Onder algemene kosten verstaan we kosten voor huisvesting, vervoer, kantoorbenodigdheden, communicatie, reclame, bank, bedrijfsverzekeringen, afschrijvingen. Het gaat hier om bedrijfsgebonden kosten die moeilijk kunnen worden uitgesplitst; in tegenstelling tot de directe en de indirecte kosten.
ABK zijn kosten van voorzieningen, productiemiddelen en daaraan verbonden arbeid die in het project worden gebruikt, niet direct aan onderdelen van het bouwobject kunnen worden toegerekend en die niet in het project achterblijven.
Voor de aannemer bestaan de bouwkosten uit de aanneemsom (directe kosten) + bijkomende kosten (indirecte kosten). Bouwkosten omvatten directe kosten en indirecte kosten en zijn exclusief grondkosten, projectgebonden bedrijfskosten, losse inrichting en bedrijfsinstallaties, bijkomende bouw- en projectkosten en BTW.
Wat zijn staartkosten? Staartkosten worden ook wel indirecte kosten genoemd. Deze kosten worden berekend nadat de directe kosten zijn begroot. Denk hierbij aan de middelen, zoals artikelen, eigen arbeid, diensten van derden (onderaannemers), materieel, overige kosten (b.v. vergunningen, parkeerkosten etc) en recepten.
De algemene bouwplaatskosten bij grondgebonden woningen kunnen 7,5% bedragen, terwijl de algemene bouwplaatskosten bij appartementencomplexen en woontorens kunnen oplopen tot 12,0%.
De gemiddelde aannemer prijzen liggen tussen de €30,- en €40,- per uur. De gemiddelde hoogte van de uurtarief is grotendeels afhankelijk van de verbouwwerkzaamheden die moeten worden uitgevoerd door de bouwvakkers.
Eenmalige kosten kunnen verband houden met een enkele bestekspost, bijvoorbeeld: transportkosten van, naar of binnen het werk en kosten voor het inrichten, afbreken en verwijderen van benodigd materieel of installaties.
Algemene kosten bestaan voor ca. 30% uit arbeidskosten, voor 17% uit huur- en afschrijvingskosten en voor ca. 53% uit overige algemene kosten. Verder blijkt dat met name kleinere ondernemingen veelal op een hoger percentage uitkomen dan de genoemde gemiddelden.
Indirecte kosten zijn kosten die niet direct kunnen worden toegerekend aan een product of dienst van een bedrijf op grond van een directe technische of organisatorische verhouding. Voorbeelden van indirecte kosten van een bedrijf zijn: de huur. telefoonkosten.
Directe kosten zijn kosten die vrij gemakkelijk (direct) zijn toe te wijzen aan een product, dienst of project. Dit zijn kosten voor bijvoorbeeld materiaal, grondstoffen en uren van direct personeel. De overige kosten vallen onder de indirecte kosten.
De bouwsom zijn de totale kosten van het bouwen van een bouwwerk. Hieronder vallen bijvoorbeeld de kosten van het materiaal, het materieel en de manuren van de aannemer.
Een aannemersbegroting is een lijst van werkzaamheden, hoeveelheden en eenheidsprijzen, die benodigd zijn om de prijs van een project vast te stellen. Wanneer men de hoeveelheden en eenheidsprijzen met elkaar vermenigvuldigt en het geheel bij elkaar optelt komt men tot de kostprijs.
Aannemers als bouwteampartner
Waar het voor de crisis gebruikelijk was om voor algemene kosten 6% en voor winst en risico 2 à 3% als percentage op te geven, zien we op dit moment steeds vaker dat er een percentage voor algemene kosten wordt opgegeven van 3 à 4% en voor winst en risico een percentage van 1%.
De indirecte bouwkosten van een opgeleverd gebouw zijn alle kosten die niet behoren tot de directe kosten, maar toch door de eigenaar of door de aannemer moeten worden gemaakt. De indirecte kosten zijn grotendeels tijdsafhankelijk en bestaan o.a. uit: De bouwsnelheid. De (te late) ingebruikname.
Bij het bouwen van een huis komen altijd extra kosten kijken. Deze bijkomende kosten komen gemiddeld neer op zo'n 10% tot 15% van de bouwsom. Ben jij voor de grond- en bouwkosten in totaal € 200.000 kwijt en zijn de bijkomende kosten 10%? Dan betaal je dus € 20.000 aan bijkomende kosten.
Winst is het residu dat men overhoudt, wanneer alle kosten van de opbrengsten worden afgetrokken. Risico is het gevaar dat men loopt om iets te verliezen. Om dit risico af te dekken of te belonen wordt vaak een post voor reserveerd bovenop de aanneemsom.
Er is dan géén sprake van vaste kosten, aangezien alleen salariskosten voor vast personeel vallen onder de noemer (vaste) kosten'.
Wat is dan de verkoopprijs inclusief btw? De belasting komt bovenop de verkoopprijs exclusief btw. Als er 21% bij een prijs van € 100 op komt, wordt de prijs inclusief btw: 100 × 1,21= € 121,00. De bruto prijs is hier € 100 en de netto prijs € 121.
De afdeling Werk en Re-integratie (W&R) biedt begeleiding en bemiddeling bij stages en werk. Doel is om u zo snel mogelijk aan een betaalde baan te helpen. Soms moet u eerst een traject volgen. Kijk hier wat het inhoudt.
Hoe bereken ik variabele kosten? De variabele kosten zijn te berekenen door het aantal producten en de totale kosten van elkaar af te trekken en vervolgens door elkaar te delen.
Als je een woning gaat kopen, dan zijn er van die typische kosten waarmee je rekening moet houden. Je betaalt registratierechten, notariskosten (zoals ereloon), administratieve kosten, kosten van overschrijving en btw …
Als je een huis koopt, krijgt je naast de koopsom ook altijd te maken met bijkomende kosten. Dit zijn de zogenaamde kosten koper. Hierbij moet je denken aan: overdrachtsbelasting, notariskosten, (eventuele) makelaarskosten en advieskosten.
Vaak worden alle bijkomende kosten voor het kopen van een huis (zoals notariskosten voor de hypotheekakte en de kosten voor hypotheekadvies) ook als kosten koper aangeduid. Gemiddeld ben je ongeveer vier à zes procent van de woningwaarde kwijt aan de kosten koper.
En niet alleen de grondstoffen zijn in prijs gestegen, maar ook materialen die van die grondstoffen worden gemaakt. Duur hout of metaal, betekent ook duurdere pallets en schroeven. "Zo'n schroef - en daar heb je er nogal wat van nodig bij een bouwproject - gaat natuurlijk ook mee in de prijs." zegt Niesten.