Voorbeeld zwaktes (weaknesses) bij een SWOT analyseHoog verloop van personeel. Achterstand in techniek. Lage klanttevredenheid. Slechte bereikbaarheid.
Enkele voorbeelden van zwakke punten binnen de organisatie, kunnen zijn; weinig productinnovatie, weinig kennis in huis op het gebied van marketing, een negatief imago, achterblijven bij de concurrentie, moeilijk de juiste doelgroep kunnen bereiken, verouderde faciliteiten, moeilijk kunnen samenwerken met andere ...
De afkorting SWOT staat voor Strengths (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). Deze vier punten kunnen worden onderverdeeld in de interne vs externe én positieve vs negatieve factoren: Interne factoren: Sterktes (positief) & zwaktes (negatief)
Sterke en zwakke kanten gaan over de binnenkant van organisatie; kansen en bedreigingen gaan over de buitenkant van de organisatie; Zorg dat wat je opschrijft zo concreet mogelijk is.
Voor een sterkte-zwakteanalyse maak je een overzicht van je sterke en je zwakke punten .Daarnaast som je de belangrijkste kansen op en besteed je aandacht aan de zaken die jou kunnen belemmeren in het behalen van je doel.
Voorbeeld zwaktes (weaknesses) bij een SWOT analyse
Hoog verloop van personeel. Achterstand in techniek. Lage klanttevredenheid. Slechte bereikbaarheid.
zwakke plek, zwak punt. 1) Asthesie 2) Atonie 3) Breekbaarheid 4) Broosheid 5) Fout 6) Gebrek 7) Gemis aan lichaamskracht 8) Gemis aan sterkte 9) Gevoeligheid 10) Inzinking 11) Krachteloosheid 1... Gebreken, beperkingen of mankementen van een organisatie die nadelig zijn voor het nastreven van haar doelstellingen.
Zwakke punten zijn eigenschappen of gebieden waar je minder goed in bent of die je moeilijk vindt. Dit zijn gebieden waar je nog aan kunt werken om jezelf te verbeteren. Zwakke eigenschappen zijn niet altijd negatief, zolang je laat zien dat je eraan werkt om ze te verbeteren.
Een sterkte zwakte analyse wordt ook wel eens een persoonlijke SWOT analyse genoemd. Door je eigen sterke en zwakke punten eens goed onder de loep te nemen krijg je duidelijkheid over wat de beste volgende stap is en hoe je jezelf zou kunnen verbeteren. Of waar je nu echt wilt werken en goed tot je recht zou komen.
Benoem maximaal drie sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Kies de punten die voor je klanten het belangrijkst of het meest onderscheidend zijn. Formuleer de punten zo concreet mogelijk. Kies bijvoorbeeld in plaats van 'omscholen personeel' voor 'personeel omscholen naar marketing en digitale veiligheid'.
Het verschil met 'sterktes en zwaktes' uit de interne analyse, is dat je geen direct invloed hebt op 'kansen'. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om een kans ongedaan te maken. Het is immers aanwezig in de markt. Wel is het mogelijk om kansen aan te grijpen en hiermee de strategie van het bedrijf te versterken.
kansen: waar liggen jouw kansen? Zijn er nieuwe banen in jouw vakgebied? Hoe kan je vernieuwen in je huidige rol? bedreigingen: wat staat er (mogelijk) in de weg en welke belemmeringen zijn er waardoor je je niet verder kunt ontwikkelen?
Een valkuil is de doorgeslagen variant van een kernkwaliteit. Een paar voorbeelden: Iemand die besluitvaardig is, heeft als valkuil dat hij/zij soms te snel knopen doorhakt (ondoordacht). Iemand die bedachtzaam is, heeft als valkuil dat hij/zij blijft wikken en wegen zonder tot een besluit te komen.
Kwaliteiten zijn persoonlijke eigenschappen die iets zeggen over wie je bent, bijvoorbeeld 'gestructureerd', 'expressief' of 'empathisch'. Het zijn kenmerken die niet zijn aangeleerd, maar die je van nature in je hebt. Je hoeft er dan ook niet je best voor te doen om ze in te zetten.
Wat is een SWOT-analyse? SWOT staat voor de Engelse termen Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. In een SWOT-analyse koppel je de sterktes en zwaktes van een organisatie aan de kansen en bedreigingen in de markt. Met behulp van dit marketingmodel kun je later een goede marketingstrategie bepalen.
Een SWOT-analyse is een methode uit de marketing om de toekomstmogelijkheden van een product in de markt te analyseren. Je kunt het gebruiken om jouw toekomstmogelijkheden op de arbeidsmarkt of carrièremogelijkheden bij je huidige werkgever in kaart te brengen.