Wat is een content plan? In een content marketing plan leg je vast welke doelen je wilt bereiken en hoe je dit gaat doen. Het beschrijft de onderwerpen waarover je wilt communiceren, wie je daarmee wilt helpen en wanneer en welk communicatiekanaal je hiervoor gaat inzetten.
Wat is content precies? Onder content verstaan we alle middelen die je kunt inzetten om waardevolle en relevante informatie over te dragen. Veelgebruikte voorbeelden zijn blogs, artikelen, social media posts, video's, e-books, podcasts, nieuwsbrieven, infographics, webinars, enzovoort.
Met een contentstrategie krijg je helder in beeld:
Voor wie je die content moet maken.Hoe, waarom en wanneer je dat doet.Wat het gewenste effect is van die content.Via welk middel en kanaal je dat moet verspreiden.
Bepaal het doel van je content
heldere marketingdoelen te formuleren; een budget vast te stellen; wil je de content bijvoorbeeld alleen plaatsen of ook sponsoren voor een groter bereik? een duidelijk beeld te schetsen van je doelgroep en hoe je hen wilt aanpreken; te weten welke communicatiekanalen beschikbaar zijn.
Een contentkalender (ook wel bekend als een "redactionele kalender") is een geschreven schema van wanneer en waar u van plan bent om aankomende content te publiceren . Contentkalenders bevatten doorgaans aankomende stukken, statusupdates, geplande promotionele activiteiten, partnerschappen en updates van bestaande content.
Een contentkalender is een overzicht van een bepaalde periode waarin wordt vermeld wat, wanneer, waar, hoe en voor wie je met je bedrijf content gaat publiceren. Content voor social media, voor op je eigen website, in je e-mails … het maakt niet uit. Op de contentkalender zie je precies wat je wanneer gaat plaatsen.
Goede content is niet alleen informatief; het is boeiend, relevant en waardevol voor je doelgroep. Het gaat niet alleen om wat je zegt, maar ook om hoe je het zegt en hoe je publiek erop reageert.
Het 3H-model: Hero Hub Hygiene uitgelegd. Het Hero, Hub, Hygiene model wordt ook wel het 3H model genoemd, omdat het de drie typen content beschrijft die een belangrijke rol spelen in een contentstrategie. Het gaat hierbij om Hero, Hub en Hygiene, die samen de afkorting 3H vormen.
Naast het vaststellen van criteria voor uw output, moet uw contentplan ook de input van uw team omvatten: hoe al het werk wordt gedaan. Dat omvat: het definiëren van de taken die moeten worden voltooid, processen om ze efficiënt te voltooien en hoe het werk door alle fasen van contentcreatie, productie en implementatie zal stromen .
Content kun je zien als informatie. In feite geef je informatie weg naar iemand anders. Informatie kan in verschillende tekstsoorten geplaatst worden. Je kunt mensen amuseren, informeren, overtuigen, beschouwen en activeren.
Een content thema is dé manier om het meeste uit content te halen. Het is een uitgewerkt onderwerp, dat jou vindbaar en zichtbaar maakt. Het content thema is een bundeling van informatie – geclusterde content in diverse mediavormen – waarmee jij jouw doelgroepen laat zien wat je weet, kunt, doet en hebt meegemaakt.
Contentpijlers zijn de pijlers die passen bij jouw bedrijf. Het zijn onderwerpen die passen bij jouw organisatie en unieke verhaal.
Het Hero, Hub, Hygiëne model (3H-model) is een contentstrategie die je als basis kunt gebruiken. Door in alle lagen content te creëren, zorgen ze voor een consistente contentstrategie die houvast biedt en je doelgroep blij maakt!
Hero, een mannelijke en vrouwelijke voornaam uit de Klassieke Oudheid. In het Engels betekent hero held. In de Griekse Oudheid was een hero(s) onder meer een halfgod.
Ze staan voor Hero, Hub en Hygiene. Wat dat met marketing te maken heeft? Nou, het 3H-model is een van de meest gebruikte modellen in contentmarketing. Het helpt je om autoriteit te laten zien, klanten aan te trekken en hen betrokken te houden.
Content = alle informatie op een online pagina. Denk aan tekst, video's, afbeeldingen of elke andere vorm van informatie. Maar onder content vallen ook social media, e-mailmarketing, podcasts, e-books of whitepapers en het geven van cursussen.
Een goede contentplanning in 3 stappen: bepaal doelen en doelgroep, maak gebruik van het 3H-model (Hero, Hub, Help), en leg KPI's, thema's, kanalen en contentvormen vast. Integreer doorlopende betaalde campagnes voor meer impact. Dit zorgt voor een effectieve contentstrategie op de lange termijn.
Een kalender biedt een bredere weergave van de tijd en belangrijke datums gedurende een jaar, terwijl een agenda gericht is op het beheren en plannen van specifieke afspraken en taken binnen die tijd.
Een contentplanning is onderdeel van een contentplan. Een contentplan vertelt hoe de bovenliggende contentstrategie vertaald wordt naar concrete contentuitingen. Je begint met een centraal verhaal, waarbij je ook oog hebt voor de uitwerking van dat verhaal.