Bij veel abonnementen kun je een mobiel op afbetaling kopen. Elke maand betaal je de kosten voor internet, bellen en sms'en en een bedrag voor de afbetaling van je mobiel. Je hebt dus een lening voor je telefoon. Een telefoonkrediet van meer dan € 250 staat bij ons geregistreerd.
Leen je meer dan 250 euro voor je telefoon? Dan zijn providers wettelijk verplicht om je in de BKR te registreren. Ze zijn dan ook wettelijk verplicht om een BKR-check te doen. Zo controleren ze of je de lening kunt afbetalen.
Welke kredieten staan bij Stichting BKR geregistreerd? Een krediet van meer dan € 250 dat langer dan één maand loopt, staat bij ons geregistreerd. Heb je een zakelijk krediet van meer dan € 1.000 waarvoor je persoonlijk aansprakelijk bent? Dan staat dat ook bij ons geregistreerd.
Ja, dat kan. Het maximale kredietbedrag van alle telefoons bij elkaar mag dan € 1000,- zijn. Iedere telefoon wordt als een apart krediet gezien. Daarom wordt voor elke telefoon opnieuw gevraagd om de inkomens – en lastentoets in te vullen en doet de provider een BKR-check.
Controle op negatieve BKR-registraties
Neem je bij ons een abonnement met een toestelkrediet (van meer dan € 250,-)? Dan zijn wij verplicht om in het BKR-register jouw gegevens te controleren. Als je een negatieve registratie hebt bij het BKR, dan mogen we jou geen toestelkrediet geven.
Bij de volgende providers is het mogelijk om een (sim only) abonnement af te sluiten zonder credit check: Simpel, hollandsnieuwe, Robin Mobile en YouFone.
Hoeveel leningen mag je hebben volgens de 1/3 regel
Deze regel stelt dat je maximaal 1/3 van je netto inkomen aan leningen mag besteden. Ben je samenwonend of gehuwd dan mag je beide netto-inkomens natuurlijk bij elkaar optellen en daar 1/3 van nemen.
Het BKR houdt van elke Nederlander een overzicht bij van leningen, kredieten en schulden. De kredietverstrekker gebruikt dit om in te schatten hoe goed u in staat bent de gevraagde lening te dragen en zal dit meewegen in het besluit om uw aanvraag wel of niet toe te wijzen.
Bij het BKR kijken we of je openstaande kredieten en mogelijke betaalachterstanden hebt. De opgegeven informatie én de richtlijnen van het Nibud bepalen of je een toestellening kunt nemen en de hoogte van de lening. We zijn wettelijk verplicht om de uitslag van de toets te bewaren.
Je kredietaanbieder laat ons weten dat je krediet is beëindigd. Dit hoef je niet zelf te doen. De einddatum die wordt gemeld, is de datum waarop de rechter de schone lei heeft uitgesproken. Vanaf die datum blijft je registratie nog 5 jaar staan.
Sinds 1 mei 2017 kun je ook een BKR-registratie krijgen voor het afsluiten van een mobiel abonnement met telefoon. Je krijgt een positieve registratie als je meer dan 250 euro moet betalen voor het toestel gedurende de looptijd van je contract. Je sluit een nieuw abonnement af met telefoon.
De overeenkomst voor het krediet wordt gesloten wanneer Klarna je aanvraag voor Betaal in delen accepteert. De benodigde documenten worden je per brief toegestuurd. Klarna meldt deze overeenkomst bij de Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) te Tiel.
Heeft een telefoonabonnement invloed op je hypotheek? Ja, een telefoonabonnement heeft zeker invloed op je hypotheek. Tenminste, als je bij het abonnement ook een telefoon aanschaft die je maandelijks gaat afbetalen en waarvan het totale af te betalen bedrag hoger is dan 250 euro.
Toestelkrediet onder de €250,- = zonder BKR registratie. De Wet op het financieel toezicht (Wft) geldt per 1 mei 2017 ook voor het kopen van een telefoon met een gespreide betaling. De overheid heeft bepaald dat als je gespreid wilt betalen, je eigenlijk een vorm van krediet aangaat. Een lening dus.
Bij een positieve BKR-registratie gaat een lening wel mee in de toetsing voor de maximale hypotheek; het kan zijn dat je door de geregistreerde lening minder hypotheek kunt krijgen. Ook als je een negatieve BKR-registratie hebt, is het afsluiten van een hypotheek vaak mogelijk.
Er zijn echter mogelijkheden om een mobiele telefoonabonnement af te sluiten zonder dat dit een negatieve BKR-registratie tot gevolg heeft: Koop zelf een telefoon en sluit vervolgens een Sim Only abonnement af bij de provider van uw keuze. U krijgt géén BKR-registratie bij een Sim Only abonnement.
Kies je voor maandelijks afbetalen, dan krijg je de Inkomens- en Lasten Toets (ILT). Hier in worden een aantal vragen gesteld zoals gezinssamenstelling, maandelijkse inkomen en woonlasten. Aan de hand van een berekening kan je zien wat je maximaal mag lenen. Daarnaast vindt er een registratie bij het BKR plaats.
Bij alle telefoonproviders hoeft geen rente betaald voor een telefoonabonnement inclusief toestel. Ondanks dat het om een lening gaat rekenen de providers 0% rente.
Met een kopie van uw identiteitskaart waarop uw naam, geboortedatum en burgerservicenummer staan, kunnen fraudeurs bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten.
U komt erachter of u een positieve of een negatieve BKR registratie heeft door uw BKR-overzicht op te vragen. U kunt uw BKR overzicht online opvragen via de website www.bkr.nl. Hierbij kunt u inloggen met uw bankpas via iDIN.
Met een negatieve BKR-registratie, krijg je bij de meeste geldverstrekkers geen hypotheek. Probeer eerst je betalingsachterstand weg te werken. Na aflossing van een lening blijft jouw kredietregistratie nog 5 jaar staan. Deze informatie zal een hypotheekverstrekker meenemen bij de beoordeling van een hypotheekaanvraag.
De BKR-registratie is met het dichten van de betalingsachterstand dan ook nog niet afgekocht. Sterker nog: voor toekomstige kredietverstrekkers blijft zelfs nadat u de volledige lening heeft terugbetaald, nog zichtbaar dat u een achterstand had opgelopen.
Wie jonger was dan 30 jaar leende gemiddeld 201.000 euro en betaalde dat bedrag gemiddeld over ongeveer 23 jaar af. De gemiddelde afbetaling kwam uit op 880 euro, wat 35% van het inkomen betekende. Bij 55-plussers bedroeg het gemiddeld geleende bedrag nog 191.100 euro.
Je hebt geen of weinig inkomen, maar wilt toch geld lenen? Er zijn een aantal manieren om dit voor elkaar te krijgen. Zo kun je bij vrienden of familie aankloppen, een minilening aanvragen, de gemeente om krediet vragen of een particulier bedrijf aanschrijven.
Dan checkt een kredietaanbieder de leningen die je hebt (gehad) en je betaalgedrag. Daarvoor vragen ze je gegevens bij ons op. Als je altijd op tijd hebt betaald, is dat een voordeel. De kredietaanbieder ziet dan dat je betaalgedrag in orde is.