In een marketingplan beschrijf je alle onderdelen die met de promotie van jouw bedrijf te maken hebben. Denk aan een SWOT-analyse, de marketingmix en het bepalen van de doelgroep.
De marketingmix bestaat uit 5 P's: Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel. Bepaal welke middelen uit de marketingmix jij gaat inzetten om je marketingdoelstellingen te halen.
Marketing omvat het begrijpen van de doelgroep en haar behoeften, alsmede het onderzoeken, creëren en leveren van een product of dienst om aan die behoeften te voldoen. Het omvat ook prijsstelling, promotie, reclame en public relations strategieën om potentiële klanten te bereiken.
In de meeste organisaties wordt onder marketing het geheel aan activiteiten verstaan die met het aanbod samenhangen. McCarthy verdeelde marketing dan ook in vier verschillende groepen van activiteiten, die betrekking hadden op het product (of dienst), de prijs, de promotie en de plaats.
Bij marketing gebruik je de 6 P's; product, prijs, presentatie, promotie, personeel en plaats. Deze worden ook de marketingmix genoemd. In deze les leer je wat de marketingmix precies inhoudt en moet je als eindopdracht een plan schrijven waarin jij jouw marketingmix van je eigen bedrijf beschrijft.
Het eerste element van de marketingmix is het product . Dit is het item of de service die het bedrijf heeft gecreëerd om aan een klant te leveren. Succesvolle producten voldoen aan een behoefte of wens van de consument.
Marketing is een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantenrelaties op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders.
Strategische marketingplanning is het proces van het schrijven en volgen van een plan om een specifiek marketingdoel te bereiken . Bedrijven kunnen strategische marketingplannen ontwikkelen om inkomsten en winsten te verhogen, meer zichtbaarheid te krijgen, concurrenten te ontmoedigen of hun uiterlijk te verbeteren door een totale rebranding.
Een marketingplan beschrijft op een heldere manier de doelen van je bedrijf en de acties die je kan ondernemen om ze te bereiken. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om te bepalen waar je met je bedrijf naartoe wil en je niet te laten afleiden door onbelangrijke zaken.
Andere voorbeelden zijn outbound marketing, inbound marketing , radio- en televisiemarketing, emailmarketing, direct marketing, sample marketing, telemarketing, instore-marketing en neuromarketing. Het veld van marketing is ontzettend veelzijdig en altijd in beweging door technologische ontwikkelingen.
De vier P's van marketing (product, prijs, plaats en promotie) worden ook wel de marketingmix genoemd.
Communicatieplan of marketingcommunicatieplan
Het beschrijft op welke manier de organisatie de doelstellingen wil bereiken. Hierbij worden belangrijke keuzes gemaakt over de richting van de communicatie en wordt ingegaan op de doelgroep (wie), boodschap (wat), middelen (hoe) en tijdsplanning (wanneer).
SMART-doelen (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn essentieel voor een sterke marketingstrategie. Deze geven je niet alleen iets om naartoe te werken, maar ze helpen je ook de voortgang te volgen en je verantwoordelijk te houden.
De 5S-doelstellingen van digitale marketing
De 5S'en van het doelstellingenkader zijn verkopen, serveren, spreken, opslaan en sissen . Verkopen: Dit is het meest voor de hand liggende doel, gericht op het genereren van inkomsten en het verhogen van de verkoop via uw digitale kanalen.
Deze 11 elementen zijn product, prijs, plaats (distributie), promotie, mensen, proces, fysiek bewijs, persoonlijke relaties, verpakking, positionering en prestatie .
In een marketingplan beschrijf je de markt en de behoeften van jouw potentiële klanten. Je beschrijft hoe jouw product of dienst inspeelt op die behoeften en hoe jullie de omzetdoelstellingen gaan behalen. Zo werk je naar een strategie toe en vervolgens naar een plan met concrete actiepunten.
De marketingmix is een combinatie van verschillende marketinginstrumenten waarmee de marketingstrategie van een organisatie kan worden ingevuld. De inrichting van de marketingmix kun je doen aan de hand van vier deelgebieden, de 4 P's van Philip Kotler: Product, Prijs, Plaats en Promotie.
Het 5P's model van duurzaamheid – People, Planet, Profit, Peace en Partnership – biedt een uitgebreid kader voor het begrijpen en toepassen van duurzaamheid in je bedrijf.
Voor elk bedrijf, of het nu een wereldwijde onderneming of een klein bedrijf is, is een uitgebreid plan dat elke mogelijke manier om de aandacht van klanten te trekken schetst, van vitaal belang. De bouwstenen van een effectieve marketingstrategie omvatten de 6 P's van marketing: product, prijs, plaats, promotie, mensen en presentatie .
De 4 P's – Product, Prijs, Plaats, en Promotie – vormen het fundament van elke succesvolle marketingstrategie. Door deze elementen te optimaliseren, creëert een bedrijf een sterke, klantgerichte aanpak die zijn producten of diensten op de meest effectieve manier positioneert.
Wat is de retailmix? Dit is de combinatie van retailinstrumenten van de detailhandel waarmee de detaillist zijn marketingbeleid uitvoert. De mix bestaat uit de volgende instrumenten: assortiment, prijs, vestigingsplaats, promotie, commerciële presentatie, personeel, service.