Remvloeistof wordt ook wel aangeduid met remolie, maar is niet gebaseerd op petroleum; dat zou de rubber afdichtingen en remslangen aantasten. De meeste remvloeistoffen zijn gebaseerd op glycolethers. Een belangrijke eigenschap van remvloeistof is dat die een hoog kookpunt heeft.
Remvloeistof is giftig en brandbaar en kan gelakte oppervlakten aantasten.
Remvloeistof is niet gebaseerd op olie, want olie tast hydraulische systemen aan. Daarom bestaat nagenoeg elke remvloeistof uit glycolethers of polyglycerol.
Remvloeistof wordt ook wel remolie genoemd, maar dat is niet juist. De vloeistof is namelijk niet gebaseerd op petroleum. Dat zou de rubber afdichtingen en remslangen aantasten. De kwaliteit van remvloeistof wordt aangeduid aan de hand van de DOT-cotering: DOT 3, DOT 4, DOT 5.
Het zijn sterke oplosmiddelen en bovendien zijn ze sterk hygroscopisch. De oplos-eigenschappen maken ze vooral agressief o.a. ook voor vetten in de huid en lakken op hout en metaal. Omdat ze niet vluchtig zijn zoals alcoholen en aceton zal de oploseigenschap zich veel sterker manifesteren.
Wat kan ik zelf? Als het remvloeistofreservoir niet meer helemaal vol is, kunt je tussentijds remvloeistof bijvullen. Let wel op dat je de juiste remvloeistof gebruikt. DOT4 en DOT5 kunnen niet door elkaar gebruikt worden!
Het grootste verschil tussen DOT-3 en DOT-4 is het natte kookpunt van de beide produkten. DOT-3 heeft een nat kookpunt van 145°C. en DOT-4 168°C. Wanneer een Dot-3 voorgeschreven staat en men gebruikt DOT-4 kunnen er problemen ontstaan met de rubber seals.
De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald. Met deze zelfcheck kunt u makkelijk zelf controleren van het niveau van de remvloeistof is.
Omdat remvloeistof wateraantrekkend is, dient remvloeistof bij voorkeur iedere 1 à 2 jaar vervangen te worden. Een uitzondering hierop is de DOT 5 remvloeistof op basis van siliconen.
1. Kroon-Oil 33820 Drauliquid-LV DOT 4 1L – Remvloeistof // Kroon-Oil. De 33820 Drauliquid-LV DOT 4 remvloeistof wordt jou aangeboden door het populairste, en misschien voor sommigen ook wel veruit het beste, merk Kroon-oil en geleverd in een stevige bidon met een inhoud van maar liefst 1 liter.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
In tegenstelling tot motorolie is remolie universeel en voor zowel de auto als de motorfiets.
Verse remvloeistof is helder en goudgeel. Verouderde en verontreinigde remvloeistof is groen en troebel. Voorzichtig: wanneer de vloeistof deze kleur heeft aangenomen, is het tijdstip van een veilige verversing al lang overschreden. Er moet dan onmiddellijk actie worden ondernomen.
Veeg ook eventueel gemorste remvloeistof zo snel mogelijk op en voorkom dat het op de lak van de auto terecht komt. Remvloeistof is een bijtende vloeistof, die de lak ernstig kan beschadigen; Draai vervolgens de dop weer op het reservoir en sluit de motorkap.
Re: Remvloeistof/koppelingsvloeistof. Re: Remvloeistof/koppelingsvloeistof. zowel in de rem als koppeling kan je dezelfde remolie doen. deze een nog hogere temp aan kan.
De remmen en de remvloeistof kunnen namelijk behoorlijk heet worden. Afhankelijk van hoe hard iemand remt, kan de remvloeistof een temperatuur van meer dan 200 graden bereiken. Water heeft een kookpunt van 100 graden. Dat gaat dus koken en kan op dat moment voor dampbelvorming in de leidingen zorgen.
De kosten voor het vervangen van de remvloeistof zal gemiddeld op 95 euro liggen. De reden van het prijsverschil is afhankelijk van de hoeveelheid en prijs remvloeistof die per auto gebruikt dient te worden. Daarnaast zal het uurloon per garage verschillen.
Remvloeistof is olie-achtig van samenstelling en heeft een prikkelende geur. Het is helderbruin of groenig, wanneer het ouder is.
Het is echter wel belangrijk dat u het niveau in het remvloeistofreservoir ten minste één keer per week controleert en, als het niveau onder de bovenste markering is gekomen, remvloeistof van de juiste specificatie bijvult.
Zonder remvloeistof remt een voertuig namelijk niet. En remvloeistof slijt en dat merk je meestal pas als het te laat is en je niet meer kunt remmen. Je trapt het pedaal in, maar er gebeurt weinig of, in het ergste geval, niets. In remvloeistof zitten bestanddelen die de vloeistof hygroscopisch maken.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft.
Deze vloeistof wordt in hydraulische remsystemen en hydraulische koppelingen toegepast van verschillende voertuigen zoals, auto's en motorfietsen. De remvloeistof zorgt er in het remsysteem voor dat de druk wordt overgebracht van het rempedaal of koppelingspedaal naar de rem of de koppeling.
Vandaag de dag zijn er vier verschillende typen remolie op de markt: DOT 3, 4, 5 en 5.1. Het grootste verschil tussen deze typen is het kookpunt: door het koken ontstaan er dampbellen en gaan de remprestaties drastisch achteruit. Van de verschillende uitvoeringen heeft DOT3 het laagste kookpunt, DOT 5 het hoogste.
Voor personenauto's wordt DOT 4 remolie aangeraden. De bescheiden hoeveelheid remvloeistof in je auto moet namelijk de zeer hoge temperaturen die tijdens het remmen ontstaan kunnen verdragen. Deze temperaturen kunnen oplopen tot wel 500 graden.