Australië blijkt het voordeligste land te zijn om een auto te bezitten, gevolgd door de Verenigde Staten, Canada, Denemarken en Zweden. In sommige landen zijn auto's weliswaar veel goedkoper dan in Europa, maar de lagere lonen maken autobezit er minder voor de hand liggend.
Spanje, Griekenland, Finland en Denemarken, dat geen lid van de eurozone is, zijn de markten waar de catalogusprijzen vóór belasting over het algemeen de laagste zijn. In Duitsland, de grootste markt, en Oostenrijk zijn de prijzen het hoogst.
Veel Nederlanders kopen een tweedehandsauto in Duitsland omdat de prijzen daar aanzienlijk lager liggen. Maar ook daar zijn er veel regionale verschillen, in sommige deelstaten zijn gebruikte auto's tot meer dan 15 procent goedkoper dan het landelijk gemiddelde.
De aanschafprijs van een auto is in het buitenland vaak een stuk lager dan in Nederland. Uiteraard krijg je bij import nog wel met de BPM te maken en in sommige gevallen met de BTW. Door hier binnen de regels slim mee om te gaan vallen deze kosten vaak behoorlijk mee.
De Tata Nano is sinds 2008 de goedkoopste auto ter wereld. Voor zo'n 2.000 euro had je al een instapmodel. Een geheide verkoophit zou je denken. Maar vorige maand werd er slechts één gefabriceerd.
De top vijf van de goedkoopste landen bestaat uit Aziatische en Afrikaanse landen: India kaapt de eerste plaats weg, gevolgd door Nepal, Pakistan, Tunesië en Algerije.
De Fiat Multipla is de lelijkste auto aller tijden. Dat blijkt uit een poll van deze site over mislukte automodellen, waaraan bijna 17.000 lezers meededen. Ruim driekwart van alle lezers koos voor de Italiaanse MPV. Het was wel een beetje te verwachten dat de Fiat Multipla deze verkiezing zou winnen.
Lagere prijzen: Auto's in Duitsland zijn over het algemeen goedkoper dan in Nederland. Dit komt omdat Duitsland een grotere markt heeft, waardoor er meer concurrentie is en de prijzen lager zijn. Bovendien zijn de belastingen op nieuwe auto's in Duitsland lager dan in Nederland.
Een auto importeren uit Denemarken, Noorwegen of Zweden is altijd een goede keuze. Het feit dat deze voertuigen een uitstekende kwaliteit bieden is een belangrijk voordeel. Het zijn vaak jonge auto's met weinig schades, een goed gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis en relatief lage kilometerstanden.
Een van de belangrijkste voordelen van het kopen van een auto in Spanje is dat de prijzen meestal lager zijn dan in andere Europese landen. Dit komt omdat de Spaanse automarkt erg competitief is en er veel dealers zijn die met elkaar concurreren.
Een auto kopen in België is goedkoper en daarbij zijn auto's in België in de regel luxer uitgevoerd dan in Nederland. Vooral een jonge tweedehands auto importeren uit België wint de laatste tijd aan populariteit.
Auto's in België zijn goedkoper dan in Nederland, omdat ze daar geen bpm kennen. Maar het verschil tussen Nederland en België is bij auto's als de Ford Mustang, Land Rover Defender en Toyota Land Cruiser ronduit onthutsend.
Op een auto die je van een particulier koopt, betaal je, net zoals in België, geen BTW. De verkoper van de wagen moet je het Farhzeugschein (kentekenbewijs) deel 1 en 2, het onderhoudsboekje, het Duitse keuringsbewijs en gelijkvormigheidsattest van de auto kunnen voorleggen.
Waarom zijn auto's bij ons zo duur? Neeteson: 'De belangrijkste factor is puur fiscaal. Als enige land in de EU kennen wij bpm (belasting personenauto's en motorrijwielen). De hoogte van de bpm voor nieuwe auto's is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto.
De Nederlandse tweedehandsauto markt is duur en het aanbod is beperkt. De Franse markt daarentegen is het tegenovergestelde, het aanbod is enorm en de prijzen zijn beduidend lager. Het kan daarom voordeliger zijn om een occasion te kopen in Frankrijk om deze vervolgens in te voeren in Nederland.
Het kopen van een auto is in Amerika een stuk goedkoper dan in Nederland. Dit heeft te maken met de belasting die je in Nederland moet betalen bij de aankoop van een auto. Ook de wisselkoers helpt bij de prijzen van de Amerikaanse auto's.
niet meer dan 95 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling)96 t/m 140 gram per kilometer: € 125,- per gram. 141 t/m 208 gram per kilometer: € 148,- per gram.
U betaalt invoerrechten om een auto uit Dubai te importeren. Dubai ligt buiten de EU, waardoor u geen gebruik kunt maken van vrij verkeer van goederen. In plaats daarvan dient u kosten te maken. Het gaat voor een personenauto jonger dan 30 jaar bijvoorbeeld standaard om 10 procent invoerrechten.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten.Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Nederlanders die naar Duitsland verhuizen en een auto hebben, zullen in Duitsland onder andere te maken krijgen met de zogenaamde Kfz-Steuer: de wegenbelasting.
Een BMW is in Duitsland stukken voordeliger dan een vergelijkbare BMW in ons land.
In Duitsland is een Mercedes doorgaans stukken voordeliger dan een vergelijkbare Mercedes-Benz in ons land.
Lexus staat op de eerste plaats in de jaarlijkse betrouwbaarheidsstudie van het gerenommeerde J.D. Power instituut. Op plek twee eindigde Genesis, een luxemerk van Hyundai dat momenteel in slechts een beperkt aantal Europese landen te koop is. Kia eindigde op plek drie.
De meest storingsgevoelige auto is volgens de Adac een tien jaar oude Kia Cee'd. De Duitse pechhulpverleners moesten vorig jaar bijna 3,4 miljoen keer uitrukken. Ten opzichte van 2019 is dat een daling van bijna 10 procent. Dit komt ongeveer overeen met de afname van het verkeersvolume door de coronapandemie.
De Range Rover Velar is verkozen tot de fraaist ontworpen auto ter wereld en wint daarmee de titel World Car Design of the Year tijdens de World Car Awards 2018. De Velar voegt glamour, moderniteit en élégance toe aan de Range Rover familie en biedt een unieke combinatie van uitstekend design en doordachte technologie.