Voorbeeld kosten van een caravan per jaar
Een caravan van 10 jaar oud kost geen 40.000 maar eerder iets van 15.000 euro - en dan heb je echt een hele luxe.
De RDW keuring en het kentekenbewijs kosten rond de 100 euro voor een camper tot 3500 kg. Voor een camper boven de 3500 kg betaal je zo'n 150 euro. De kentekenplaten laten maken kosten rond de 30 euro.
Veel tweedehands campers hebben een gemiddelde van 50.000 km op de teller, wat niets is als je weet dat dergelijke motoren tot 350.000 km kunnen meegaan.
Het grootste nadeel van' een camper is vooral het prijskaartje. In de aanschaf zijn campers al snel twee keer zo duur als een caravan. Natuurlijk kun je ze tweedehands kopen, maar dan nog zijn ze aanzienlijk duurder.
Je krijgt een product die enorm goed is afgewerkt. Je koopt niet alleen een vervoermiddel, het is je verblijfplaats voor lange dagen. Het moet er goed uit zien en duurzaam zijn. Voor de bestuurder zitten er allerlei hulpmiddelen in, zoals parkeercamera's, cruise-control en navigatie.
Deze kosten lopen erg uiteen; zo kun je in de Randstad denken aan zo'n € 250 per maand, terwijl je je camper op het platteland al voor € 350 per jaar kwijt kunt. Informeer altijd naar de voorwaarden en beveiliging.
Campers zijn vrijwel altijd voorzien van een dieselmotor. Dat is prima voor het gebruik van de voertuigen. Waar u wel rekening mee moet houden is de milieuklasse waarin de auto valt. Dit kan er voor zorgen dat er bepaalde stedelijke gebieden een beperking geldt.
Klassieke campers bijvoorbeeld, hebben eigenlijk geen waardevermindering en kunnen in sommige gevallen zelfs meer waard worden in de loop van tijd. Bij nieuwere campers is de afschrijving (naast de brandstofkosten) een van de hoogste jaarlijkse kostenposten.
De kosten voor onderhoud bedragen:
€ 229,- voor een BOVAG onderhoudsbeurt opbouw Camper. € 299,- voor een BOVAG onderhoudsbeurt Caravan** (Grote beurt) € 219,- voor een BOVAG onderstelbeurt Caravan** (Kleine beurt)
De prijzen van de nieuwe en jonge campers liggen in Duitsland aanzienlijk lager dan in Nederland. Het prijsverschil kan, zelfs met het BPM bedrag meegerekend, oplopen tot wel €10.000,-. Dit prijsvoordeel is één van de redenen waarom het zo aantrekkelijk is om een voordelige camper uit Duitsland aan te schaffen.
De meest verkochte camper van Nederland is – net als vorig jaar – de Weinsberg CaraCompact Edition Pepper, overigens ook een camper uit de Knaus-stallen, want Weinsberg is het tweede campermerk van Knaus.
Integraal. De winnaar in de laatste categorie is de Caracore 700 MEG van Weinsberg. Deze 7 meter-lange integrale camper is bijzonder ruim en prachtig afgewerkt. Je zou er eigenlijk eens zelf doorheen moeten lopen.
Als u besluit uw kampeerauto voor langere tijd niet te gebruiken, dan kunt u deze voor 1, 2 of 3 jaar schorsen. Tijdens de schorsing mag uw kampeerauto niet op de openbare weg staan of rijden. U hoeft in die periode geen motorrijtuigenbelasting te betalen.
Wie permanent in een camper wil wonen, moet wel voldoen aan de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP), waarin staat dat het verplicht is een adres op te geven bij de gemeente. Dat kan het woonadres zijn, maar wie zo'n adres niet heeft, kan ook een briefadres opgeven, een zogenaamd postadres.
Ze zijn ook prima geschikt als (tweede voertuig) in het dagelijks leven. Het relatief lage gewicht biedt voordelen bij tol en veerboten, maar ook wat betreft het type rijbewijs. Buscampers tot 6 meter zijn de ideale 2-persoons campers. Gezinnen kiezen vaker voor een maximale lengte van zeven meter.
In de eerste helft van 2021 hadden meer Nederlanders dan ooit een camper of caravan in bezit: zo'n 570.000, aldus branchevereniging BOVAG. Die groei is grotendeels te danken aan corona, want op pad gaan met je eigen (sleur)hut betekent immers een relatief veilige manier van overnachten.
Of het dus verstandig is om een oudere camper te kopen hangt er van af. Als u met de camper alle binnensteden in wilt is het niet verstandig. Als u er vanuit gaat dat in binnensteden toch weinig parkeerruimte is en u vindt het geen probleem om met de fiets of openbaar vervoer te gaan dan kan het verstandig zijn.
Half-integraal en integraal campers zijn iets zuiniger en rijden normaliter tussen de 8 en 11 kilometer per liter. De vaak kleinere en lichtere buscampers rijden het zuinigst; hiermee kunt u tussen de 1:9 en 1:13 halen.
De camper moet ook voldoen aan de fiscale inrichtingseisen die de Belastingdienst stelt. Is dit het geval? Dan geldt een bijzonder tarief wegenbelasting, namelijk het kwarttarief. Dat betekent dat deze belasting een kwart is van het tarief voor personenauto's in dezelfde gewichtsklasse.
Heb je genoeg spaargeld, dan hoef je natuurlijk niet na te denken over hoe je de camper financiert. Heb je dat niet, dan heb je twee opties: een camper op afbetaling of geld lenen. Omdat een dealer vaak hoge rente vraagt als je een camper op afbetaling koopt, raden wij aan te lenen middels een persoonlijke lening.
Zo is een caravan goedkoper en meer geschikt voor langere verblijfsduur op één camping. Een camper is daarentegen een stuk duurder, maar geeft je veel meer vrijheid en mobiliteit en je kunt naast campings ook camperplaatsen bezoeken en wildkamperen.
Je kunt bij een overdekte camperstalling rekenen op prijzen die variëren tussen de 250 en 600 euro per jaar, maar voor de meest luxe camperstalling in de randstad kun je op jaarbasis ook al snel 1500 euro kwijt zijn.