Als je WhatsApp tot de social media rekent – en dat is een grote als, doordat het openbare karakter bij WhatsApp ontbreekt - is dat platform nog steeds ruimschoots het grootst. Facebook komt ook weer boven de 10 miljoen Nederlandse gebruikers uit, en YouTube vult de top 3 aan.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
Nieuwkomer TikTok heeft momenteel 700.000 Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder en 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar. TikTok wordt met name gebruikt door meisjes van 9 t/m 14 jaar om korte muziekvideo's te maken en te delen.
Wat is de doelgroep van Instagram? De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Leeftijdsgrens: Snapchat is gemaakt voor mensen van 13 jaar en ouder. Als je kind jonger is dan 13 en Snapchat gebruikt, neem dan contact met ons op met de gebruikersnaam van je kind en verificatie van jullie familieband.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
De onderzoekers van Newcom concluderen dat social media gebruik in Nederland stijgt. Enkele conclusies: Instagram stijgt met 710.000 gebruikers het meest (+14%) van 4,9 naar 5,6 miljoen. Facebook gebruik groeit weer met 2% van 10,1 naar 10,4 miljoen (+230.000)
De constante vergelijking tussen jezelf en wat je van anderen leest of ziet, pakt lang niet altijd in het voordeel van de gebruiker uit. Volgens een ander onderzoek uit 2018 blijkt dat mensen die hun social-mediagebruik beperkten tot 30 minuten per dag, minder gevoelens van depressie en eenzaamheid ervaarden.
In totaal besteden we gemiddeld zo'n 107 minuten per dag aan sociale media, dat is 10 minuten meer dan vorig jaar. Als we inzoomen op de platforms en het dagelijks gebruik hiervan zien we dat elke platform stijgt behalve Whatsapp (-100.000) en Facebook (-421.000).
Instagram: 52% van alle Nederlandse jongeren maakt gebruik van Instagram. Het doel van deze app is duidelijk: het delen van foto's en korte video's. Dankzij het gebruik van filters proberen jongeren via dit kanaal zoveel mogelijk perfecte beelden en vooral selfies met hun vrienden te delen.
Gebruikers filmen zichzelf of anderen terwijl ze dansen, zingen of playbacken. Je kunt de gemaakte TikTok video's bewerken met een filter of met veel andere elementen. Andere gebruikers kunnen de TikTok filmpjes liken, delen en erop reageren. De video's zijn ook makkelijk op andere social media te delen.
Dit schommelt tussen de 25% en 10% in de periode van 2018-2021. Maar, ook die lijn nadert het 0-punt. Instagram had in 2021 gemiddeld 3,7 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland. Dit is ten opzichte van 2020 een stijging van +7% (Wedigital).
Aantal in Nederland: Tussen de 8 en 9 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook. Volgens NewCom Research ligt dit zelfs nog iets hoger namelijk 10 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook. Volgens NewCom Research gebruiken ongeveer 7,1 miljoen Nederlanders Facebook dagelijks.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Wanneer je veel op social media zit, gaan je hersenen anders werken. Je hersenen worden bij het zien van alle foto's, statusupdates en filmpjes in korte tijd blootgesteld aan heel veel informatie die snel voorbij flitst. De hersenen krijgen dus heel veel informatie te verwerken en dat is best pittig.
Met Facebook kun je juist door middel van events en (privé) groepen, bouwen aan een community. Instagram is dan weer erg visueel en sterk voor de interactie. Je kan met Instagram gemakkelijk het gesprek aangaan met je doelgroep en volgers door middel van stories. Ook dan werk je dus aan een community.
Instagram is hét platform om interactie te creëren met je volgers. Dit is ook een van de redenen waarom je dit sociale medium moet inzetten voor je bedrijf. Instagram is iets persoonlijker dan bijvoorbeeld twitter en dat roept reacties en likes op. Ideaal om wat meer contact met je klanten, fans of volgers te hebben.
TikTok is hét jongerenplatform van nu. Zo'n 80% van de gebruikers is tussen de 6 en 24 jaar. Een mooie kans dus als jouw doelgroep zich in die leeftijd bevindt.
Doelgroep LinkedIn
LinkedIn is met name populair onder een jongere doelgroep, zo'n 60% van de LinkedIn gebruikers is tussen de 25 en 34 jaar. Daarnaast is ook de doelgroep 30 tot 49 jarigen goed vertegenwoordigd.