Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Klein Vaarbewijs 2
Dit vaarbewijs is geschikt voor dezelfde vaartuigen als Klein Vaarbewijs 1. U mag hiermee varen op: rivieren, kanalen en meren. de Eems/Dollard. de Waddenzee.
Iedere schipper die zich verder dan zes mijl uit de kust bevindt, moet in het bezit zijn van Vaarbewijs 2. Bij het gebruik van uw eigen boot is de Italiaanse wet zo mogelijk nog strikter. Dan moet u al een vaarbewijs in uw bezit hebben als uw boot een vermogen heeft van meer dan 5 pk.
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/h, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Maximumsnelheid op het open water is tussen de 6 en 9 km/uur. In de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 6 km/uur. Geldt altijd een maximum snelheid van 20 km/uur langs kaden en oevers. Bij een zicht van minder dan 500 meter geldt een maximum snelheid van 20 km/h.
Voor schepen die onder Italiaanse vlag varen, zoals charterschepen en huurboten, hebt u pas een vaarbewijs nodig als de motor sterker is dan 40,8 pk. Langs de kust is Vaarbewijs II ('ICC for inland and coastal waters') verplicht.
De Wereldwijde Nederlandse Zeebrief Registratie kost €1750,-. De verplichte eenmalige inspectie wordt buiten deze berekening gelaten, aangezien de kosten hiervan afhangen van de ligplaats van uw boot of jacht. In Europa kost deze inspectie meestal tussen de €750,- en €1000,-.
Het klein vaarbewijs II is geldig op 'rivieren-kanalen-meren', Eems/Dollard, de Waddenzee, het IJsselmeer, Markermeer, IJmeer en op de Oosterschelde en Westerschelde. Het klein vaarbewijs II is ook een International Certificate of Competence (ICC) inland and coastal waters.
Tegenwoordig liggen er twee 150 pk Caterpillar motoren in en is de diepgang 100 cm. Wij varen nu al een aantal jaren dagelijks uit met toeristen, naar de zeehondenbank en onderweg gaan we sleepnetvissen. Daarnaast kun je met onze gids een stukje het wad op. Kijk hier voor onze expedities en de vaartijden.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Je hebt alleen een vaarbewijs nodig wanneer je boot langer is dan 15 meter of sneller kan varen dan 20 km/uur. Als je boot wel groter (of sneller) is, dan voldoet het Nederlands vaarbewijs. In alle gevallen is het toch wel handig om een ICC mee te nemen.
Je boot hoeft alleen zeewaardig te zijn als je buiten 10 mijl van de kust vaart. De volgende zaken moeten aan boord zijn: zwemvesten voor alle opvarenden. lenspompen, minimaal 1 die met de hand bediend kan worden.
CE-certificaat boten
Categorie A, Oceaan: ontworpen voor lange reizen waarbij de windkracht meer dan 8 op de schaal van Beaufort kan bedragen en de golfhoogte meer dan 4 meter kan zijn zonder dat het schip daardoor in de problemen kan komen, bijvoorbeeld op de oceanen.
Het ICP is geen bewijs dat u het pleziervaartuig mag besturen buiten Nederland. Hiervoor heeft u een International Certificate of Competence (ICC) nodig. Dit krijgt u automatisch bij een Klein Vaarbewijs of Groot Pleziervaartbewijs.
Voorlopige zeebrief 6 maanden geldig
Een voorlopige zeebrief is 6 maanden geldig. Binnen die tijd kunt u een erkend klassenbureau vragen uw schip te keuren. Ook kunt u bij de ILT certificaten aanvragen.
Het ICP is een officieus eigendomsbewijs hiervoor dat in de praktijk uitstekend voldoet. In vrijwel heel Europa wordt het document geaccepteerd als identiteitsbewijs van de boot. Dit geldt ook voor kano's, roeiboten, zeilplanken en jetski's. Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het schip.
Een reguliere aanvraag kost 45 euro voor niet-leden en duurt tien werkdagen om te verwerken. Een spoedaanvraag wordt verwerkt in vijf dagen en kost 65 euro voor niet-leden. Mits alle ingevulde gegevens en documenten compleet zijn, verstuurt het Watersportverbond het ICP je per post toe.
Je heb genoeg aan een rijbewijs dus geen vaarbewijs nodig. Voor welke locatie zoeken jullie een boot, vaak is de hele dag maar een paar tientjes duurder. De prijs ligt eraan welk soort boot je wil.
Vaarbewijs Spanje / varen in Spanje
Voor boten die langer zijn dan 5 meter en/ of meer dan 9,5 pk hebben heb je vaarbewijs 1 nodig. Aan de kust heb je vaarbewijs 2 nodig vanaf 9,5 pk. Ook Spanje kent zo zijn eigen regels omtrent vaarbewijzen. Voor de kust heb je een ICC (vaarbewijs II) voor inland and coastal waters.
Met eigen boerenverstand en bovenstaand in acht te nemen is varen op het Gardameer een mooi uitje. Wanneer je een eigen boot meeneemt moet je niet vergeten een bewijs mee te nemen met betrekking tot de betaalde BTW over de boot. De maximum snelheid op het meer is 40 km/h en in de nacht 18 km/h.
De Australian Spirit is momenteel het snelste schip ter wereld. Het is ontworpen door Ken Warby, die het in zijn achtertuin in Sydney heeft geassembleerd. Tijdens een spectaculaire testrit bedroeg de snelheid van het schip maar liefst 511 kilometer per uur.
U kunt te allen tijde van de ene route op de andere overgaan, als u dat leuk vindt. Wat is onze ervaring: men vaart gemiddeld 3 a 4 uur per dag. De toegestane snelheid is 6 km per uur (dus gemiddeld 18km – 24 km per dag).