Schrijf je verslag
Hierin beschrijf je kort en bondig waar het verslag over gaat en wat je onderzocht hebt. Analyseer nu je aantekeningen, en bepaal een logische volgorde voor je verhaal. Werk daarbij met verschillende alinea's of stukjes. In iedere alinea beschrijf je één belangrijk onderdeel of onderwerp.
Middenstuk (kern)
Het middenstuk wordt ook wel de kern van de tekst genoemd. Hierin wordt het onderwerp van de tekst besproken. Het onderwerp wordt meestal van verschillende kanten bekeken en er worden verschillende onderdelen besproken. Deze verschillende onderdelen worden deelonderwerpen genoemd.
Rapporten gebruiken duidelijke en beknopte taal , wat aanzienlijk kan verschillen van essays. Ze worden vaak onderverdeeld in secties, die elk hun eigen koppen en subkoppen hebben. Deze secties kunnen opsommingstekens of nummering bevatten, evenals meer gestructureerde zinnen.
De belangrijkste stappen bij het schrijven van een rapport zijn 1) het selecteren van een onderwerp, 2) het uitvoeren van onderzoek, 3) het formuleren van een stelling, 4) het voorbereiden van een overzicht, 5) het opstellen van het rapport, 6) het herzien van de inhoud en 7) het proeflezen voor de laatste hand .
Het gebruik van AI tools (zoals ChatGPT) om je essay te schrijven wordt meestal beschouwd als plagiaat en kan leiden tot straf, tenzij het expliciet is toegestaan door je onderwijsinstelling.
In gewone lopende tekst en bovenaan in een brief heeft 14 april 2011 de voorkeur.De verkorte notatie krijgt streepjes of punten: 14-04-2011, 14.04.2011. In een internationale context of wanneer er op de datum gesorteerd moet kunnen worden, is de volgorde omgekeerd: 20110414, 2011-04-14.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: verslag (zn) : verhaal, bericht, rapport, artikel, historie, journaal, geschiedenis, geschrift, protocol, notulen, reportage, vertelling, bulletin, relaas, memorandum, verslaggeving, proces-verbaal, bescheid.
De volgende tabel toont de mogelijke elementen van een rapport in de volgorde waarin ze normaal gesproken voorkomen. De essentiële elementen ( inleiding, hoofdtekst, conclusie en referentielijst ) worden in rood en vet weergegeven in de tabel op de volgende pagina.
In een afsluiting van een verslag moeten de belangrijkste punten en conclusies van het verslag worden opgenomen. Ook kunnen er eventuele aanbevelingen of vervolgstappen worden gepresenteerd. Het is belangrijk om de afsluiting bondig en duidelijk te houden, zodat de lezer snel een overzicht kan krijgen.
In je inleiding geef je algemene informatie over je onderwerp en baken je je onderwerp af zodat je lezer weet waar je onderzoek over gaat. Met die informatie beschrijf je jouw doelstelling, probleemstelling en presenteer je de hoofdvraag en deelvragen van je scriptie.
In de aanbevelingen geef je je opdrachtgever adviezen over het vraagstuk dat je hebt onderzocht. Je beschrijft welke concrete oplossingen mogelijk zijn op de korte en/of lange termijn en welke maatregelen jij aanraadt op basis van je onderzoek.
Simpele bewoording werkt vaak beter dan uitgebreide, wollige teksten. Zorg voor bronnen en ondersteun je bevindingen met voldoende bewijs. Gebruik relevante en actuele literatuur, data van je eigen onderzoek en aanvullende informatie vanuit je deskresearch om je bevindingen en conclusies te ondersteunen.
Een rapport bevat meestal een inleiding en bronnenlijst. Mogelijke andere hoofdstukken zijn: voorwoord, managementsamenvatting, analyseonderdelen (structuur, cultuur, interne communicatie etc.), methode van onderzoek, resultaten, conclusies en aanbevelingen. Geef je hoofdstuk een informatieve titel inclusief nummer.
Rapportstructuur. Over het algemeen bevat een rapport een aantal van de volgende secties: Titelpagina, Toetsingskader, Samenvatting, Inhoudsopgave, Inleiding, Methoden, Resultaten, Hoofdtekst, Conclusie, Aanbevelingen, Bijlagen en Bibliografie .
1. Volg het algemeen geaccepteerde formaat voor een rapport: Samenvatting, Inleiding, Hoofdtekst, Conclusies, Aanbevelingen en Bijlagen . 2. Organiseer uw informatie in elke sectie op een logische manier met de lezer in gedachten, waarbij u zaken doorgaans in volgorde van prioriteit plaatst - het belangrijkste eerst.