Al ons papierwerk zeefdrukken we met watergedragen inkt. Aan kwaliteit doet dit niet onder voor andere inkten. Het papier moet minimaal 120 grams zijn en kan meer dan 2 - 50 mm dik zijn. Wij maken uitsluitend gebruik van gerecycled papier en papiersoorten met een FSC-keurmerk.
Voor de productie van zo' n sjabloon heb je een zeefdrukraam, foto-emulsie, een UV-lichtbron en een grafisch sjabloon nodig, dat helemaal zwart op folie is gedrukt voor de belichting. Het raam wordt dan belicht met behulp van het aangemaakte ontwerpsjabloon.
Echter een ets, litho of zeefdruk noemen we grafiek en dit is kunst gemaakt in een bepaalde oplage. Bij grafiek hebben we het over meerdere gelijke kunstwerken. Bij grafiek is de prijs doorgaans lager, omdat er bijvoorbeeld 300 van zijn gedrukt.
In de textiel zeefdruk worden voornamelijk met inkten op waterbasis en kunstofbasis (Plastisol) gewerkt. Plastisol inkt wordt alleen dan gebruikt wanneer een hoge dekking wenselijk is. Vooral zwarte textiel moet worden afgedrukt met inkten die een hoge dekking kunnen bereiken.
Stel dat u een bedrijf hebt waar uw personeel dag in dag uit t-shirts dragen met het logo van uw bedrijf, dan kiest u best voor zeefdruk. Bij deze techniek absorberen de textielvezels namelijk een groot gedeelte van de inkt, waardoor de kleur vast blijft zitten in de vezels en bijgevolg krasbestendig is.
Het fixeren van de verf of inkt
Fixeren doe je meestal door te strijken, maar hoe lang en hoe heet je moet strijken hangt af van de verf of de inkt die je gebruikt. Leg een stuk bakpapier over de print die je gemaakt hebt (eerst even laten drogen!) Je stof is nu veilig om te wassen!
Hoewel de productie van je eigen sjablonen op het eerste gezicht ingewikkeld en moeilijk lijkt, is het eigenlijk heel eenvoudig, tenzij je meteen hoge resolutie foto's in kleur wilt afdrukken. We hebben je al de basisprincipes van het maken van je eigen sjabloon geleerd op de pagina 'Zelf zeefdrukken maken'.
Bedenk iets interessants en teken het op een vel papier. Kleur het niet in en breng geen schaduw aan–je zult het uitsnijden en de rest ervan als sjabloon gaan gebruiken. Houd het eerst simpel. Een onregelmatig patroon met geometrische vormen en cirkels is het gemakkelijkst en is nooit afgezaagd.
plaatmoet in het papier is gedrukt en zeker als op de achterkant in het papier lijnen van de prent zichtbaar of voelbaar zijn, heeft men vermoedelijk met een diepdruk te maken, een ets bijvoorbeeld; bij een ets ziet men soms trouwens de lijnen ook wat verhoogd op het papier staan; het papier is dan diep in de groeven ...
Originele litho's zijn te vinden van enkele tientallen euro's tot enkele honderden euro's voor gewilde kunstenaars zoals Toulouse Lautrec, Veel, Foujita, Soulages, Jasper Johns, Alechinsky, Buffet, Sam Francis, Warhol, Nikki de Saint-Phalle, Picasso.
Wanneer de lithografie zo wordt toegepast, is het te herkennen aan een product met een erg korrelig eindresultaat. Lithografie in de handen van een kunstenaar/meesterdrukker kan daarentegen zeer gedetailleerde nuances tonen. Met name monochrome lithografieën verraden of de lithografie kunstambachtelijk is toegepast.
Vaak kan je de drukinkt op het papier voelen. Op deze manier kan je altijd heel makkelijk het verschil zien tussen een ets en een zeefdruk: de ets heeft een 'moet' / een indruk in het papier, een zeefdruk is glad van oppervlakte. Zie voor meer informatie over de zeefdruk het artikeltje hieronder!
Leg de zeefdruk op je stuk textiel en gebruik genoeg inkt. Eerst schuif je de rakel licht over je ontwerp, zodat er overal inkt zit. Hierna druk je de rakel strak over de zeefdruk, zodat je inprincipe de inkt erdoorheen drukt.
Vanaf een paar honderd euro kunt je bijv. een litho of zeefdruk van Corneille, Herman Brood, Jan Cremer of Karel Appel in huis halen.
Zeefdrukken is een grafische druktechniek die gebruikt wordt op verschillende materialen, bijvoorbeeld textiel. Bij zeefdrukken druk je inkt door een zeefraam op bijvoorbeeld textiel of papier.
De industriële toepassing van zeefdruk werd in 1928 door drukkerij Levisson in Den Haag, onder de naam Flattone, geïntroduceerd. Bij Levisson werkte men met een speciaal-procedé, het gepatenteerde Selectasine-systeem.
Diepdruk is een zeer oude techniek, die afkomstig is uit de kunst van het goudsmeden. Met een burijn werden diverse voorwerpen, wapens en harnassen verfraaid, door een patroon te graveren in koper, zilver of goud. De ontstane groeven werden met een zwarte kleurstof gevuld, zodat ze beter naar voren kwamen.
De zeefdruk is een druktechniek waarbij er gebruik wordt gemaakt van een raam waarin fijn gaas is gespannen. Dit is het zogeheten aluminium zeefdrukraam. Voor elke kleur moet een apart raam gemaakt worden.
Het zout zorgt ervoor dat de poriën van de stof open gaan staan en de kleur beter wordt geabsorbeerd. Zout fixeert de kleur, zo was je hem er niet meer uit. Nu doe je het zout en de inhoud van de verpakking textielverf in een pan of kom (groot genoeg dat het kledingstuk er straks helemaal in onder water kan staan).
Dompel de stof onder in het verfbad en roer gedurende 15 minuten om een gelijkmatige dekking te verzekeren. Draag rubberen handschoenen, laat de verf goed absorberen en let vooral op de naden. Laat de stof nog eens 45 minuten in het water liggen, regelmatig roeren.
Azijn zorgt dat kleuren minder uitlopen. Perfect dus voor de bonte was! Leg je felgekleurde kleding een nachtje in koud water gemengd met een kopje azijn om die mooie kleuren te behouden. Een spijkerbroek wassen met azijn zorgt dat de blauwe kleur minder snel vervaagt.