Met een totaal aantal van 23 bochten zal het circuit van Hanoi het Marina Bay Circuit in Singapore evenaren als circuit met de meeste bochten op de F1-kalender. Een aantal bochten van het circuit van Hanoi zijn voor een deel gebaseerd op secties van historische circuits als Monaco, Suzuka en de Nürburgring.
Het Circuit van Spa-Francorchamps wordt door velen het mooiste racecircuit ter wereld genoemd. Niet alleen analisten noemen dit hun favoriete racecircuit, maar ook de coureurs zelf. Zo gaf Max Verstappen al eens aan dat het zijn favoriete circuit is.
Nürburgring A.K.A. The green hell
Sinds de opening van de beruchte Nordschleife houdt de Nürburgring de wereld in zijn greep. 20,832 kilometer aan asfalt, 73 nagenoeg blinde bochten en tot 300 meter aan hoogteverschil maakt de Nordschleife tot één van de gevaarlijkste en uitdagendste circuits ter wereld.
Circuit de Spa-Francorchamps
Het is het langste circuit op de F1-kalender en wordt over het algemeen beschouwd als een van de meest uitdagende. Francorchamps heeft het langste rechte stuk van alle F1 circuits.
Van de oorspronkelijke 21 bochten die het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi telde bij de aanleg in 2009, zijn er nog 16 over. Het doel van die aanpassingen: meer snelheid, meer inhaalmogelijkheden en meer wiel-aan-wiel-gevechten.
4,3 kilometer lang is het circuit in Zandvoort, met 14 bochten. Daarmee is het het bochtigste circuit van allemaal; op de racekalender is geen ander circuit te vinden dat procentueel gezien uit zoveel bochten bestaat als Zandvoort. Een aantal van die bochten heeft een bijzondere naam.
Het circuit is gelegen aan de Jeddah Corniche grenzend aan de Rode Zee. Het is ontworpen door Carsten Tilke, de zoon van de beroemde circuitontwerper Hermann Tilke. Het heeft 27 bochten, 16 naar links, 11 naar rechts. Dat is het grootste aantal bochten van alle circuits.
Een rondje over de befaamde Nürburgring Nordschleife zet 22,8 kilometer op je teller. Daarmee zou Spring Mountain het langste circuit ter wereld worden.
De race in Singapore is om meerdere reden erg gaaf. Allereerst omdat het een heel moeilijk circuit is. Zo heeft de baan liefst 23 bochten, meer dan ieder ander circuit, terwijl het niet eens tot de langere tracks behoort. Deze race in een toptijd uitrijden zorgt voor enorm veel voldoening.
Het circuit is gelegen bij de stad Mogyoród, een plaats in het Hongaarse comitaat Pes. De hoofdstad Boedapest ligt op iets meer dan 20 kilometer afstand. Eén van de kortste en snelste circuits uit de Formule 1 , met hoogteverschillen tot wel 65 meter! Dit circuit bevindt zich in de gemeente Spielberg bei Knittelfeld.
De totale racetijd mag nooit meer dan 2 uur bedragen. Na 2 uur wordt er dus ook afgevlagd.
Toch zijn er wel een aantal circuits te noemen waarbij we tegen de klok in rijden, net als op Istanbul Park. Bekende voorbeelden hiervan zijn: Interlagos in Brazilie, Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten, Imola in Italië en Yeongam in Zuid-Korea.
Of om nog wat specifieker te zijn: Circuit Zandvoort, Circuit Assen, de Nürburgring, Circuit Zolder en het Circuit van Spa-Franchorchamps.
Dat is vastgesteld op minimaal 305 kilometer. Afhankelijk van de lengte van het circuit wordt er soms wel meer dan 307 kilometer gereden. Immers moet er minimaal 305 kilometer worden gereden en soms is er dan net een rondje extra nodig, waarmee het totaal aantal kilometer dan dus op een stukje meer dan 305 uitkomt.
Het rondje waar de Formule 1-circuits tegenwoordig over rijden is leuk en aardig, maar kan niet tippen aan wat ooit de 'Groene Hel' was: een barbaarse slingerweg van 28 kilometer, met in totaal 173 bochten. Over een groot deel daarvan, de 'Nordschleife', werden in de de jaren '50, '60 en '70 Formule 1-races verreden.
Het Engelse circuit van Brooklands staat bekend als het allereerste permanente circuit ter wereld.
De Nürburgring is weer open. Dit circuit ligt op drie uur rijden van Utrecht en is een van de meest uitdagende banen ter wereld. Een rondje kost 27 euro en dat is al vrij duur, maar lang niet zo kostbaar als uit de bocht vliegen.
Copse Corner op Silverstone blijft de snelste bocht in de F1, met topsnelheden van 290 kilometer per uur tijdens de recent verreden Britse Grand Prix.
Aanpassingen F1 circuit Saoedi-Arabië
Sinds de eerste race is verreden op het Jeddah Corniche Circuit, zijn er wat aanpassingen aan gemaakt. Dit vanwege gemengde reacties van fans en coureurs. Dit ging vooral over de veiligheid op het circuit en zicht in bepaalde bochten.
Het stratencircuit van Miami is de verzamelnaam van drie niet-permanente racecircuits in de Amerikaanse stad Miami.
Nieuwe record: 1:21,044 | Klaas Zwart (Jaguar R5-F1) | 19-5-2019 (191,4 km/u gem.) (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km). Oude record: 1:22,849 | Klaas Zwart (Jaguar R5-F1) | 6-7-2014 (187,2 km/u gem.) (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
Het maximale vermogen dat de MGU-K kan produceren is 120kW, wat ongeveer 160 pk is. Om elektrisch vermogen tijdens de start te voorkomen, wat wellicht zorgt voor een boost bij de start, is het gebruik ervan onder een snelheid van 100 kilometer per uur verboden.
De mooiste plekken binnen ons aanbod bevinden zich bij het ingaan van de chicane, in sector 3 van het circuit. Vanaf deze tribune heeft u een geweldig zicht op deze krappe en lastige bocht. Het lijkt op voorhand een goede plek om in te halen doordat er een voor de remzone een recht stuk bevindt.