Lidl is de goedkoopste supermarkt voor huismerken, gevolgd door Dirk en Vomar. Aldi is gezakt naar de vierde plaats. Dit blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond. De duurste supermarkt voor huismerken is Poiesz.
De verschillen zijn klein, maar Lidl is de goedkoopste supermarkt als het om huismerken gaat. Aldi en Lidl hebben traditiegetrouw de goedkoopste huismerken, maar nu staat Lidl alleen aan kop. Aldi wordt ook nipt ingehaald door Dirk en Vomar en zakt naar plek vier. Dat stelt de Consumentenbond na een prijspeiling.
De Consumentenbond noteerde in april 2022 de prijzen van 175 A-merk producten bij 12 landelijke supermarktketens. Dirk is het goedkoopst voor A-merken. Die zijn daar 7% goedkoper dan gemiddeld. Spar is de duurste supermarkt.
Als je bij het boodschappen doen huismerken koopt, dan kun je het best naar Lidl. Daar zijn de prijzen namelijk het laagst. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Daarmee is Lidl goedkoper dan Aldi, de andere bekende Duitse discounter.
Goedkoopste supermarkt 2022
Dat was volgens onderzoek van het televisieprogramma Kassa jarenlang het geval. In 2022 is er een andere winnaar. Jumbo blijkt dit jaar de goedkoopste supermarkt te zijn. Op de tweede plek is Plus geëindigd.
Volgens de consumentenbond is de Jumbo inderdaad de goedkoopste supermarkt van Nederland. De consumentenbond kijkt in haar onderzoek naar de prijs van de 110 meest gekochte A-merken.
Vooral luxe producten in de bonus
Albert Heijn is met de (sinds begin dit jaar helaas in de ban gedane) Hamsterweken een soort pionier geweest met grote kortingen. Helaas zijn het vaak wel luxe producten waarop deze grote kortingen worden gegeven. Veel mensen zullen ook zeggen onnodige en ongezonde producten.
1 - Nivea Q10 oog contour: €830,00
Voor het duurste product dat wij in onze supermarkt konden vinden, komen we weer terug bij Nivea en de strijd tegen ouderdom. Voor het enorme bedrag van 830 euro per kilo, verkoopt onze supermarkt Nivea Q10 oog contour.
Het gros van de producten (90 procent) is speciaal voor Lidl geproduceerd: Lidl-merken dus. Daardoor heeft het bedrijf meer controle over de productiekosten (en dus de prijzen) én zijn er geen tussenpersonen die voor extra kosten zorgen.
Omdat het niet zo lang duurt om schappen op voorraad te hebben, zul je niet zo veel mensen merken die bij Aldi werken. Door op arbeidskosten te besparen, kan het bedrijf de consumenten goedkopere prijzen aanbieden. Het hebben van minder werknemers betekent ook dat Aldi hun mensen hogere lonen betaalt.
Boodschappen gemiddeld een vijfde duurder: deze producten kennen de hardste prijsstijging. Consumenten zijn nu gemiddeld bijna een vijfde meer kwijt om hun boodschappenkarretje te vullen dan elf maanden geleden. Pasta, brood en zuivel stegen nog meer in prijs dan dat gemiddelde, stelt marktonderzoeker GfK na onderzoek.
Koop je bij Albert Heijn echt alleen maar de budgetmerken, dan ben je daar net zo duur uit als bij Lidl en Aldi. Je hoeft voortaan dus helemaal niet met een grote boog om Albert Heijn heen te lopen. De Euroshopper merken zijn namelijk prima en dus helemaal niet zo duur.
Als je je beperkt tot de 'Belgische' basisklassiekers, is Colruyt goed en soms zelfs goedkoper dan Lidl. Lidl is geschikt voor diepvriesproducten en vleeswaren in promotie, maar van mindere kwaliteit. Andere generieke producten zoals kant-en-klare wraps en gevogelte zijn behoorlijk.
Onder de B-merken vallen huismerken die zoveel mogelijk op A-merken willen lijken, met een verpakking die veel gelijkenis vertoont en een vergelijkbare kwaliteit. Onder de C-merken vallen eigen merken die echt als budgetmerk worden neergezet.
Picnic is de goedkoopste online supermarkt in vergelijking met Jumbo en Albert Heijn. . Maar het zijn geen grote verschillen. Daarbij hebben het bezorgmoment en kortingsacties ook invloed op de totaal prijs, dus kan het zijn dat een van de andere twee toch goedkoper is.
Jumbo heeft in 110 van de 680 winkels (16%) de laagste prijzen voor A-merken. Daar zijn zij gemiddeld 7% goedkoper. De online supermarkt Picnic volgt Jumbo op de voet en is gemiddeld 6% goedkoper. Aanbiedingen zijn niet meegewogen.
De basisproducten van de discounters waren aan de kassa praktisch hetzelfde, met een licht voordeel voor de Aldi. Ook de merkartikelen verschilden onderling niet in prijs. Het grote verschil tussen Aldi en Lidl werd gemaakt door de groente- en fruitprijzen. Hier was de Lidl beduidend duurder dan de Aldi.
Samen met zijn neven Berthold en Theo Albrecht beschikt de Aldi-familie over €33,2 miljard. Dieter Schwarz, eigenaar van concurrent Lidl, prijkt met €12,5 miljard euro op de derde plaats.
ALDI merken, het grootste aanbod van huismerken
ALDI heeft tientallen huismerken in het assortiment. Zoals het merk River voor frisdrank, Moreno voor koffie, en Molenland voor kaas. Dat maakt onze producten wel zo herkenbaar, en dat er altijd wat te kiezen valt.
De exclusieve Japanse paddenstoel die matsutake heet is de duurste groente ter wereld en dat is niet voor niets. Deze luxueuze champignon wordt door velen gezien als magisch en is over de gehele wereld zeer gewild.
Wie kan rekenen, gaat naar Boni! Dagelijks meten wij prijzen van andere supermarkten. Zo zorgen wij ervoor dat we altijd de goedkoopste supermarkt zijn. Denk hierbij niet alleen aan de bekende merken, maar ook aan groente, fruit, vlees, brood, diepvries en al onze andere producten!
De consumentenorganisatie bezocht onlangs 66 winkels van negentien Nederlandse supermarktketens en vergeleek in het geheim veertienduizend prijzen van bijna driehonderd producten. Een van de conclusies die Consumentenbond trekt is dat A-merken bij DekaMarkt ongeveer zes procent goedkoper zijn dan bij AH en C1000.
Chocola, bananen, appels en schoonmaakmiddelen werden maar een beetje duurder. Dat concludeert marktonderzoeker GfK dat de prijzen bijhield van 55 producten in negen verschillende supermarktketens in de periode september 2021-juli 2022.
Voor veel mensen is het regelmatig schrikken aan de kassa. De grootste prijsstijgingen vind je in het pasta-, brood- en zuivelschap. Chocolade, bananen en schoonmaakartikelen worden nauwelijks tot niet duurder. Dat we nu meer betalen voor onze boodschappen, komt volgens de onderzoeker mede door de oorlog in Oekraïne.
Agro-grondstoffen, energie en transport waren fors in prijs gestegen. Die kosteninflatie kregen ze op dat moment slechts beperkt doorgerekend aan afnemers zoals supermarkten. En dan begint de oorlog en zie je dat heel veel grondstoffen zoals graan, maïs, maar ook kunstmest en zonnebloemolie nog duurder worden.