Facebook. Facebook is nog altijd het grootste social media kanaal ter wereld. Ondanks dat het aantal bezoekers afneemt (vooral bij jongeren) blijft dit kanaal stipt op nummer 1 staan. Van de 20-39 jarigen gebruikte 89% Facebook in 2017, gevolgd door 77% van de 40 tot 64 jarigen.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
Facebook blijft ook in 2020 het meest gebruikte Social Media platform. Het wordt dagelijks gebruikt door 7,1 miljoen mensen (van de totaal 10,4 miljoen gebruikers).
Als je WhatsApp tot de social media rekent – en dat is een grote als, doordat het openbare karakter bij WhatsApp ontbreekt - is dat platform nog steeds ruimschoots het grootst. Facebook komt ook weer boven de 10 miljoen Nederlandse gebruikers uit, en YouTube vult de top 3 aan.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Het is het snelst groeiende sociale netwerk van dit moment: Instagram. Inmiddels al goed voor meer dan 300 miljoen gebruikers over de hele wereld, die dagelijks duizenden foto's met elkaar delen.
Het medium stijgt niet alleen in gebruikers, maar ook in dagelijks gebruik. Opvallend is dat YouTube door meer dan 90% van de jongeren en jongvolwassenen tussen de 15 en 24 jaar wordt gebruikt. Ook meer dan 50% van de 6 tot 8-jarigen gebruiken YouTube.
Aantal gebruikers TikTok Nederland en wereldwijd
De grootste doelgroep is tussen de 13 en 18 jaar; een vrij jonge doelgroep dus. In 2021 had TikTok 1,7 miljoen gebruikers in Nederland.
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
Nieuwkomer TikTok heeft momenteel 700.000 Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder en 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar. TikTok wordt met name gebruikt door meisjes van 9 t/m 14 jaar om korte muziekvideo's te maken en te delen.
Hoe ouder hoe verder deze cijfers uiteenlopen. In de leeftijdscategorie 40-64 jaar gebruikt 77% Facebook en 33% Instagram. Jongeren tussen de 15-19 jaar, zijn niet alleen 'overgestapt' naar Instagram, maar ook Snapchat is razendpopulair onder deze leeftijdscategorie.
De schatting is dat het gaat om tussen 1,2 en 1,6 miljoen kinderen die in de afgelopen jaren van de app gebruik hebben gemaakt. TikTok groeit het snelst van alle sociale-mediaplatforms, zeker onder jongeren.
Leeftijd: Volgens Facebook zitten mensen van tussen de 18 tot hoogbejaard op Facebook. Hiervan is 22 procent tussen de 25 en 34 jaar oud, 18 procent is tussen de 35 en 44 jaar oud, 18 procent is tussen de 45 en 54 jaar oud en 14 procent is tussen de 55 en 64 jaar oud. De rest is ouder of jonger dan 64 of 25 jaar.
De onderzoekers van Newcom concluderen dat social media gebruik in Nederland stijgt. Enkele conclusies: Instagram stijgt met 710.000 gebruikers het meest (+14%) van 4,9 naar 5,6 miljoen. Facebook gebruik groeit weer met 2% van 10,1 naar 10,4 miljoen (+230.000)
Het programma Usenet liet in 1979 als eerste hun gebruikers berichten en bestanden met elkaar uitwisselen. Dit resulteerde in discussies over sport, wetenschap, literatuur en muziek. Het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003.
In Nederland zitten we dagelijks 1,5 uur op verschillende social media platformen. Dit doen we met name om op de hoogte te blijven van nieuws en gebeurtenissen. Daarnaast zijn we op zoek naar een vorm van vermaak, of we vullen er onze vrije tijd mee wanneer we even niets om handen hebben.
Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Er zijn veel verschillende soorten social media. De populairste social media platformen zijn onder andere WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram, Snapchat, LinkedIn (zakelijk) en TikTok.
Instagram: 52% van alle Nederlandse jongeren maakt gebruik van Instagram. Het doel van deze app is duidelijk: het delen van foto's en korte video's. Dankzij het gebruik van filters proberen jongeren via dit kanaal zoveel mogelijk perfecte beelden en vooral selfies met hun vrienden te delen.
De grootste verandering die social media gaat doormaken? Het is 'de metaverse'. Waar je op dit moment op een scherm kijkt naar video's, foto's of livestreams, gaan we in de toekomst 'de metaverse in'. Met een VR-bril kun je in virtuele ruimtes rondlopen waar andere gebruikers ook zijn.
Volgens het bedrijf zijn er zes weken na de introductie van Snapchat+ (in een beperkt aantal landen) inmiddels meer dan één miljoen betalende gebruikers. In totaal heeft Snapchat wereldwijd ruim 332 miljoen dagelijkse gebruikers, waarvan 4,5 miljoen Nederlanders.