Italië is het land met de meeste flitspalen Daarom zette Italië maar liefst 10.175 flitsers langs de wegen. Italië staat daarmee op eenzame hoogte, Engeland volgt met 6.547 flitskasten.
Luxemburg bovenaan
Het totaal aantal boetes in niet zo heel indrukwekkend met 45.274 overtredingen in 2023. Maar het land heeft slechts 668.606 inwoners en daarmee behalen de Luxemburgers verreweg de hoogste gemiddelde score per inwoner.
Volgens de wereldwijde Speed Camera DataBase (SCDB) telt Brazilië maar liefst 19.141 (inclusief flitscamera's) van de ongeveer 60.000 snelheidscamera's wereldwijd.
Brazilië staat bovenaan als het gaat om het hoogste aantal verkeerscamera's. Er zijn 1.170 flitscamera's en 14.210 snelheidscamera's. In totaal zijn er 15.380. (Dat zijn er ruim 1.000 meer dan het land op de tweede plaats!) Brazilië heeft meer dan 1,6 miljoen kilometer aan snelwegen, waarvan sommige onverhard zijn.
Noorwegen is het strengste land als het gaat om verkeersboetes, met een totaalscore van 6,43 uit 10. Boetes voor te hard rijden op de snelweg kunnen oplopen tot € 711, rijden onder invloed kost je € 5.783 en boetes voor door rood licht rijden bedragen minimaal € 756.
Italië is het land met de meeste flitspalen
Daarom zette Italië maar liefst 10.175 flitsers langs de wegen. Italië staat daarmee op eenzame hoogte, Engeland volgt met 6.547 flitskasten.
Als het zou kunnen, zouden ze daar ook een trajectcontrole installeren; momenteel staan er in België 281 trajectcontroles. Hier hebben we er ook zat, maar gek genoeg staat er in Duitsland slechts één. En dat is niet omdat je overal toch zo hard mag als je wilt. Of omdat er toch overal Baustelle is.
Op 1.400 tot 2.500 kilometer autosnelweg is in Italië een trajectcontrole in werking. Dit systeem heet ook wel SICVE (Sistema informativo per il controllo della velocità) ook wel bekend als Tutor. De eerste trajectcontrole is in 2004 ingevoerd.
Is duidelijk dat door een flitspaal het aantal ongelukken kan verminderen? Dan kan het Openbaar Ministerie beslissen een flitspaal neer te zetten. Dit gebeurt in overleg met de politie en de wegbeheerder (meestal de gemeente, provincie of Rijkswaterstaat).
Duitsland is het enige land ter wereld zonder limiet.
1. Jachtluipaard. Het jachtluipaard, ook wel cheeta genoemd, is met 105 km/u met afstand het snelste landdier op aarde.
Handhaving met snelheidscamera's is het meest geschikt als de ongevallen zich duidelijk concentreren op specifieke weggedeelten en verband houden met te hoge snelheid , en wanneer de verkeersdrukte fysieke politie-inzet tijdrovend en minder effectief maakt.
De wereldrecord-snelheidsboete wordt momenteel gehouden in Zwitserland , waar een soortgelijk "dagboete"-systeem geldt. Hier werd een totale boete van $ 1.091.340 (3.600 Zwitserse frank per dag gedurende 300 dagen) uitgeschreven aan een Zweedse automobilist die betrapt werd op het rijden met 170 kilometer per uur (105 mph) boven de maximumsnelheid.
De duurste snelheidsboete ter wereld werd gereden in een AMG
De man werd ter plekke gearresteerd en werd dezelfde dag nog op pad gestuurd met een boete van 1,08 miljoen Zwitserse frank. Destijds omgerekend kwam dat neer op 1 miljoen dollar.
Een geldboete is in Nederland sinds 1 januari 2024 minimaal € 3 en maximaal € 1.030.000.
Soms staat er onder de P een symbool van twee hamers met een tijd erachter. Dit bord betekent dat je tussen bepaalde tijdstippen moet betalen: daarbuiten is parkeren gratis. Verder, als er op een bord in een wijk "Parcheggi riservati ai residenti" staat, betekent dit dat je hier niet mag parkeren.
Sinds 1 februari 2011 zijn op enkele wegen in Spanje ook trajectcontroles ingevoerd. In Spanje heet dit een "Control de velocidad en tramo". Het betreft vooral trajectcontroles in een aantal tunnels. De meeste trajectcontroles zijn tussen 3 en 7 kilometer lang.
In tegenstelling tot de Polizia di Stato zijn de Carabinieri verantwoordelijk voor het politiewerk van het leger, en een aantal leden neemt regelmatig deel aan militaire missies in het buitenland . Ze werden oorspronkelijk opgericht als de politiemacht van het Koninkrijk Sardinië, de voorloper van het Koninkrijk Italië.
Duitse Snelheidslimiet voor auto's
Deze richtsnelheid van 130km/u geldt alleen voor de autosnelwegen en wegen met gescheiden rijbanen en 4 rijstroken. Wat ook belangrijk is om te weten, is dat dit niet voor alle snelwegen geldt. Voor sommige stukken op de snelweg bestaat namelijk wél een snelheidslimiet.
Net als de guillotine, verdwijnt ook de trajectcontrole uit Frankrijk.
Flitspaalsignalering. Het meenemen en gebruiken van radardetectieapparatuur is verboden. Voor zover bekend is het gebruik van apparatuur met signalering voor vaste flitspalen of trajectcontroles (zoals navigatieapparatuur en telefoons) wel toegestaan.
De 'flitspaalhoofdstad' van Nederland is Haarlem. Daar staan veertien vaste en twee mobiele flitspalen, twee meer dan vorig jaar. Na Haarlem komen Nijmegen, Amersfoort, Eindhoven en Den Haag.
Voor buitenlanders heeft trajectcontrole voorlopig alleen effect voor Belgen, Duitsers en Zwitsers. Met deze landen kan het Centraal Justitieel Incassobureau informatie uitwisselen zodat ook hardrijders uit deze landen een bekeuring ontvangen.