Een wervingsstrategie is een zorgvuldig uitgewerkt beleid dat tot doel heeft om geschikte kandidaten aan te trekken en aan te nemen.
Een Wervingsmethode is de specifieke aanpak waarmee bedrijven potentiële kandidaten kunnen bereiken voor het invullen van hun openstaande vacatures. Elke methode heeft haar voor- en nadelen, waardoor hun nut grotendeels afhangt van de context van elk bedrijf.
Werving en selectie omvat het hele proces van het aantrekken, selecteren en aanstellen van werknemers voor de organisatie. Het wervingsproces start zodra een vacature ontstaat. Deze vacature moet worden ingevuld met een of meer geschikte werknemers. Er kan intern en extern of grensoverschrijdend worden geworven.
Wervingskosten, ook wel bekend als wervingsuitgaven, verwijzen naar de financiële investeringen die een organisatie doet om nieuwe medewerkers aan te trekken en in dienst te nemen. Deze kosten omvatten verschillende aspecten van het wervingsproces en kunnen zowel directe als indirecte uitgaven omvatten.
Een wervingsstrategie is een zorgvuldig uitgewerkt beleid dat tot doel heeft om geschikte kandidaten aan te trekken en aan te nemen.
Werving en selectie is in de basis het proces van identificeren, selecteren en aantrekken van de meest geschikte kandidaten voor uw bedrijf en vacature. In de praktijk betekent werving en selectie dat een bureau iemand werft die direct bij uw bedrijf in dienst komt.
De gemiddelde werving en selectie fee ligt in Nederland op circa 25% van het bruto jaarsalaris.
Je betaald de fee pas als je iemand hebt aangenomen. Als je voor jezelf een inschatting wil maken van de kosten voor het werven van een nieuwe medewerker: ga ervanuit dat de kosten gemiddeld rond de 25% liggen van het fulltime, bruto jaarsalaris van de functie die je zoekt. Benieuwd wat de fee is voor jouw vacature?
Wervingsmethoden zijn onder meer : vacatures plaatsen, online vacaturebanken gebruiken, werving via sociale media, doorverwijzingen van werknemers, werving op campussen, headhunting en het inschakelen van wervingsbureaus .
Voorbeelden van wervingsacties
Geef kandidaten een creatieve opdracht, bijvoorbeeld een filmpje van zichzelf. Laat sollicitanten een huisdier meenemen naar kantoor voor echtheid en humor. Organiseer een (online) bijeenkomst om elkaar in een informele sfeer te leren kennen.
Enquêtes hebben aangetoond dat doorverwijzingen van werknemers de kosten en tijd per aanwerving verlagen en de hoogste ROI van alle andere wervingsmethoden hebben. Nieuw talent dat via een doorverwijzing binnenkomt, blijft ook vaker langer op zijn baan.
Wervingsmiddelen zijn middelen die ingezet worden bij de werving van nieuwe medewerkers. Voorbeelden van wervingsmiddelen zijn advertenties, het CWI, internet enzovoort.
Een management fee staat ook wel bekend als beheerkosten. Dit zijn kosten die in rekening worden gebracht voor het onderhouden van een fonds. Deze kosten worden in werkelijkheid niet betaald, het bedrag wordt in mindering gebracht op de waarde van het fonds waarin wordt belegd. De gemiddelde beheerkosten bedragen 1%.
Het uurtarief voor interim-recruiters is gemiddeld 80 euro per uur, afhankelijk van opgedane ervaring. Juniors vragen tussen de 30 en 50 euro per uur. Meer ervaren mediors factureren algauw tussen de 50 en 80 euro, terwijl een senior met zeker tien jaar ervaring of meer tussen de 80 en 120 euro per uur rekenen.
De normale winst wordt berekend door de totale kosten af te trekken van de totale inkomsten. Dit betekent dat een bedrijf voldoende winst maakt om al zijn kosten te dekken, inclusief de opportuniteitskosten van de tijd en het kapitaal van de eigenaar. 2. Normale winst wordt vaak de nul-economische winst genoemd.
Werving en selectie kan veel werk zijn en bestaat doorgaans uit een proces van zeven stappen: de personeelsbehoeften identificeren, functiebeschrijvingen opstellen, uw wervingsstrategie bedenken, kandidaten screenen en selecteren, kandidaten interviewen, het aanbod doen en tot slot het onboarden van de medewerkers.
Binnen werving en selectie is "werving" het proces waarin we actief kandidaten zoeken en aantrekken voor openstaande functies. Dit omvat taken zoals vacatureplaatsing, het doorzoeken van CV-databases, het adverteren van banen en het proactief benaderen van potentiële kandidaten.
De exacte stappen variëren per bedrijf, maar de basis omvat het aankondigen van de baan, het beoordelen van sollicitaties, het screenen van kandidaten, het interviewen, de uiteindelijke selectie, het testen en het doen van een aanbod . Afhankelijk van het aantal functies dat u vervult en de grootte van uw hiring teams, kunnen sommige van deze stappen worden gecombineerd of herhaald.
Er wordt vaak onderscheid gemaakt tussen interne en externe werving. Intern werven houdt in dat je geschikte kandidaten aantrekt binnen de onderneming. Extern aanwerven houdt in dat je kandidaten zoekt buiten de onderneming. Beide methoden kunnen vele voordelen bieden voor je bedrijf.
Werving verwijst naar het proces van het identificeren, aantrekken, interviewen, selecteren, inhuren en onboarden van werknemers . Met andere woorden, het omvat alles van het identificeren van een personeelsbehoefte tot het invullen ervan. Afhankelijk van de grootte van een organisatie is werving de verantwoordelijkheid van een reeks werknemers.
In een wervingsplan (hiring plan) staat beschreven hoe een bedrijf de beste kandidaten gaat vinden voor openstaande vacatures.