Voor de meeste lagers is het smeermiddel LGMT 2 of LGMT 3 de beste keus. LGMT 2 is bijvoorbeeld geschikt voor wiellagers van auto's, transportbanden, industriële ventilatoren en kleine elektromotoren. LGMT 3 is geschikter voor lagers met d groter dan 100 mm, een verticale opstelling of rotatie van de buitenring.
De basisolie in vet is meestal minerale olie, want deze zijn geschikt voor de meeste toepassingen. Voor toepassingen in hoge of lage temperaturen wordt een synthetische olie gebruikt als basisolie. Synthetische olie is niet gebaserd op aardolie.
De benodigde dikte van een smeerfilm in een lager is slechts 1 µm, dit is ongeveer 75 keer dunner dan de dikte van een menselijke haar. Wanneer er in het lager te veel vet aanwezig is stijgt de temperatuur als gevolg van de wrijving van het smeermiddel zelf.
Het wiellagervet moet goed bestand zijn tegen het z.g. karnen (=kneden) van het vet. Wiellagervet is gebaseerd op geraffineerde basisoliën met een lithiumzeep als verdikkingsmiddel, waaraan additieven zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen: Sterke hechting aan metaal. Uitstekende waterverdringing.
Het lijkt verstandig om een lager één keer per week of één keer per maand te smeren. Het uitvoeren van een gepland onderhoud op regelmatige tijdstippen is een eeuwenoud begrip. Lagers moeten maar voor één reden worden gesmeerd: om wrijving te verminderen.
WD-40 Specialist Smeerspray. Er is echter een WD-40 variant die wel geschikt is voor het smeren van je lagers, namelijk de WD-40 Specialist Smeerspray. Deze smeerspray is vervaardigd met een goedje genaamd PTFE (polytetrafluorethyleen), ook wel bekend onder de merknaam Teflon.
Verwijder alle oude olie/vet en stof door de lagers in een bakje met wasbenzine, petroleum of een citrusoplossing te leggen. Beweeg ze en gebruik eventueel een tandenborstel om achtergebleven vuil te verwijderen. Laat de lagers daarna drogen op een krant.
Bij een toepassing met een hoge snelheid en een lage temperatuur kunt u het beste kiezen voor een smeermiddel met een lage viscositeitswaarde. Wanneer de toepassing een zware belasting en hoge temperatuur heeft, dan kiest u een hoge viscositeitswaarde.
Kopervet is uitermate geschikt voor het smeren van diverse soorten metaalverbindingen. Het beschikt over een groot weerstandvermogen tegen roest waardoor metaalverbindingen langer meegaan.
U vraagt hoelang standaard een wiellager meegaat. Een redelijke verwachting van een wiellager is ongeveer 150.000 km. Een wiellager gaat meestal niet stuk door een eigen gebrek maar door invloeden van buitenaf.
Defecte wiellager
Bij een defecte lager hoor je vanaf een bepaalde snelheid een continue zoemend of brommend geluid die in toonhoogte veranderd naarmate de snelheid omhoog gaat. Bij het laten uitrollen in vrij op een mooie vlakke teerweg, lukt het vaak dat onderscheid waar te nemen.
Een voertuig met een aanzienlijk versleten wiellager mag niet worden aangedreven. Als het wiellager volledig defect raakt, is het mogelijk dat de wielnaaf en het wiel loskomen van het voertuig en ernstige schade of letsel veroorzaken. Het wordt dus zeker afgeraden om te rijden, en eigenlijk mag het ook helemaal niet!
Hét blauwe smeervet goed voor de landbouw, grondverzet, transport en industrie. Dit is een multifunctioneel hoogwaardig lithium calcium complex vet. Bestand tegen hoge temperatuur en extreme druk daarom is het met name geschikt voor het smeren van machines met zware belasting.
Kogellagervet: dit gebruik je voor het smeren en beschermen van onder andere alle typen glij-, kogel- en rollagers, assen, kettingen, tandwielen, scharnieren en andere draaiende delen. In de tuinbouw wordt dit ook vaak 'tandbanenvet' genoemd.
Smeervet balhoofd
Om fatsoenlijk en soepel te kunnen sturen is het belangrijk dat het de balhoofd lagers goed gesmeerd worden. Het balhoofd smeren kunt u het beste doen met de Red G van Lindemann. Dit smeermiddel bevat teflon en zorgt ervoor dat de balhoofd lagers langer meegaan dan andere vetten en smeermiddelen.
Keramisch vet is dé vervanger voor kopervet
En terecht! Het biedt uitstekende bescherming tegen corrosie en is tevens bestand tegen hoge temperaturen. Het smeervet is verwerkbaar met het bijgeleverde kwastje waardoor je snel en eenvoudig het vet op de goede plaats kunt aanbrengen.
Wanneer er een smeermiddel (kopervet, siliconenspray, olie of wat dan ook) wordt toegepast wordt de wrijving veel lager en daardoor de resulterende trekspanning in de bout veel hoger.
Keramisch vet (vervanger van Kopervet) wordt gebruikt bij montage van onder ander: bouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen, schijfremmen, lagerbussen.
Een voordeel ten opzichte van een smeermiddel op basis van olie is dat siliconenspray geen (of veel minder) vuil aantrekt en minder erge vlekken achterlaat als je er per ongeluk mee knoeit. En de grap: Kijk hier eens: WD40 bevat ook twee bijzondere producten: Smeerspray met PTFE en Droogsmeerspray met PTFE.
Daar is siliconenvet (en aanverwante smeermiddelen) het enige juiste middel voor. Waarom: tast de rubber ringen niet aan, net als bij de duikers, maar heeft daarnaast een afdichtende werking.
Beschrijving. Mobil Polyrex EP 2 is een hoogwaardig polyurea smeervet met hoge 'shear' stabiliteit, lange levensduur en uitstekende "multi purpose" prestaties. Dit product is gebaseerd op de gepatenteerde polyurea indikkertechnologie en resulteert in duurzaamheid en stabiliteit onder afschuifkrachten.
Keramische lagers zijn lagers van zeer hoge kwaliteit met kogeltjes van industriële keramiek (siliciumnitride) in de kern. Keramische lagers zijn lichter en duurzamer dan lagers van staal en de kogeltjes kunnen bijna niet roesten.