Zachte vaardigheden zijn persoonlijkheidskenmerken, sociale competenties en vaardigheden, kennis en bekwaamheden die worden gebruikt om interpersoonlijke activiteiten en unieke taken uit te voeren.
Soft skills horen niet bij een specifiek beroep en worden daarom ook wel overdraagbare vaardigheden worden genoemd. Hard skills zijn functioneel en/of technisch en het eindresultaat is tastbaar en/of meetbaar. Bij een hard skill draait het om vakinhoudelijke kennis of iets wat je hebt kunnen leren.
Er zijn veel verschillende competenties die je kan ontwikkelen. Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheden en talent. Ze worden vaak opgedeeld in hard skills en soft skills.
Meestal beschikt een gemotiveerd persoon naast de competentie motiveren ook over de competentie overtuigen. Dit komt doordat op sommige momenten grote overtuigingskracht nodig is om andere mensen goed te kunnen motiveren.
De competentie 'flexibel' komt voor op bijna 16 procent van de cv's, 'leergierig' op bijna 11 procent, en 'nauwkeurig' (of 'accuraat') op ruim 10 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van Start People, op basis van een analyse van ruim 250.000 cv's.
Voorbeelden van soft skills zijn feedback geven, klantgerichtheid, samenwerken en gespreksvaardigheid. Praktische vaardigheden ( hard skills ) horen bij een beroep, denk aan snoeien (hovenier), programmeren (developer), verband aanleggen (verpleger) en koken (kok).
Ze zijn meestal specifiek gericht op een bepaalde functie of taak of toegespitst op een bepaald vakgebied. Hard skills zijn aantoonbaar door middel van diploma's, certificaten, werkervaring, enzovoort. Hard skills zijn dus puur professioneel en technisch/inhoudelijk van aard. Soft skills zijn subjectieve vaardigheden.
Harde vaardigheden zijn specifieke competenties, vaardigheden, kennis en bekwaamheden die nodig zijn om een specifieke taak of rol uit te voeren. Zij kunnen worden aangeleerd via onderwijs en professionele ontwikkeling. Gewoonlijk zijn ze technisch (maar niet altijd) en gemakkelijk meetbaar.
Dat soft skills belangrijk zijn, blijkt wel uit het feit dat 77 procent van de werkgevers ze even hoog in het vaandel heeft staan als hard skills. Hard skills spelen een grotere rol in sectoren waarbij technische kennis belangrijk is. Soft skills zullen het in de industrie of bouw minder snel winnen van de hard skills.
De definitie van competenties is een combinatie van kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten die ervoor zorgen dat je jouw werk beter kunt uitvoeren. Competenties zijn dus in feite dingen waar je goed in bent of waarin je je wilt verbeteren.
Geduld. Definitie van de competentie geduld Vermogen om rustig af te wachten of een langdurige taak rustig af te maken. Niet sneller willen dan de omstandigheden of de eigen situatie toelaat.
Hiermee wordt bedoeld, bijvoorbeeld: veerkracht, zelfstandigheid, zelfvertrouwen, flexibiliteit en creativiteit. Deze competenties stellen een kind in staat om allerlei typen situaties of problemen adequaat aan te pakken en zich goed aan te passen aan veranderende omstandigheden.
Gemotiveerde medewerkers voelen zich positief over hun werk en kunnen met waardering naar andere collega's te kijken. Ze geven complimenten aan anderen en zijn oprecht trots op de prestaties van collega's. Ze spreken dit ook uit. Het succes van anderen wordt gevierd en dit is onderdeel van de cultuur binnen het team.
Iemand die gedreven is, heeft zichzelf een motto en/of concrete eindresultaten voor ogen gesteld. De persoon is daardoor intrinsiek gemotiveerd. Dat betekent ook dat hij/zij de grenzen van het eigen 'kunnen' op durft te zoeken en er eventueel over heen 'wil' gaan om deze resultaten te behalen.
De definitie van stressbestendig is de vaardigheid om onder hoge werkdruk of ondanks tegenslagen goed te blijven functioneren. Je merkt pas echt of iemand tegen stress kan als diegene te maken krijgt met problemen, tijdsdruk en teleurstelling.