, van 250 ml.
De cafeïneopname is compleet, de pupillen zetten uit, de bloeddruk stijgt, waardoor de lever nog meer suikers in de bloedstroom pompt. Op dat moment blokkeren bepaalde receptoren in het brein om te voorkomen dat u suf wordt. De productie van dopamine stijgt waardoor de genotscentra van de hersenen gestimuleerd worden.
Het gebruik van cafeïne (koffie, thee, cola en chocola) en/of nicotine (sigaretten) voor het slapen gaan, kan ervoor zorgen dat u moeilijk in slaap komt. Ook ongerustheid, opwinding, psychische stress en lichamelijk inspanning vlak voordat u gaat slapen kunnen zorgen voor slapeloosheid.
Als het aan Coca-Cola ligt, zijn er binnenkort nog slechts twee landen op de wereld waar zijn producten niet officieel te koop zijn: Cuba en Noord-Korea.
In Nederland maken we gebruik van lokale ingrediënten. Zo komt het water in onze dranken uit de lokale, natuurlijke mineraalwaterbron De Wildert en is de suiker afkomstig uit Nederlandse suikerbieten. Je begrijpt dat die lokale ingrediënten voor subtiele smaakverschillen kunnen zorgen.
7Up is een frisdrankmerk dat door de Dr Pepper Snapple Group wordt verkocht in de Verenigde Staten. Het wordt daarnaast door PepsiCo verkocht in de rest van de wereld. Waar de naam van dit merk vandaan komt is nooit bekend gemaakt door de oprichter.
Veruit de meeste ijstheeën bevatten een combinatie van suiker en zoetstof. Deze bevatten gemiddeld niet veel minder suiker dan ijsthee met alleen suiker. Met een glas ijsthee (250 ml) drink je gemiddeld 2,5 suikerklontjes op. Ter vergelijking: in een glas cola zitten bijna 6,5 suikerklontjes.
Op 1 januari 2018 heeft Coca-Cola het ijstheemerk Fuze Tea op de markt gebracht. Het werd omschreven als de grootste merkintroductie van Coca-Cola sinds 10 jaar. Op de Nederlandse mark verschenen er 6 verschillende smaken.