Boven hoort gewoon 't wieltje waar een beetje speling op zit.
Vervangen bij een goedkope derailleur heeft meestal geen zin, omdat de rest van het mechaniek niet veel langer meegaat dan de wieltjes. Waarschijnlijk geldt dat voor jouw derailleur, afhankelijk van je beroerdschakelentolerantie. Bij mij gaan de wieltjes 15.000 à 20.000 km mee, en ik vervang preventief.
De kogels in de kooi van CeramicSpeed zijn (de naam zegt het af) gemaakt van keramiek. Er zitten een aantal voordelen aan deze keramische kogeltjes. Ze zijn harder, lichter en draaien soepeler. Bovendien zijn ze duurzamer.
Veel fietsers weten dat ze hun ketting regelmatig moeten vervangen of onderhouden, maar vergeten de derailleurwieltjes. Je derailleurwieltjes zijn, naast je ketting, ook een belangrijk onderdeel van je aandrijving. Ze slijten langzaam, terwijl je dit vaak niet door hebt.
De totale capaciteit van een korte slag derailleur is meestal 28 tanden en van een lange slag derailleur 38 tanden. De derde beperkende factor is het aantal tanden dat het grootste kettingblad met het kleinste kettingblad mag verschillen.
Voordeel: Omdat keramische materialen harder en stijver zijn, hebben ze in theorie een lagere rolweerstand dan metalen lagers, omdat er minder elastische vervorming optreedt.
normale lagers, wat is de beste keuze? Keramische lagers zijn lagers van zeer hoge kwaliteit met kogeltjes van industriële keramiek (siliciumnitride) in de kern. Keramische lagers zijn lichter en duurzamer dan lagers van staal en de kogeltjes kunnen bijna niet roesten.
Samenvattend is voordeel dat de ketting door de grote derailleurwieltjes minder buigt wanneer hij over de wieltjes draait. Grotere wieltjes draaien daarnaast langzamer dan kleine en door keramische lagers ook lichter.
Een derailleur met een korte kooi heeft de derailleurwieltjes dicht bij elkaar staan. Een lange kooi heeft een grotere afstand tussen de derailleurwieltjes. De lengtes tussen de derailleurwieltjes kunnen per merk en per soort verschillen.
Wat is een derailleurpad? Een derailleurpad vormt de verbinding tussen het frame en het achterderailleur van een fiets en is meestal gemaakt van aluminium. Er is bewust voor dit materiaal gekozen, omdat het achterderailleur een van de meest kwetsbare onderdelen van je fiets is.
ABEC-7 of ABEC-9) zijn vaak iets zwakker en minder zwaar te belasten dan lagers met een lagere waardering. Daarom raden we skaters aan die hen skateboard zeer intensief gebruiken voor Verting of Streeting om een goed setje ABEC-3 of ABEC-5 lagers aan te schaffen.
Bij een Abec 5 lager is de speling over het algemeen hoger dan bij een lager met Abec 9. Hoe hoger de Abec, hoe beter de spin en vaak ook hoe duurder de lager. Goedkopere lagers zijn veelal gemaakt van staal. Voor het duurdere segment, de keramische lagers, wordt veelal gebruikt gemaakt van titaan of chroom.
Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.
Balhoofd lagers en cups etc vervangen is best een klusje. Het grootste gedeelte van dit bedrag is dus ook werkloon. Naar mijn mening zou dit zo'n 40 euro kunnen kosten. Toch heb ik vaker dan eens gehoord dat hier tot wel 90 euro voor gevraagd word.
Het primaire doel van een lager is dus het verlagen van bewegingsweerstand door twee onderdelen onafhankelijk van elkaar te laten bewegen. Hoewel normaal gesproken niet zichtbaar heeft je fiets op meerdere plekken lagers, onderverdeeld in glijlagers en kogellagers.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Een hoogteslag kun je op dezelfde manier uit je wiel halen als een zijslag. Dit doe je door de spaken waar de hoogteslag zit iets strakker te draaien. Aan de andere kant van het wiel draai je de spaken weer wat losser. Hiermee breng je de spanning weer in evenwicht en haal je de hoogteslag eenvoudig uit je wiel.
Wij raden je aan om te kiezen voor een 50/34 crankstel met een 11/34 cassette om naar een zo licht mogelijk verzet te schakelen. Op deze manier geef je jezelf wat ruimte om lichter te schakelen en sta je halverwege de beklimming niet met je racefiets in de hand.
De triple was vooral handig voor gebruik in de bergen: met een 30-blad voor en een 26 of 28 achter kwam je overal boven. Per omwenteling legde je zo 2,25 meter af. Tegenwoordig haal je dat ook met een (semi-)compact crankstel en een 11-speed cassette.
Trap je graag wat zwaarder, kies dan voor 34t of 36t. Ook de keus voor een cassette speelt een rol: er zijn namelijk 10-speed cassettes in verschillende verhoudingen maar de beste keuze is om een 11/36-cassette te gebruiken.
Water zorgt ervoor dat de lagers gaan roesten, je moet contact met water dus altijd voorkomen. Het is dus beter om niet te skaten in de regen. Het is ook beter voor je deck en niet te vergeten het risico als je gaat skaten op nat beton en ramps.