De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
Beter gezegd: 5,8 resp 5,1 Watt/kg, want daar gaat het om. Een vermogen van 150 tot 200 Watt bij 60-65 kg is al heel mooi om de kale berg te beklimmen. Een laag gewicht, jezelf en je fiets, is dus een heel groot voordeel. Een kleiner vermogen per kilo vraagt om kleinere verzetten.
Re: Welk verzet voor de Alp d'Huez ? In principe zou 30x25 voldoende moeten zijn als je alleen de Alp op gaat en een redelijke conditie hebt. Als je wilt kun je ook een groter tandwiel monteren. Als je een lange kooi hebt, moet een 30 eventueel ook wel kunnen.
Bij het bergop fietsen is natuurlijk het verzet (de versnelling) van essentieel belang. Om een berg als de Passo dello Stelvio te beklimmen kan het, zeker voor beginnende fietser, aangeraden zijn om voor een "triple" te kiezen.
Bij een triple is het binnenste blad al geschikt om de meest steile stukken mee te beklimmen, bij een compact kun je hier nog in kiezen. Het binnenblad heeft daar vaak standaard 39 tanden. Voor het beklimmen van de Mont Ventoux zou je er voor kunnen kiezen om het binnenblad te vervangen met voor een blad met 34 tanden.
Het zou mooi zijn als je in de laatste 2-3 maanden voorafgaand je trip naar de Mont Ventoux een aantal (toer)tochten te fietsen waarbij je flink wat hoogtemeters pakt, zodat je beenspieren meer wennen aan het klimmen. Bij het klimmen gebruik je andere spieren dan tijdens het rijden op het vlakke.
Iedereen die de Mont Ventoux beklimt verdient respect. Dan weten jullie dat vast. Maar dit is wel de makkelijkste beklimming van de Mont Ventoux. Sault ligt al op 765 meter hoogte en over 26 kilometer neemt de route de tijd om boven te komen.
Triple, dubbel, of compact
Dubbel zijn de klassieke twee-voorbladen, meestal hebben deze 53 tandjes op het grote blad en 39 op het kleine blad. Ideaal in het vlakke Nederland, maar veel te groot en te zwaar voor bijvoorbeeld de Ardennen of in de Franse Alpen.
Het 'Provinciaal Verzetsmonument' te Valkenburg (gemeente Valkenburg aan de Geul) is een zeshoekige gedachteniskapel, geplaatst op een plateau tegen de helling in een bocht van de Cauberg. De helling is afgegraven en wordt gesteund door een ovaalvormige keermuur.
De meeste sportieve fietsen hebben twee of drie kettingbladen aan de voorkant (de tandwielen bevestigd aan de pedaalarm) en ergens tussen de 7 tot 12 versnellingen (of tandwielen) aan de achterkant (dit wordt ook wel de cassette genoemd die aan het achterwiel vast zit).
De Mont Ventoux is een klassieker en wordt gezien als de vreselijkste beklimming van Frankrijk. Deze berg, met een hoogte van 1.912 meter, staat beter bekend als 'de gigant van de Provence'. De beklimming als je start vanuit Bédoin is met 21.8 kilometer lang te noemen.
Voor neem ik altijd een compact (34/50), dan kan ik nog in een redelijk hoog cadans overal boven komen. Als je een mindere conditie hebt of bijvoorbeeld 1 keer per week zo'n 50 kilometer fietst kun je het beste voor de 12-30 cassette met compact kiezen.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
De verhouding tussen de voortandwielen (kettingblad) en de achtertandwielen (cassette) wordt het verzet genoemd. Afhankelijk van waar en hoe je fietst is de juiste tandwielverhouding van belang. Hoe groter het voorblad, hoe zwaarder het verzet, hoe harder je moet trappen en hoe sneller je dus gaat.
Shimano Dura Ace groep
Shimano Dura Ace is de beste groepset van Shimano. Je krijgt hier echt het beste van het beste. Een zo laag mogelijk gewicht, maar wel oersterk.
De beklimmingen van de Ronde van Vlaanderen zijn wel heel steil, maar nooit echt lang. Dat betekent dat vooral voor de sterke renners het verzet niet extreem klein moet zijn, zij kunnen zo hun kracht ten volle benutten. Kies voor het grootst mogelijke verzet dat je nog rond krijgt op de hellende stroken.
Standaard hebben die kettingwielen 30, 39 en 50 (of 52) tanden.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
De beklimming vanuit Sault in het Oosten is de minst bekende route van de drie en wordt ook wel gezien als de makkelijkste route. Sault ligt hoger dan de twee andere startplaatsen op namelijk 765 meter hoogt. De route naar de top van de Mont Ventoux heeft dan ook maar een hoogteverschil van 1144 meter.
Zo doe je het: Zoek een korte klim die ongeveer 2 minuten duurt om te beklimmen. Zorg dat je al voordat de klim begint aan een RPE van 7/8 rijdt. Klim 90 seconden door met dezelfde inspanning en rij de laatste 30 seconden zo snel als je kunt naar de top. Herhaal vier tot zes keer.
Met de 180 Watt Vermogen, gewicht fietser 89kg en een 8 kg fiets, kan op die helling van 12% met 5,7km/uur gereden worden en de 40/26 levert dan een cadanz van 39 toeren per minuut.
De route Ven-Top start bij de start pens en je gaat dadelijk in de richting van de beklimming van de Mont Ventoux. In deze route zal je geen vlakke weg vinden en al zeker geen afdaling. De start van de klim ligt na ongeveer 1,8 km rijden. Ondertussen heb je al een aantal hoogtemeters overwonnen aan lage percentages.