Sommige mensen kiezen ervoor om hun auto uit Amerika te halen, maar dat is alleen aan te raden voor speciale modellen die in Europa niet te vinden zijn. Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa.
Als je in Nederland een auto wil kopen, ben je in Nederland behoorlijk duur uit. Je bent veel voordeliger uit als je een auto uit Duitsland importeert. Het aanbod in Duitsland is veel groter, de standaard uitvoering van de auto's is veel luxer en je krijgt bij import korting op de BPM-belasting.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Een auto importeren uit Denemarken, Noorwegen of Zweden is altijd een goede keuze. Het feit dat deze voertuigen een uitstekende kwaliteit bieden is een belangrijk voordeel. Het zijn vaak jonge auto's met weinig schades, een goed gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis en relatief lage kilometerstanden.
Spanje is lid van de Europese Unie. U hoeft dus geen invoerheffing te betalen bij het importeren van een auto uit Spanje. Echter moet er wel (rest) BPM en BTW betaald worden. Het BTW bedrag wordt berekend aan de hand van de nieuwprijs van de auto, tenzij de auto ouder is dan 6 maanden en meer dan 6000 km heeft gereden.
Het bedrag van de invoerbelastingen wordt berekent op basis van een waarde die is bepaald na het toepassen van een 90% korting tot een bedrag van 300000 dirham van de nieuwwaarde van de auto. Op het bedrag boven 300000 is de korting niet van toepassing en wordt de normale belasting toegepast volgens de wet.
Voor Japanse auto importeren geldt er een 10% importheffing
Voorlopig betaal je dus nog eens extra 10% op de netto catalogus prijs of de aankoopwaarde voor elke import. Naast deze heffing zal je bij de Japanse auto importeren nog gewoon de BTW (21%) en de BPM moeten betalen.
Als u de auto naar België importeert, zult u de Belgische BTW van 21% moeten betalen. Voor tweedehandsauto's moet men een onderscheid maken tussen een aankoop bij een particulier (geen BTW verschuldigd) of bij een professionele verkoper (BTW inclusief).
Iedereen die gebruik maakt van het Nederlandse wegennet moet BPM betalen. In Duitsland bestaat een dergelijke belasting niet en hierdoor is het prijsverschil tussen Nederlandse en Duitse auto's behoorlijk groot. Dit geldt met name voor de populaire automerken, Mercedes, Audi en BMW.
Via diverse Duitse autosites kunt u het aanbod van tweedehands auto's in Duitsland online bekijken. Dat kan op verzamelwebsites zoals Mobile.de en Autoscout24.de of direct op de websites van de automerken zelf voor officiële merkdealer occasions.
Daarnaast worden invoerrechten geheven (het tarief wordt berekend op basis van de douanewaarde van het voertuig en de kosten verbonden aan het transport naar België). Gemiddeld bedraagt dat tarief 10% voor een auto. Ten slotte betaal je ook 21% btw.
Utrecht 'goedkoopste stad' voor gebruikte auto. Uit cijfers van AutoScout24 blijkt dat de gemiddelde prijs van een gebruikte auto in de Randstad lager ligt dan elders in het land. In de Randstad kost een bij een autobedrijf staande occasion gemiddeld € 12.000.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
TRANSPORT EN INVOEREN, INVOERRECHTEN EN BTW VAN EEN AUTO, MOTOR OF SCHIP. Zeetransport kost tussen € 850 en € 1.750 per auto afhankelijk van het formaat en de vertrekhaven.
Een auto importeren vanuit Japan betekend doorgaans een auto met minder kilometers en in een betere staat als het Europees gemiddelde. Voor wie een luxewagen (Mercedes, Audi, Porsche etc.) goedkoop (zakelijk, incl.
Japanse import auto kopen
Die blijven redelijk stabiel in prijs. Wil je een Japanse auto kopen? Kijk dan online of doe mee aan een veiling. Je kan ook naar Japan reizen uiteraard, maar dat is wel prijzig.
De hoogte van de BPM is bij een motor eenvoudig te berekenen. Als de netto cataloguswaarde minder dan € 2133 is, dan betaal je 9,6 %. Als de waarde hoger is dan € 2133 dan wordt er 19,4 % gerekend, maar dan mag je daar nog € 210 vanaf trekken.
Als uw voertuig buiten Marokko is geregistreerd, mag u het in Marokko gebruiken voor een periode van maximaal 6 maanden per jaar. Het is belangrijk dat u het pasje veilig bewaart.
Aan te leveren documenten
Origineel kentekenbewijs van het voertuig; Paspoort van de reiziger; Verzekering die het Marokkaanse grondgebied dekt; Volmacht van de eigenaar van het voertuig (bij invoer van een voertuig door een derde).
Tijarmaroc is in de markt gezet als nieuw meertalig marktplaatsportaal waar men allerei spullen kon verhandelen in Marokko.
Een wagen ingeschreven in Spanje is doorgaans goedkoper dan in België of Nederland door de meestal aanzienlijk lagere wegenbelasting en verzekeringspremies die hier gelden. Voor vele buitenlanders loont het dan ook financieel de moeite.
U kunt in Nederland een auto kopen en deze zonder bpm en btw importeren in Spanje. U moet dan in Spanje de btw betalen (18%). Neemt u uw auto vanuit Nederland mee naar Spanje, dan dient u deze uit te schrijven bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Fiat 500 – 2.983 eenheden met een aanschafprijs vanaf 14.000 euro.