Schakel zo vroeg mogelijk (bij 2.000 tot 2.500 toeren) naar een hogere versnelling, dus: 50 km/u in de 4e versnelling, 80 km/u in de 5e versnelling. Rij zo veel mogelijk met een gelijke snelheid: optrekken en afremmen zorgt voor meer brandstofverbruik. De cruisecontrol helpt je hierbij.
Een normale viertaktmotor van een auto draait met een toerental dat doorgaans varieert tussen 700 en 6500 toeren per minuut, bij racemotoren ligt dat al boven de 10.000.
Hoe meer gas je geeft, hoe meer toeren de motor maakt per minuut. Schakelen in een personenauto kun je het beste doen tussen de 1500 en 2000 toeren bij een dieselmotor en bij benzinemotoren tussen de 2000 en 2500 toeren. Houdt dus goed je toerenteller in de gaten om milieubewust en energiezuinig te rijden.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Het brandstofverbruik wordt lager wanneer je rustig optrekt, schakelt tussen de 2000 en 2500 toeren (exact aantal toeren is afhankelijk van de auto) en rustig uitrijdt en remt op de motor.
Doorgaans wordt er aangeraden om te schakelen bij maximaal 2500 toeren, maar bij nieuwere automodellen is het mogelijk om nog eerder te schakelen. Het is bij het bepalen van het moment om te schakelen beter om te kijken naar het toerental dan naar de snelheid tijdens het rijden.
Als u bij een te hoog toerental terugschakelt of de motor onbelast voluit laat draaien, kunnen de kleppen gaan zweven. Dan is er kans op ernstige schade.
Met een koude motor gewoon rustig wegrijden, dus zonder teveel toeren en het gaspedaal even niet tegen de bodemplaat drukken. Maar je kunt je auto gewoon gebruiken waar hij voor bedoeld is hoor (rijden), ook op de snelweg.
1400 toeren: restvochtpercentage 50%
Bij 1400 toeren is er een gemiddeld restvochtpercentage van 50%. Het restvochtpercentage geeft aan hoeveel vocht er na het centrifugeren nog in je kleding zit. Een toerental van 1400 is voldoende voor broeken en shirts.
Bij 120 km/h in de 5e versnelling draait de motor ruim 3700 toeren.
Het stationaire toerental is het minimumtoerental, dat nodig is om de motor aan de gang te houden. Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden. Het stationaire toerental bedraagt circa 700 omw/min.
Het scheelt namelijk zo'n 50% brandstofverbruik als u deze snelheid in de vijfde versnelling rijdt. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Fabel: Rijd trager, bespaar meer
Veel bestuurders denken dat ze door trager te rijden ook zuiniger rijden. Dat verhaal klopt echter helemaal niet. Langzamer rijden heeft geen invloed op je brandstofverbruik. Door bewuster te rijden en beter te anticiperen in het verkeer ben je wél sneller en zuiniger.
Op zich niet zo'n slecht idee, maar over tijd is dit plotselinge schakelen funest voor uw aandrijflijn. Het is gezonder voor uw bolide om tot een complete stop te komen alvorens u schakelt. Uw auto een paar minuten laten warmdraaien alvorens u gaat rijden, zou de motor wonderen doen.
Veel schakelen is dan wel noodzakelijk. De meeste (benzine) turbo motoren draaien pas "lekker" vanaf 2.000 toeren per minuut. Te laag in de toeren draaien kan heel slecht voor de motor zijn.
Als de motorfiets niet verwarmd of droog staat, kan er bij het langere stilstand corrosie ontstaan aan de uitlaten. Bij erg lange stilstand zullen de benzine, olie -en remslangen uitdrogen, met als resultaat dat deze gaan lekken.
Re: Stilvallen bij vertrekken
Dus: lichtjes gas geven, koppeling laten aangrijpen, voet even stil houden, auto wat tijd geven tot hij loopt en dan de koppeling rustig helemaal omhoog terwijl je het gasgeven nog iets vermeerderd.
Voor het wegrijden gebruiken we “Regel 2”: Eerst een beetje gas geven (1000 tot 1500 toeren), dan een beetje de koppelingspedaal op laten komen, daarna meer gas geven en het koppelingspedaal meer oplaten komen.
Rij niet te lage snelheden in een (te) hoge versnelling. Daardoor kunnen de zuigers in de cilinders een kantelende beweging gaan maken. Dit veroorzaakt schade in de cilinder. Laat de motor goed toeren maken als hij zwaar moet presteren.
Re: Toerental bij 130 km/h
Op de snelweg is een auto meestal onzuiniger, op 90 wegen kun je in principe het meest zuinig rijden. Alleen als je veel snelweg rijdt, rijd je vaak constant en dat drukt het verbruik wel weer. Stationair 1100 is echt te hoog voor een warme motor. Zo rond de 800 rpm is normaal.
Gemiddeld verbruik is 6,5 liter
In 2017 verbruikte de gemiddelde kleine benzinewagen 6,5 liter per 100 kilometer, tegenover 7,7 liter in 2010.
Met 'het nieuwe rijden' (zoals ver vooruitkijken, vloeiende rijstijl, anticiperen, snel opschakelen, remmende werking motor gebruiken, motor niet stationair laten draaien) verbruik je zo'n 10 tot 20 procent minder brandstof.