Een hydraulische cilinder bestaat uit een behuizing met daarin een zuiger en zuigerstang. De werking berust op de reeds beschreven Wet van Pascal. De hydraulische vloeistof wordt aan één zijde in de cilinder gepompt, waardoor de zuiger een rechtlijnige beweging maakt.
Door hydraulische vloeistof (hydraulische olie) onder lage druk aan één zijde de cilinder in te pompen gaat de zuigerstand lineair bewegen waardoor deze een grote kracht kan overbrengen. Die vloeistof zal daarna afgevoerd worden van het compartiment aan de andere zijde van de zuiger.
Hydrauliek nader bekeken
Dat een hydraulisch systeem zulke grote krachten met relatief weinig energie kan overbrengen, komt door de olie. Doordat olie zeer dicht is en nauwelijks samendrukbaar is, kan deze vloeistof een zeer hoge druk overbrengen. De pomp genereert deze oliestroom en de benodigde druk.
Ontlucht het hydraulische systeem voor gebruik
Ontlucht een hydraulisch systeem daarom altijd voor gebruik, door de cilinder op z'n kop uit te pompen. Laat de olie daarna teruglopen naar de hydraulische pomp die hoger moet staan dan de cilinder. Via de ontluchting van de pomp verdwijnt alle lucht uit het systeem.
Hydraulische componenten, ook aangeduid als hydrauliek onderdelen, omvatten een breed assortiment aan basiselementen die de stroom van vloeistoffen nauwkeurig beheren. Dit assortiment bestrijkt vuldoppen, ontluchtingsdoppen, peilglazen, ontluchtingsfilters, kijkglazen, en nog veel meer.
Waaruit bestaat hydraulische vloeistof? Hydraulische vloeistof bestaat meestal uit een basisolie en verschillende additieven. De gebruikelijke basisoliën zijn op basis van minerale olie, synthetische olie of water. Normale additieven zijn onder meer antislijtage, roest- en corrosieremmers.
Daarnaast kan een machine met een hydraulische aandrijving onbelast aanlopen. De nadelen van een hydraulische installatie ten opzichte van een elektrische aandrijving zijn een slechter rendement en de installatie maakt meer geluid als een elektrische installatie.
Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking. Als het koelwater bruin van kleur is of de motorolie modderig is, is de cilinderkoppakking vrijwel zeker defect.
Uitval van 1 cilinder kan heel veel verschillende oorzaken hebben zoals een slechte of ontbrekende ontsteking, een defect in de brandstofvoorziening of compressieverlies dankzij schade aan de kleppen, de zuiger of de cilinderwand.
Een hydraulische cilinder (ook wel cilinder genoemd) is een aandrijfelement dat in een werktuig gebruikt wordt om lineaire kracht uit te oefenen door middel van een hydraulische vloeistof.
De werkdruk van de hydraulische vloeistof blijft meestal onder de 120 bar en de technische levensduur van deze systemen is beperkt. Hydraulische systemen worden het meest toegepast in mobiele systemen als vliegtuigen, graafmachines, bulldozers en vorkheftrucks.
Voor de meeste installaties geldt een Tolie van max 60ºC. Loopt de temperatuur hoger op dan kunnen problemen ontstaan. Dit kan worden voorkomen door oliekoelers toe te passen, die de olietemperatuur begrenzen.
Hydraulische olie kan brandbaar zijn, afhankelijk van het type olie en de samenstelling ervan.
Dubbelwerkende hydrauliek cilinder
In tegenstelling tot een enkelwerkende cilinder heeft de dubbelwerkende variant dus twee poorten. De cilinder levert op die manier niet alleen (duw)kracht maar ook op de terugweg via de olie een (trekkende) kracht en niet via externe krachten zoals bij enkelwerkende cilinders.
De drukkracht kan worden berekend door het oppervlak (A) in cm² van de zuiger van de hydrauliekcilinder te vermenigvuldigen met de werkdruk (p) in bar. Het oppervlak van de zuiger aan de stangzijde is altijd kleiner en wordt ook wel ringoppervlak genoemd.
Een dubbelwerkende cilinder wordt zo genoemd, omdat deze cilinder kracht uit oefent in meerdere richtingen, namelijk zowel drukkracht als trekkracht. Dubbelwerkende cilinders worden gebruikt wanneer er in beide richtingen kracht moet worden uitgeoefend of waar grotere slaglengtes nodig zijn.
Wat kost het vervangen een cilinderslot? Een cilinderslot vervangen kost ongeveer 140 euro in totaal (slot en montage). Dan heeft u een goede kwaliteit slot gemonteerd door een vakman. De kosten kunnen uiteraard variëren afhankelijk van de kwaliteit van het cilinderslot, de maatvoering, de situatie en het aantal.
Een cilinderslot vervangen kost gemiddeld tussen de € 100 en € 170. De exacte kosten hangen af van het aantal sloten dat je tegelijkertijd laat vervangen (voorrijkosten betaal je immers maar één keer) en van het type cilinderslot. Sloten met een hogere inbraakwering zijn duurder om te vervangen.
Over het algemeen gaan cilinderkoppakkingen ongeveer 150.000 kilometer mee – of ongeveer 10 jaar, vooral oudere auto's krijgen vaak te maken met lekkende motoren.
De tekenen waarop je moet letten zijn onder meer: Oververhitting van de motor. Wanneer de afdichting van de koppakking kapot is, kan deze koelvloeistof lekken, waardoor de motor niet kan afkoelen zoals nodig is. Laag koelvloeistofpeil zonder duidelijke lekkage.
De cilinders zijn een belangrijk onderdeel van de zuigermotor. In de zuigermotor vindt de verbranding plaats.Ze zorgen voor de aandrijving van de auto. De zuigers in de cilinder bewegen heen en weer en hiervoor wordt de benzine verplaatst waardoor de auto, samen met andere onderdelen, kan rijden.
De koppakking is een pakking die zich bevindt tussen het motorblok (onderblok) en de cilinderkop. Net als elke pakking zorgt het voor een afdichting.
Wat is een hydraulisch monteur? Als hydraulisch monteur voer je binnen een organisatie onderhoud, reparaties en installaties uit van machines die gebruik maken van hydraulische aandrijftechniek.
De werking van een hydraulische koppeling is identiek aan die met kabelbediening. Met andere woorden: de koppeling zelf blijft dezelfde, alleen wordt de kabel vervangen door een vloeistof die de koppeling bedient. De vloeistof wordt door een leiding naar beneden geperst om de koppelingsplaten te scheiden.
Een hydraulische pomp zet mechanische energie om in hydraulische energie. De hydraulische pomp kan door verschillende bronnen worden aangedreven (spierkracht, elektromotor, verbrandingsmotor).